مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی اظهارداشت: آمارهای که شیلات بطور قطع از تولیدی آبزیانی ارایه می دهد در واقعیت محقق نشده است.

حسن آقازاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی در گفتگو با خبرنگار کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: وضعیت سال زراعی ماهیان گرم‌آبی به تازگی آغاز شده و پیش‌بینی ما برای سال جدید خوش‌آیند است.

وی ادامه داد: معمولا شیلات هر ساله یک راندمانی از تولید را مطرح می‌کند مثلا 20 درصد افزیش تولید خواهیم داشت، با اینکه شیلات به صورت قطعی این آمارها را مطرح می‌کند اما به صورت میدانی هرگز محقق نمی‌شود.

آقا زاده تصریح کرد: تا زمانی که سطح زیر کشت خاصی اضافه نشود، تجهیزات خاصی نصب نگردد و یا اینکه علم جدیدی به صنعت آبزی پروری وارد نشود افزایش تولیدی در کار نخواهد بود.

وی بیان داشت: اگر در مواقعی به صورت استثنا افزایش تولیدی به وجود آید قطعا به خاطر بعضی تغییر روش‌هایی بوده که تولید کنندگان انجام داده‌اند.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی ادامه داد: در حال حاضر مسئولین شیلات هر ساله درصدی از تولید را به عنوان افزایش تولید اعلام می‌کنند و این در حالی است که از حدود 10 ساله گذشته تا به امروز راندمان تولید بین 3.5 تا 4.5 تن در واحد اخطار است.

آقا زاده تصریح کرد: نظر ما این است که اگر کاهش تولید نداشته باشیم افزایش تولید هم نخواهیم داشت .

وی ادامه داد: 145 تا 150 هزار تن مجموع تولید ماهیان گرم‌آبی کل کشور است که البته آمار دقیق آن در آخر خرداد اعلام می‌شود.

آقا زاده تاکید کرد: در  پیک تولید استان خوزستان رتبه اول و مازنداران گیلان گلستان در رده های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید ماهیان گرم آبی کشور مازاد بر نیاز است ولی تنها دلیل آن پایین بودن سرانه مصرف ماهی در کشور است و اگر سرانه داخلی بالا رود این تولید پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی بیان داشت: شیلات ایران با این ساختار و برنامه‌ریزی قابلیت تبدیل 700 هزار تن به 3 میلیون تن را ندارد و در واقع می‌توان گفت چهارچوب شیلات توانمندی لازم برای افزایش تولید را ندارد.  

آقا زاده تصریح کرد: متاسفانه شیلات هر ساله آمار تولید می‌دهد، به دنبال سایت‌های جدید است ولی حرف اصلی این است که چرا به جای این که از تولیدکنندگان جدی حمایت کند به دنبال چاله‌های جدیدی است و به محیط زیست آسب می‌رساند.

*از چاله‌ای که کنده‌اید حمایت کنید

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی گفت: یکی از مشکلات در این است که شیلات پروانه پرورش ماهی را صادر می‌کند و بعد تولید کننده را به حال خود رها می‌سازد، اینکه پرورش دهنده رشد می‌کند ،زمین می‌خورد یا پیشرفت می‌کند برای کسی مهم نیست.

آقا زاده ادامه داد: متاسفانه یک پرورش دهنده ماهی باید به خاطر 3 میلیون تومان وام سه سال بین ادارات در حرکت باشد ولی همین سازمان ها 100 میلیارد تومان هزینه را بدون برنامه ریزی به باد میدهند.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی در پایان در خصوص صادرات ماهیان گر‌م‌آبی گفت: صادرات ماهیان گرم‌آبی در گذشته 20 هزار تن بود که این رقم در سال 93 بین 14 تا 15 هزار تن  به کشور های همسایه بود و متاسفانه ما بجای رشد افت هم داشتیم وامیدمان این است که امسال بتوانیم حداقل این رقم را حفظ کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار