سال 94 برای زندان‌های خوزستان، همراه با تحول گسترده فیزیکی در فضاهای زندان‌ها و اندرزگاه هاست و بسیاری از سرانه های الزامی اصلاحی و تربیتی نیز در کنار فضاهای اندرزگاهی و خوابگاهی تا حد قابل ملاحظه ای تأمین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از اهواز، رئیس اداره فنی و عمرانی اداره کل زندان‌های استان گفت: طرح بهبود وضعیت زندان‌ها و ایجاد بسترها و زیرساخت‌های ضروری برای نگهداری اصولی و مناسب زندانیان و پرداخت به خدمات اصلاحی و تربیتی آنان از سال 90 بطور ویژه و با شتاب افزونتر و برنامه ریزی منسجم تری نسبت به قبل از سوی مدیر کل زندان‌های استان در دستور کار گرفت.

مرتضی رمضانپور در ادامه با بیان اینکه به بحث نامناسب بودن حجم جمعیت کیفری در زندان‌ها با سرانه و ظرفیت‌های واقعی زندانیان اشاره کرد و افزود: زندان محیطی است که 24 ساعته و بدون وقفه و تعطیل زندانی در آن نگهداری میشود، این به معنای اصتحلاک دائم ابنیه و فضاهاست. از دیگر سو فضا و محیط زندان متفاوت از سایر مراکز اداری و خدماتی و اجتماعی و حتی امنیتی است. پس نگهداری مجرمین نیازمند فضائی است که بتواند امر نگهداری آنان را با نیازهای تأمینی و پیشگیرانه و بازدارنده از فرار ایجاد شکست‌های حفاظت فیزیکی دارا باشد. از دیگر سو زندانی به عنوان یک انسان نیازمند فضاهای مناسب کار آموزش و اصلاح رفتارهای مجرمانه هم هست، پس زندان باید هم واجد شرایط تأمینی -امنیتی باشد هم امور انسانی و تربیتی که تلفیق این دو با هم می شود بستر و زیر ساخت اعمال هرگونه سیاست تربیت محور برای زندانیان.

رمضانپور در تشریح این اقدامات افزود: اقدامات  عمرانی ما در زندان‌ها شامل 2 حوزه ساخت مراکز جدید و نوسازی و توسعه مراکز موجود بوده است. در محور ساخت مراکز جدید ما شاهد ساخت زندان جدید رامهرمز، بهبهان، اندرزگاه مستقل نسوان و اندرگاه های 2000 نفره مجتمع حرفه آموزی استان در محل مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی و مجتمع مهارت آموزی الحدید هستیم، ضمن اینکه بحث ساخت زندان جدید آبادان هم که به سبب عدم تأمین سریع و مناسب اعتبارات تا کنون بیش از 12 سال بطول انجامیده نیز در حال پیگیری است که اگر اعتبارات تأمین گردد میتوان از فاز نخست آن در ماه های پایانی سال جاری بهره برداری نمود. همچنین مراحل طراحی فاز یک و دو زندان جدید شوشتر هم شروع شده و بزودی فعالیت‌های عمرانی آن با اجرای مناقصه  آغاز می گردد.

رئیس فنی مهندسی اداره کل زندان‌های خوزستان در این باره خاطر نشان ساخت: با اتمام این پروژه ها که مجموعاً بیش از 20000 متر مربع را به فضاهای ندامتگاهی موجود می افزاید و 50%در آن در سال جاری اتمام و به بهره برداری خواهد رسید، مجموعاً برای نگهداری  7000 نفر  فضای جدید ایجاد میشود که البته این فضاها جایگزین فضاهای سابق و فرسوده فعلی خواهد شد، البته لازم به توضیح است در پروژه های مورد اشاره، مجموعه اندرزگاه مستقل تأمینی و اشتغال مولد نسوان اهواز به بهره برداری رسیده است.

وی همچنین در خصوص توسعه و نوسازی فضاهای موجود نیز افزود: طی چند سال اخیر اقدامات شاخص و فراگیری برای بهبود و توسعه و نوسازی فضاهای موجود انجام شده است که از جمله آن ایجاد اندرزگاه های شماره یک و دو رواندرمانی و مشاوره رفتاری زندانیان در زندان و مرکز قرنطینه پذیرش بدو ورود زندانیان در زندان سپیدار ، اندرزگاه نظامیان کانون اصلاح و تربیت، سایت پرسنلی کادر و وظیفه و همچنین سایت اداری در زندان دزفول، بازسازی و بهسازی کامل زندان‌های بهبهان و آبادان و رامهرمز و بازسازی و نوسازی ویژه در زندان شهرستان ماهشهر و... را می‌توان مورد اشاره قرار داد که ساختمان ستاد اداره کل زنذان‌های استان هم از اقدامات ویژه عمرانی انجام پذیرفته بوده است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.