ثابت‌قدم با اشاره به اینکه سالانه 5 میلیون عدد عینک طبی در کشور مصرف می‌شود گفت: علت قیمت بالای برخی عینک‌ها استفاده از روکش طلا و سنگ‌های قیمتی است.

حمید ثابت‌قدم رئیس اتحادیه عینک‌‌سازان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه  اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به قیمت عینک در بازار گفت: یک عینک استاندارد از کشورهای چین به قیمت 150 تا 160 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
 
وی افزود: عینک‌های برند که از کشورهایی مانند ایتالیا وارد می‌شوند از 500 هزار تومان به بالا تا بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد.
 
رئیس اتحادیه عینک‌سازان تصریح کرد: متاسفانه  فرهنگ استفاده از عینک در کشور به خوبی جا نیفتاده در حالی که استفاده از عینک‌های آفتابی ضروری می‌باشد ولی مردم برای یک گوشی موبایل تا 3 میلیون تومان هزینه می‌کنند اما آن طور که باید به سلامت چشم‌ها اهمیت نمی‌دهند.
 
وی با انتقاد از تعرفه واردات عینک به کشور گفت: در سال گذشته تعرفه واردات عینک آفتابی 32 درصد و تعرفه واردات عینک طبی 26 درصد بود.
 
ثابت‌قدم ادامه داد: پس از پیگیری‌های انجام شده تعرفه واردات عینک آفتابی به 20 درصد کاهش یافت اما همین میزان تعرفه نیز در مقایسه با سایر کشورها بالا است.
 
به گفته رئیس اتحادیه عینک‌سازان در سال نزدیک به 5 میلیون عدد عینک طبی،‌ 3 میلیون عدد عینک آفتابی و 10 میلیون زوج عدسی در کشور مصرف می‌شود.
 
وی ادامه داد: از این میزان مصرف در کشور تنها 500 هزار زوج عدسی در کشور تولید می‌شود و با توجه به اینکه بیشتر کالاهای ما وارداتی است می‌توان گفت هر سال نزدیک به 10 میلیارد تومان واردات این صنعت می‌باشد.
 
وی با اشاره  به این نکته که عینک‌های برند بیشتر از کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان و سایر عینک‌ها از کشورهای کره، ترکیه و چین به ایران وارد می‌شود.
 
ثابت قدم تصریح کرد: با توجه به اینکه عینک یک کالای قاچاق‌پذیر است اگر تعرفه واردات کاهش یابد بیش از 90 درصد این کالا از مبادی رسمی به کشور وارد خواهد شد.
 
رئیس اتحادیه عینک‌سازان در پاسخ به این سوال که علت قیمت‌های نجومی برخی عینک‌ها در سطح شهر چیست گفت: هر کالایی وقتی روکشی از طلا و یا سنگ‌های قیمتی دارد، قیمت آن چند برابر می شود و در مورد عینک نیز همین طور است چرا که هزینه سنگ‌های قیمتی نیز به آن اضافه می‌شود.
 
وی ادامه داد: اکثر این عینک‌های میلیونی به صورت مسافری به کشور وارد می‌شود و یا اینکه از روی کاتالوگ سفارش داده می‌شود.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که این اتحادیه با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با متخلفانی که کالاهای چینی را به عنوان برندهای معروف با چند برابر قیمت به فروشندگان عرضه می‌کنند برخورد خواهد کرد.
 
ثابت‌قدم همچنین به خریداران توصیه کرد که عینک را تنها از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تهیه نمایند تا به هنگام خرید حتما فاکتور دریافت نمایند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار