رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود 100 هکتار از جنگل‌های ایلام در آتش سوخت، اظهار کرد: جنگل‌های آتش‌گرفته جزو مناطق حفاظتی محیط زیست نبود به همین دلیل مسوولیت مهار آن با سازمان جنگل‌ها بود، اما سازمان محیط زیست هم مهار اتش سوزی جنگل های ایلام امداد رسانی داشته است

به گزارش خبرنگار محیط زیست  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  معصومه ابتکار صبح امروز در نشست خبری خود در خبرگزاری ایسنا با تاکید بر اینکه علت عمده آتش‌سوزی جنگل‌های ایلام روشن کردن آتش از سوی گردشگران در فضای باز بوده است گفت : با توجه به سرعت باد و گرمای هوا آتش گسترش یافت.

وی با بیان اینکه آتش عصر دیروز مهار شد و حدود 20 ساعت عملیات سنگین در این زمینه انجام شده است تصریح کرد : اتش با همکاری سازمان منابع طبیعی، سازمان محیط زیست و نیروهای امدادی مهار شد.

به گفته ابتکار برای مهار آتش جنگل‌های ایلام بالگرد اعزام شد اما با توجه به شدت وزش باد نتوانست عملکرد موثری داشته باشد. از سوی دیگر فاصله نیز زیاد بود و خودروها نیز با مشکلاتی مواجه شدند. گاهی اوقات چاره‌ای جز استفاده از وسایل عادی برای مهار آتش باقی نمی‌ماند. بنابراین امکان دسترسی به منطقه حریق نیز بسیار مهم است و همیشه نباید موضوع را به کمبود امکانات ربط داد. 

وی اظهار داشت : میزان بهره‌وری و مصرف ایران از منابع طبیعی کشور بسیار بالا است به گونه‌ای که در قبال استفاده از منابع طبیعی، پاک و تولیدات زمین در طول یک سال منابع به همان مقدار زمان برای احیا و جبران خود دارد ، این در حالیست که امتاسفانه ما حدود یک و نیم برابر از ظرفیت زیستی بهره‌برداری می‌کنیم.

وی در خصوص گرمای روزافزون بیان کرد: گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی مساله بسیار مهمی است که اصلا مهار نشده است. گرمایش زمین پدیده بسیار نگران کننده‌ای برای جامعه‌جهانی است. تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران نسبتا زیاد است. تقریبا از 20 سال پیش 85 صدم درجه افزایش دما داشته‌ایم که این عدد در ایران 1 تا 1.5 است، هر یک درصد افزایش موجب شش درصد افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی و زیان 3 درصدی به تولید ناخالص ملی می‌شود.
 
وی تصریح کرد : اظهار کرد: وی با بیان اینکه ایران همواره نقش مهمی در مذاکرات بین‌المللی داشته است، گفت: تا پایان سال میلادی جاری در پاریس مذاکرات تغییرات آب و هوایی نهایی برگزار می‌شود. چالش بین کشورهای در حال توسعه و صنعتی است چون بخشی از گرما مربوط به فعالیت‌های کشورهای صنعتی از 60 سال پیش است .

وی ادامه داد : با توجه به موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهایی که دچار خشکی و گرما هستند و همچنین شرایط آب و هوایی کشور خودمان و علت های دیگر مثل الگوی مصرف نادرست ، خشکسالی و گرما را تشدید می‌کند.

ابتکار ادامه داد: توافقی که در زمان برنامه کیوتو منعقد شده بود در حال اتمام زمانش است که البته گرمای زمین مهار نشد در صورتیکه جزء برنامه ها بود و این گرمایش زمین پدیده نگران کننده جامعه جهانی است .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دو رویداد بین‌المللی محیط زیستی در پیش داریم، گفت: تدوین سیاست‌های توسعه پایدار که جایگزین اهداف توسعه هزاره می‌شود، یکی از آنهاست. 17 بند مربوط به آن در سطح بین‌المللی تقریبا نهایی شده است و شهریورماه سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل قطعی می‌شود که این کار خوشبختانه همزمان با تدوین برنامه ششم توسعه است. امیدواریم ملاحظات زیست محیطی و توسعه پایدار بخش مهمی از برنامه ششم باشد. 

وی با تاکید بر اینکه توافقات جدید تغییرات آب و هوایی دومین رویداد بین‌المللی است گفت :در عین حال  یکی از آثار خشکسالی، گرد و غبار است. این گرد و غبار کشورهای مختلف جهان از جمله چین و آسیای میانه را در بر گرفته است. 

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: تقریبا از 30 سال پیش 85 صدم سلسیوس افزایش دما در دنیا داشتیم که سهم ایران یک یا یک و نیم است که البته گازهای گلخانه‌ای و گرمای زمین برای ایران نگران کننده است و ما در خصوص این گرما در تمام نشست‌های بین‌المللی اظهار نگرانی کرده‌ایم در بانکوک پیشنهاد دادیم که گرد و غبار در سطح جهانی مطرح شود و این پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفت و موضوع گرد و غبار به عنوان یک معضل جهانی در دستور کار تفاهمات و اجلاس‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد اما مشکل اصلی ما در منطقه جنگ و درگیری است که مانع از هرگونه توافق و عملیات اجرایی می‌شود. 

وی با بیان سیاست‌های دولت پیرامون محیط زیست تصریح کرد: زمان تدوین سیاست توسعه پایدار تحت عنوان اهداف توسعه هزاره زمانش به پایان خود نزدیک می‌شود که البته 17 بندی که در مذاکرات بین‌المللی به توافق رسیده‌ایم در شهریور امسال به تصویب می‌رسد و همزمان مصادف با تدوین برنامه ششم توسعه می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره هب اینکه طی 20 ماه گذشته مسیر دشواری را پیش رو داشتیم  اظهار داشت : در حال حاضر مسئله مهم این است که تغییر نگرش در ارکان دولت نسبت به محیط زیست مشهود است و ما همچنان به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.

تخریب سد گتوند در انتظار تایید نهایی زیست محیطی است

وی در ادامه  با اشاره به اینکه آبگیری سد گتوند گفت: کارگروه خاصی با مسوولیت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شده و مشغول بررسی موضوع است از نظر ما آب‌گیری این سد به صلاح نبود و اگر قرار باشد هرگونه دخل و تصرفی صورت بگیرد باید تاییدیه سازمان دریافت شده باشد. در حال حاضر تخریب این سد موکول به تایید نهایی و ارزیابی کامل زیست‌محیطی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با  اشاره هب اینکه ارزیای زیست محیطی پروزههای عمرانی برای سازمان محیط زیست از اهمیت ویژه ایی برخورداراست تصریح کرد : سازمان محیط زیست تاکید دارد که هرکجا خلاف ارزیابی های زیست محیطی اقدامی صورت گیرد بطور قطع در مقابل آن خواهیم ایستاد و به مراجع قضایی اعلام و فعالیت آن پروژه را متوقف خواهیم کرد .طی این مدت نیز ما ناچار شدیم در برخی موارد این کار را انجام دهیم و در آینده اگر پروژه عمرانی ارزیابی زیست‌محیطی نداشته باشد طرح را متوقف می‌کنیم تا تاییدیه خود را دریافت کنند.

معاون رییس جمهور در واکنش به اینکه شما 10 سال گذشته هم مجوز احداث سد گتوند را صادر کرده‌اید گفت: مجوز احداث سد شرایطی داشته که رعایت نشده، بعدها هم مخالفت شد اما علی‌رغم مخالفت‌ها آب‌گیری از این سد انجام شد.

نگاه ویژه دولت به موضوعات محیط زیستی مشهود است

ابتکار در ادامه با تاکید بر اینکه اجرایی کردن قوانین و مقررات در حوزه محیط زیست در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. گفت : در دولت یازدهم  و در تمام سفهای استانی رئییس جمهور بر ملاحظات زیست‌محیطی تاکید شده است  و اکنون در بسیاری از دستگاه های که محیط زیست را مساله ایی فانتزی میپنداشتند محیط زیست به عنوان یک رکن اصلی در فعالیت هایشان جا افتاده است ، به عنوان مثال در حال حاضر از بنزین یورو4 در خودروسازی استفاده می‌شود و یا سال گذشته از شماره‌گذاری پنج خودرو جلوگیری کردیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع محیط زیست از نگاه دولت یک موضوع فانتزی نسیت  افزود: در حال حاضر بنزین یورو4 در شهرهای بزرگ توزیع می‌شود و علاوه بر آن براساس تصمیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هیچ طرحی اعتبار نمی‌گیرد مگر آنکه به حفاظت محیط زیست توجه کرده باشد در عین حال در دولت یازدهم چهار لایحه مهم زیست‌محیطی به تصویب رسیده است

 به گفته ابتکار لایحه‌های هوای پاک، تالاب‌ها، حفاظت از خاک و ارزیابی زیست‌محیطی  4 لایحه زیست محیطی است که در دولت یازدهم تصویب شده است این در حالیست که دولت برنامه ملی برای آلودگی هوا، گرد و غبار و مدیریت پسماند داشته که به تصویب رسیده و تامین اعتبار شده است. برای اولین بار برای تالاب‌های هامون، پریشان، بختگان، ردیف اعتباری خاص در نظر گرفته شده و حق‌آبه هور‌العظیم تامین شده است.

ابتکار در خصوص پروژه‌ آشوراده بیان کرد: ما از ابتدا اعلام کردیم مقدمات حقوقی لازم است و هنوز هیچ برنامه‌ای رخ نداده است و هیچ نوع تایید یا وعده ای از سوی سازمان اعلام نشده است  ..

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش زیادی از میانکاله در دولت قبلی از بین رفت که از ارزش و اعتبار بسیاری برخوردار بود گفت : در گذشته هزاران زمین‌خواری رخ داده است که با تلاش های سازمان پس گرفته شد و ما توسط دکتر مهردادی لایحه‌ای را به دادگستری ارائه کردیم که توانستیم طی 20 ماه زمین‌ها را پس بگیریم.

پیش نویس حمایت از حیوانات در حال تدوین است

وی در ادامه نشست با اشاره به آزار و اذیت های اخیر حیوانات بیان کرد: مسوولیت مستقیم در مبارزه با حیوان آزاری و حیوان کشی با وزارت کشور است اما سازمان محیط زیست هم از جنبه بحث حمایت از حقوق حیوانات چون مطالبه مردمی بود، ورود کرد بطوریکه سال گذشته هم ضوابط جلوگیری از آزار حیوانات را به شهرداری‌ها اعلام کردیم.

وی با تاکید بر اینکه نظارت و اجرایی کردن این ضوابط به عهده شهرداری‌ها و وزارت کشور است اظهار داشت : ما هم تنها از طریق فیلم و گزارشات مردمی در جریان این اقدامات قرار گرفتیم ، اما اکنون از مردم می‌خواهیم تا موضوعات مرتبط با محیط زیست از طریق سامانه محیط زیست 1540 به ما اطلاع دهند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در زمینه حقوق حمایت از حیوانات، دچار خلاء قانونی هستیم و قانونی که حقوق حیوانات را رعایت کند نداریم، گفت: مکاتبه‌ای با وزارت کشور و مراجع حقوقی ذی‌ربط داریم و کارهای اولیه تدوین پیش‌نویسی درخصوص ممانعت از حیوانات‌آزاری در ایران انجام شده و امیدواریم به نتیجه خوبی در این خصوص برسیم.

رئیس حفاظت سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به اهمیت پارک جنگلی سرخ‌حصار تاکید کرد: سرخه حصار یکی از ارزشمند‌ترین و مهمترین پارک‌ های ملی کشور است که اگر این منطقه نبود، اکنون  تمام شرق تهران را ساختمان‌سازی گرفته بود .

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست تاکنون هیچ موافقتی را در خصوص عملیات سرخ حصار اعلام نکرده است گفت: بخش‌هایی از اتوبان شهید شوشتری از پارک ملی سرخه حصار عبور می‌کند و محیط زیست قانونا نمی‌تواند موافقت کند. محیط زیست باید این موضوع را اعلام کند که آیا این پروژه ارزیابی زیست محیطی دارد یا خیر؟ ما هم ارزیابی‌ها را انجام و نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص واگذاری پارک پردیسان تصریح کرد: در دولت قبل زمانی قرار بر فروش پارک پردیسان بود که حتی مرحله فروش عملیاتی شد که ما مخالفت کردیم و پارک پردیسان را اکوپارک و متعلق به مردم عنوان کردیم و در نهایت بدلیل تصمیم فروش آن ما پیشنهاد کردیم پارک پردیسان را شهرداری خریداری کند تا  حداقل به مکان‌های تجاری و مسکونی تبدیل نشود و در نهایت دیدگاه ما حفاظت از پارک پردیسان بود.

 وی با اینکه پارک پردیسان دارای موزه تاریخ طبیعی، مرکز تحقیقات حیات وحش، موزه ملی آب ایران و... است گفت : من همین جا اعلام می کنم پارک پردیسان نه تنها متعلق به مردم تهران است بلکه متعلق به تمام مردم ایران است و اجازه ورود تا پشت اتاق من را دارند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه خاطرنشان کرد: ممکن است بتوانیم توافقاتی با شهرداری منطقه داشته باشیم که کارهای خدماتی پارک را شهرداری انجام دهد اما مابقی باید مطابق با طرح جامع باشد و پارک پردیسان به هیچ‌کجا واگذار نمی شود .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار