کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مجموعه بیدهای کهنسال خوگ واقع در دهستان دهشک بخش نیمبلوک شهرستان قاین در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از بیرجند و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی اظهار داشت: سرسبزی و طراوت خیره کننده این این درختان از فاصله دور، به چشم می‌خورد و به لحاظ شکل ظاهری بسیار شاداب و سرسبز هستند.

وی افزود: ارتفاع این مجموعه حدود 9 متر بوده و تاج پوشش آنها فضایی حدود یک هزار و 256 متر مربع را اشغال کرده است و شاخه‌ها زیاد برافراشته نبوده و ارتفاع پیدا نکرده‌اند اما هنگامی که به درختان نزدیک می‌شویم مجموعه‌ای از شاخه‌های درهم و انبوه دیده می‌شوند.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: از تنه اصلی درخت، ده‌ها شاخه فرعی منشعب شده‌اند که در میان آنها شاخه‌هایی به طول 9.19 و 5.19 متر هم دیده می‌شوند و این شاخه‌ها به صورت تاب خورده روی زمین قرار گرفته‌اند، گویا رشد رویشی آنها بیشتر از توان نگهداری وزن دیگر شاخه‌ها بوده است و تنه اصلی به صورت خوابیده بر زمین قرار دارد.

رضایی ملکوتی تصریح کرد: بزرگترین تنه، محیطی برابر 6 متر و قطر سینه‌ای معادل 91.1 متر دارد و در هم رفتن شاخه‌های درخت، حرکت و رشد طولی آنها و شبکه‌ای از شاخه‌ها و ساقه‌های درخت منظره‌ای بدیع ایجاد کرده که توجه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به قرارگیری این درختان کهنسال در مجاورت قدمگاه روستا، اهالی این منطقه بسیار به آنها اعتقاد دارند و وجود تعداد بی شماری تسبیح رنگارنگ بر شاخه‌های آن، تعداد زیادی پارچه‌های گره زده به عنوان دخیل، وجود علمی با پارچه‌های رنگی و نشانی برنجی و وجود صندوقچه‌ای برای نگهداری کتب دعا، خود گویای ارزش معنوی این درختان است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.