فرمانده قرارگاه جهاد کشاورزی سپاه گفت: نیروهای مسلح منتظر نماندند تا توافقنامه هسته‌ای به سرانجام برسد و ساز و کار جامعی به منظور تحقق برنامه جامع اقتصاد مقاومتی تدوین و به بدنه نیروهای مسلح ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ سردار سرتیپ پاسدار "عبدالمحمد رئوفی" فرمانده قرارگاه جهاد کشاورزی سپاه پاسداران از کهنه رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

وی علاوه بر مسئولیت‌های مختلف نظامی در دوران دفاع مقدس همچون فرماندهی "لشکر 7 حضرت ولیعصر خوزستان" مسئولیت‌های اجرایی نیز در کارنامه دارد که از جمله آن‌ها استانداری کرمان است.

دقایقی با او به گفتگو نشستیم و پیرامون مسئله مهم اقتصاد این روزهای کشور یعنی اجرای برنامه‌های کلان اقتصاد مقاومتی از او سوال کردیم.

باشگاه خبرنگاران: سردار! به نظر شما اگر توافقنامه هسته‌ای به ثمر نرسد، آیا نیروهای مسلح می‌توانند در عرصه اقتصادی همچون عرصه نظامی، کشور را به خودکفایی برسانند؟

 ببینید! اولین ویژگی اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است، آن هم به معنای عام آن؛ یعنی حتی نهادهای دولتی هم جزئی از اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آیند؛ چرا که علاوه بر مسئولیت اجرایی یک شهروند هستند. دیگر ویژگی آن متکی بودن به ظرفیت‌های درونی و سومین ویژگی آن قطع وابستگی به بیرون است.

از دیگر ویژگی‌های آن بالا بردن حجم تولید به ویژه در کالاهای استراتژیک است که نیروهای مسلح هم در آن نقش ویژه‌ای دارند. اکنون سازوکاری در نیروهای مسلح طراحی شده که در مورد اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های مرتبط با آن در حال جاری شدن در بدنه نیروهای مسلح است. از ستاد کل تا ارتش، سپاه و سایر نیروهای مسلح. محوریت این برنامه‌ها سازوکارهایی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و صددرصد متکی به توانمندی‌های درونی است. دلیل آن این است که اگر منتظر نتیجه مذاکرات بخواهیم بمانیم که آیا توافق حاصل می‌شود یا خیر، هم کار غلطی است و هم زمان را از دست داده‌ایم.

همه نسخه دوای درد اقتصاد مقاومتی در داخل است. منتهی نکته مهم در آن وجود یک فکر مدیریت جهادی عمیق و اعتقادی از نوع جبهه و جنگ است که متأسفانه الان وجود ندارد. اگر یک روزی برسد که مدیران ما در عرصه اقتصادی هم فکر جهادی داشته باشند، یقیناً مانند جبهه جنگ نظامی در جبهه جنگ اقتصادی هم پیروز می‌شویم.



باشگاه خبرنگاران: به عنوان شخصی که در حوزه تخصصی جهاد کشاورزی فعالیت دارید، هم‌اکنون در حوزه کشاورزی چه مشکلاتی داریم؟

 مشکلات ما در این عرصه به دو دسته مهم تقسیم می‌شود؛ یک عوامل طبیعی مثل خشکسالی که هم‌اکنون در حال سپری کردن دوره آن هستیم. آثار آن را می‌توان در کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی دید. این خشکسالی که دوره آن 30 ساله است تا چند سال پیش 12 تا 14 ساله تلقی می‌شد.

دومین مشکل بعد انسانی آن یعنی مدیریت است. نکته‌ای که دولت برای آن هم سرمایه‌گذاری کرده و هم بسته‌های تشویقی قرار داده تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین است. ما هم چند سال است که داریم فریاد می‌زنیم که این اتفاق باید بیفتد. هم‌اکنون در کشاورزی سنتی حدود 90 تا 95 درصد آب کشور در زمینه کشاورزی استفاده می‌شود که 75 درصد آن هدر می‌رود و فقط 20 تا 25 درصد آن بهره‌وری وجود دارد.

 البته یکی از مشکلات موجود بر سر راه تغییر این رویه وجود خرده مالکیت‌ها در زمینه کشاورزی است. شما می‌بینید که 10 هکتار زمین میان 100 نفر تقسیم شده است.  چگونه آبیاری‌های نوین مانند "قطره‌ای" یا "تحت فشار" در آن اجرا شود. در حالی که کشاورز نیم هکتار زمین دارد، برایش نمی‌صرفد که از این روش‌ها استفاده کند. بنابراین به روش‌های سنتی که آب در آن هدر رفت زیادی دارد و مقدار محصول در آن کم است، روی می‌آورد که نتیجه آن در حال حاضر واردات 20 تا 25 میلیون تن محصول از خارج است.


چیزی که شاهد افزایش آن بوده‌ایم یعنی از حدود 12 میلیارد هم‌اکنون به 18 میلیارد دلار رسیده است. گندم، جو، ذرت و نهاده‌های دامی و بسیاری محصولات دیگر از جمله این کالاهای وارداتی است. این در حالی است که خیلی از این‌ها در داخل کشور قابل تهیه است. 

اما خوب است یک نکته دیگر را هم بدانیم که در این زمینه شبکه‌هایی دخالت دارند که از واردات نفع می‌برند. وقتی به عنوان مثال کسانی رانت واردات "ذرت " را داشته باشند، یا محصولات دیگر را در انحصار وارداتی خود قرار دهند، این‌ها نمی‌گذراند که کشاورز ما وارد میدان شود و سطح زیر کشت را بالا ببرد؛ یعنی نفع آن‌ها در وابستگی کشور به واردات است.



باشگاه خبرنگاران: سردار! چه روش‌هایی برای کاهش وابستگی کشور به واردات مستقیم محصولات وجود دارد؟

 یک نکته مهم و جالب در این جا وجود دارد و آن این است که برای تولید محصولات کشاورزی برخی کشورها به خرید زمین‌های حاصلخیز در کشورهایی مثل آسیای میانه اقدام کرده‌اند که هم زمین حاصلخیز است و هم بارندگی در آن‌ها بسیار مناسب و هم این کشورها قانون برای خرید و اجاره زمین دیگران را در خود دارند. هم‌اکنون کشورهایی مثل ترکیه، عربستان و قطر این کار را کرده‌اند و ما هم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. این کار باعث می‌شود که محصول حتی با بیش از 50 درصد کاهش هزینه تولید و در اختیار مردم قرار بگیرد.



باشگاه خبرنگاران: سردار! آیا این شبکه‌ها با عناصر یا افرادی در داخل دستگاه‌های اجرایی مرتبط هستند؟

حتماً! این‌ها از رانت اطلاعاتی استفاده می‌کنند. در داخل دستگاه‌های اجرایی نفر دارند و نفع‌شان در این است.



باشگاه خبرنگاران: به عنوان سوال آخر، قرارگاه جهاد کشاورزی سپاه پاسداران در حال حاضر به منظور استقلال اقتصادی کشور در حوزه کشاورزی چه اقداماتی انجام داده؟

 به طور خلاصه اگر بخواهم عرض کنم، هدف ما این نیست که در اموری که کشاورزان و یا حتی دولت قادر به انجام آن هستند ورود کنیم. هدف ما انجام کارهایی است که یا کشاورز به دلیل نداشتن امکانات و منابع کافی از انجام آن عاجز است و یا کاری که دولت در انجام آن با مشکلات فراوانی روبرو بوده، در آنجا ما ورود می‌کنیم.

در حال حاضر در حوزه دامداری در حال کار بر روی پروژه چند قلوزایی دام‌ها در استان "زنجان" هستیم. ما چندین نژاد دام در داخل کشور داریم که اگر بتوانیم بر روی نژادهای دام کاری انجام دهیم که چند قلوزا باشند، دیگر هیچ نیازی به واردات گوشت قرمز از خارج از کشور در آینده نخواهیم داشت.



باشگاه خبرنگاران: از این که وقت خود را در اختیار ما قرار داده‌اید، متشکریم.

من هم از شما متشکرم.


گفتگو از: میثم پوراعظم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار