حضور و ظهور فرهنگ تکدی گری در استان ها و شهرهای کشور بسیار متفاوت است. در برخی بیشتر و در برخی کمتر؛ اما در این بین استان آذربایجان شرقی و بخصوص شهر تبریز از دیرباز به عنوان شهر بدون گدا مشهور بوده است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از  شفاف: وقتی در خیابان های این شهر قدم می زنی به ندرت به متکدیان برخورد می کنی و در بیشتر مواقع نیز گداهای خیابانی با زبان مردم این شهر صحبت نمی کنند و مشخص است که از استان های دیگر آمده اند، ولی این ها نیز به ندرت به چشم می خورد. شاید در طول سال تنها چند بار چشمت به گدای خیاباتی بیفتد و اگر در ذهنت با شهرهای دیگر کشور مقایسه کنی می بینی شاید تبریز در این خصوص نیز جزو اولین ها باشد. 

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در این خصوص می گوید: به جرات می توان ادعا کرد که تعداد متکدیان شهر تبریز بسیار اندک است و بیشتر آنها از استان های دیگر وارد این شهر شده اند. 
محسن ارشدزاده، می افزاید: تعصبات دینی و مذهبی این شهر باعث شده است که مردم این شهر با فقر و نداری بسازند اما گدایی را بر خود روا ندارند. این فرهنگ غنی یکی از عوامل آوازه شهر تبریز در شهر بدون گدا بودن است و باید همه دست به دست هم دهیم تا این نام برازنده همیشه برای شهر تبریز ثبت شود. 

ارشد زاده، نظارت دقیق بر کودکان بی سرپرست، بد سرپرست و کودکان کار را یکی دیگر از عواملی می داند که در کاهش تکدی گری در شهر تبریز تاثیر بسزایی دارد و می گوید: هرچه چتر حمایتی دولت و تشکل های مردم نهاد از این کودکان بیشتر باشد ما شاهد کاهش تکدیگری توسط آنها خواهیم بود. 

وی از فعالیت اختصاصی یکی از گروه های مردم نهاد شهر تبریز در خصوص جمع آوری تکدی گران خبر می دهد و می افزاید: موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز به طور اختصاصی در این خصوص فعال است و خوشبختانه قدم های بزرگی را در این راستا برداشته است. 

بدون شک حمایت های دولتی درکاهش  تکدی گری می تواند در کاهش این ناهنجاری اجتماعی سهم بسزایی داشته باشد، اما سهم گروه های مردم نهاد نیز در شهر تبریز به بیش از بسیاری دیگر از شهرها نمایان است. 

دو گره سیار تمام وقت به پایش تکدیگری در شهر تبریز مشغول هستند 

عضو هیئت مدیره موسسه حمایت از مستمندان تبریز در این خصوص می گوید: دو اکیپ به صورت تمام وقت به پایش شهر تبریز در خصوص تکدی گری مشغول هستند. 

ابراهیم علمی، اظهار می کند: موسسه حمایت از مستمندان تبریز در سال 51 به صورت قانونی با دو هدف عمده جلوگیری از تکدی گری و رسیدگی آبرومند به خانواده های نیازمند ثبت شده است. طی سال گذشته 621 نفر متکدی توسط اکیپ های این موسسه جمع آوری و به مراجع قانونی تحویل داده شده اند. 

وی از عدم وجود قانون سفت و سخت در خصوص مقابله با فرهنگ تکدی گری و تکدی گران انتقاد دارد و می گوید: شاید آمار 621 نفر برای شما تعداد زیادی باشد ولی این آمار به این صورت است که برای مثال فردی در طول یکسال 20 تا 30 بار جمع آوری شده است و در این آمار 30 نفر محاسبه می شود. 

عضو هیئت مدیره موسسه حمایت از مستمندان تبریز، ادامه می دهد: این افراد بعد از جمع آوری در صورتی که مستمند شناخته شوند تحت حمایت موسسه قرار می گیرند. مردم می توانند با تماس با شماره تماس 041-32330808 نسبت به معرفی تکدی گران به این موسسه اقدام کنند. 
وی بخش عظیمی از موفقیت این موسسه در رسیدن به اهداف تعریف شده را مردمی بودن می داند و می گوید: امروز ما توانسته ایم باری از دوش مشکلات جامعه را برداریم و جایگاه ما در بین مردم به خاطر فاصله ما از دولت است. وی از حمایت بیش از 800 نفر خیر در قالب هیئت امنا از این موسسه خبر می دهد و می گوید:  تمامی هزینه های این موسسه توسط اعضای هیئت امنا و مردم خیر تامین می شود. 

مقابله با فرهنگ تکدی گری اولین قدم برای دور شدن از این نوع ناهنجاری های اجتماعی در شهرهای بزرگ است. شهر تبریز می تواند به عنوان نمونه موفق در مقابله با این موضوع الگوی دیگر شهرهای کشور قرار گیرد، هرچند وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نیز در افزایش این نوع ناهنجاری ها کم تاثیر نیست اما افزایش فرهنگ کار و دوری از گدایی فرهنگی است که باید با جان و دل نسل های جدید در هم آمیخته شود. 

نوع برخورد با تکدی گران نیز موضوع مهمی است که ما باید به آن اشراف کامل داشته باشیم و این موضوع باید به مردم آموزش داده شود که بهترین راه کمک به تکدی گران عدم حمایت مستقیم مالی از آنها است. 

امید می رود تا با همدلی مدیران و مسئولان مردم و پای کار آمدن گروه های مردم نهاد در خصوص مقابله با این ناهنجاری ناپسند اجتماعی شاهد شهرهایی عاری از تکدی در استان های مختلف کشور باشیم. 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.