ندای عدالت گستری مهدی موعود(عج) دوازدهمین پیشوای شیعیان و وعده ایستادگی در برابر ظلم ها و جنایت های کاخ داران مزدور زمان از پشت چشمان انتظار به گوش می رسد تا جهان را نوید آمدن مردی از تبار حکومت نبوی دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایرنا، امروز چشمان انتظار مردمان عاشق اهل بیت(ع) از گوشه و کنار جهان در انتظار مردی آسمانی نمایان است آنها منتظرانه ایستادگی می کنند در برابر سیاهی ها و ظلم های بی پایان انسان های جنایتکار و طمعکار که هر روز با گرفتن شادی کودکان مظلوم و به خاک و خون کشیدن جوانان، مرد و زن بر قدرت تخت پادشاهی خود می افزایند.

امروز مردمان با دستان خالی ولی با قلب هایی مملو از قدرت ایمان و اعتقاد در انتظار مردی از تبار سلسه امامت و ولایت در برابر ناملایمتی ها قد علم کرده اند تا پرچم عدالت و خون خواهی سید سالار شهیدان امام حسین(ع) و تمام مردمان مظلوم عالم را به دست معصومی دهند که تمام دنیا را به یکباره دگرگون خواهد ساخت و روشنایی و انسانیت را جایگزین ظلمت و انسان های حیوان صفت خواهد کرد.

بشارت آمدن مهدی موعود(عج) در کتاب آسمانی قرآن آمده است، آیاتی از قیام جهانی حضرت بقیة الله و سیطره عدل و داد در عالم بعد از پر شدن آن از ظلم و جور نوید آمدنش را می دهد که طبق بیان صریح آیات قرآن و تفاسیر رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پس از پر شدن عالم از ظلم و جور، قسط و عدل بر آن حاکمیت خواهد یافت.

این آیات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف برای بازستادن حق خود و رسیدن به قدرت و ایجاد یک حکومت واحد جهانی مبتنی بر حق، عدل و توحید آمده است ؛ بشارت آمدن منجی در بعضی کتب آسمانی دیگر هم آمده است.

از نظر قرآن کریم، درطول تاریخ زندگی بشر، هیچ گاه زمین از حجت خدا خالی نبوده و خداوند برای هر امتی فردی مناسب را برگزیده تا انسان ها را در راه رسیدن به کمال مطلوب رهنمون باشند؛ چنان که خداوند سبحان فرمود: به درستی که تو بیم دهنده ای و برای هر جامعه راهنمایی هست.

روایات بسیاری وجود دارد که امامان معصوم(ع) در موقعیتها و مناسبتهای گوناگونی در مورد حضرت مهدی(عج) سخنانی بیان فرمودند اگرچه در برخی روایات به طور سربسته این مطلب بیان شده است به علت شرایط و محدودیت های آن زمان می باشد بگونه ای که حاکمان زمان به عده ای از آن بزرگواران اجازه نمی دادند تا این اصل عقیدتی، اجتماعی و دینی را بصورت روشن تری بیان کنند.

پیامبر اسلام در واقعه غدیر جانشینی امیرالمومنین(ع) به بیان سلسله امامت و ولایت می پردازد و در این جا است که حضور مهدی موعود(عج) را بشارت می دهد و پس از آن تمام امامان معصوم هر کدام در شرایطی مردم را برای انتظار آن حضرت آماده می کنند.

در روایات برای ظهور مهدی(عج) زمینه هایی و علایمی مطرح شده است از جمله نشانه های حتمی ظهور خروج سید خراسانی و یمانی، ندای آسمانی مبنی بر حقانیت حضرت مهدی(ع)، شهادت نفس زکیه و فرو رفتن سپاهیان سفیانی در منطقة بیداء (بیابان بین مدینه و مکّه) است که بسیار در روایات و کتاب های تاریخی به آن پرداخته شد.

دوازدهمین پیشوای معصوم، حضرت حجه بن الحسن المهدی امام زمان(عج) در نیمه شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود. او همنام پیامبر اسلام محمد و هم کنیه آن حضرت ابوالقاسم است. از جمله القاب آن حضرت، حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان ، بقیة الله و مشهورترین آنها مهدی می ‏باشد.

پدر بزرگوار ایشان پیشوای یازدهم شیعیان امام حسن عسکری(ع) و مادرش نرجس است در دوران زندگانی امام عسکری به علت وجود حکومت ستمگر عباسی ایشان تحت مراقبت شدید بود، این حکومت در انتظار تولد فرزند امام عسکری بود تا او را به قتل برساند و اینگونه به سلسه امامت پایان بخشند از این رو خانه امام را سخت تحت کنترل و مراقبت قرار داده بود، تولد حضرت مهدی(عج) بر اساس طرح دقیق و منظمی که پیشاپیش، از سوی امام در این مورد ریخته شده بود، کاملا به صورت مخفی و دور از چشم مردم (و حتی شیعیان) صورت گرفت.

در این زمینه، از طرف حکیمه عمه حضرت عسکری مستنداتی رسیده است که از نزدیک شاهد تولد حضرت مهدی(عج) بوده است. همچنین افراد خاصی از شیعیان در فرصت های مناسب و گوناگون به دیدار آن حضرت نائل می ‏شدند تا به تولد و وجود فرزند وی یقین حاصل کنند و در موقع لزوم به شیعیان دیگر اطلاع دهند.

گروهی مانند شیخ مفید(ره) آغاز غیبت صغرا را از هنگام ولادت حضرت مهدی(ع) به شمار آورده اند زیرا از همان سالهای آغازین ولادت آن حضرت غیبت نسبی داشت و شماری اندک از یاران وی را مشاهده کردند و مدت طول آن را تا زمان وفات چهارمین سفیر میدانند بنابراین نظر دوره غیبت صغرا تقریبا 74 سال می شود یعنی از آغاز ولادت تا پایان سفارت آخرین سفیر حضرت.

برخی دیگر گفته اند که غیبت صغرا از سال 260 هـجری قمری یعنی سال درگذشت امام حسن(ع) آغاز شد و این مدت تا شروع غیبت کبرا دوران آمادگی شیعیان و انس آنان به جدایی از امام زمان(ع) نام گرفت.

این دوران تقریبا هفتاد ساله غیبت همه جانبه نبود، سفیرانی رابط بین امام ومردم بودند و مردم با واسطه پرسشهای دینی و دنیایی خود را از آن حضرت دریافت می کردند.

نواب خاص حضرت در غیبت صغری ابو عمرو عثمان بن سعید عمری، ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری، ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی و ابوالحسن علی بن محمد سَمَری بودند که سئوالات شیعیان را به محضر حضرت می بردند و به حضور ایشان تشرف می یافتند.

دوران غیبت کبری از سال 329 هجری قمری بعد از درگذشت آخرین نواب خاصه حضرت شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند و پس از ظهور، امام زمان حضرت مهدی (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.



** جهان در انتظار مصلح

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتظار مصلح یک پدیده مثبت است گفت: انتظار حالت انرژی بخشی به انسان است که وقتی انتظار مصلحی را دارد یک احساس خوشایندی دارد و با این احساس خوشنودی خود را برای آمدنش اماده می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان افزود: انتظار مصلح یک انتظار مثبت و امید آفرین است که شادی و نشاط و امید را به منتظران می دهد و باعث می شود که انسان منتظر خود در رسیدن به انتظارش صبور باشد و با خودسازی خود و انجام اعمال نیک که نزدیک به خصوصیات اخلاقی و رفتاری مصلح است خود را آماده سازد.

وی ادامه داد: برخی مستشرقان تفسیر نادرستی از مساله انتظار دارند آنها بر این باورند که انتظار یک حالت مخدر است که باعث تخریب جامعه و انسان های منتظر می شود چراکه منتظران را از تلاش در انتظار مصلح بر می دارد.

غرویان بابیان اینکه انتظار مهدی موعود(عج) یک انتظار محرک و امید بخش است گفت: انتظار محرک یعنی اینکه منتظران برای آمدن منجی تلاش کنند و مقدمات ظهور او را فراهم سازند در حالی که انتظار ساکن باعث می شود انسان ساکن بنشیند و کاری برای ظهور منجی انجام ندهد.

** مدعیان دروغین مهدویت

غرویان با اشاره به اقدامات مدعیان دروغین افزود: شیادان از مساله انتظار سو استفاده ها زیادی می کنند و با تفاسیر مختلف جامعه را از رسیدن به رشد و تعالی و آماده سازی زمینه های ظهور مهدی موعود(عج) باز می دارند.

وی بیان داشت: برخی از این افراد با بیان اینکه تشرف به امام زمان(عج) در خواب و بیداری داشته ایم سعی می کنند از احساسات و اعتقادات مذهبی مردم برای دست یابی به اهداف شیطانی خویش بهره مند شوند.

عضو جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: بسیاری از شیادان در طول تاریخ با بیان کردن دروغ هایی از تشرف به محضر امام عصر در مسجد مقدس جمکرن و سایر اماکن مقدس و مذهبی باعث فریب مردم شده اند .

وی با اشاره به اینکه در روایات در خصوص مدعیان دروغین هشدار داده شده است گفت: افرادی که برای آمدن و ظهور مهدی موعود وقت تعیین می کنند مدعیان دروغین هستند که نباید به آنان اعتماد کرد.

وی افزود: مردم باید با شناختن امام دوازدهم شیعیان از این آسیب های اجتماعی به دور باشند تا بتوانند معتقدانه برای انتظار فرج دعا کنند.


** حکومت مهدی(عج) همان حکومت نبوی(ص) است

یکی از اساتید حوزه علمیه نیز با اشاره به اینکه خداوند وارثان زمین را مصلحان قرار داده است گفت: خداوند وارثان را کسانی قرار داده است که با صلاحیت های اخلاقی و رفتاری می توانند حکومت مهدوی را در جامعه استمرار بخشند.

معصومه ظهیری افزود: حکومت مهدوی(عج) همان حکومت نبوی(ص) است که پیامبر اسلام آن را بنیانگذاری کرد ولی با توجه به مساله غضب ولایت و امامت بعد از رحلت پیامبر توسط خلفای زمان، مورد اجرا قرار نگرفت.

وی ادامه داد: اتمام مساله کمال انسانیت در حکومت مهدویت تبلور می یابد که در زمان امامان معصوم به علت شرایط سخت گیری خلفا و عدم ظرفیت پذیرش در جامعه، اجرایی نشود.

وی با اشاره به اینکه حکومت مهدوی برگزار کننده عدل و عدالت در جامعه است گفت: هنگامی که امام زمان حضرت مهدی (عج) ظهور کند و قیام آزادی بخش وی فراگیر شود، برخی از سلاطین و حاکمان کشورها در برابر او تواضع نموده و سر تسلیم فرود می‏آورند و برخی دیگر با آن حضرت، به مقابله و منازعه بر می ‏خیزند و پس از درگیری، متحمل شکست می شوند و حکومت عدالت گستر آن حضرت، از شرق تا غرب کره زمین را فرا خواهد گرفت.

ظهیری افزود: انتظار فراهم نمودن زمینه های ظهور است از این رو باید منتظران برای خودسازی و سالم سازی جامعه تلاش کنند تا با کارآمدی زمینه ظهور را آماده سازیم.

وی افزود: میلاد منجی عالم بشریت بهترین زمان است تا با مطالعه زندگانی اجتماعی و فردی امامان معصوم از جمله امام زمان معرفت خویش را افزایش دهیم.


** امام زمان(عج) متعلق به هم مذاهب است

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام زمان(عج) متعلق به یک مذهب و دین نیست گفت: ایشان برای همه اهل زمین هستند چراکه عشق به امام احیای فطرتی است که خداوند در وجود بندگان خویش قرار داده است و امروز همه جهان در انتظار او هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی افزود: ناملایمات، خونریزی ها، جنگ، ناآرامی و تزویر نشانگر عدم رضایت مردم نسبت به جامعه امروزی در سراسر جهان است و منتظر یک تحول بنیادی و حضور یک مصلح جهانی هستند.

وی ادامه داد: امروز کاخ های استبداد از آمدن مهدی می لرزند و مظلومان جهان به امید ظهور ایشان در مقابل جبهه حق ایستاده و با ناملایمتی ها مقاومت می کنند چراکه بحث مهدویت عشق و پیوند امام عصر با منتظران است تا با ساختن و آماده سازی خویش در رسیدن به قله عقلانیت و رشد و شکوفایی قدم بردارند.

وی با اشاره به اینکه انتظار دو سویه است گفت: هم منتظران با انجام وظایف ظهور خود را برای لحظه ظهور آماده می کنند و هم امام زمان(عج) است که با انتظار خویش به زندگی انسان ها سامان می بخشد.

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم افزود: در روایات امام زمان به خورشید پس ابر تشبیه شده است زیرا عصاره خلقت و از اصول ارزشی و موجب استمرار ایمان برای بندگان راستین است تا با شناختن امام عصر(عج) به خود سازی دست یابند.

** احیای نیمه شعبان مقدمه ای برای معرفت امام عصر(عج)

وی با اشاره به احیای شب نیمه شعبان گفت: در این شب احیا می کنیم برای اینکه مقدمه احیا تفکر است و سرانجامش معرفت است از این رو جامعه ای می تواند مهدویت را درک کند که منجی بشریت را بشناسدکه با تفکر و معرفت در مسیر او گام بردارد.

وی افزود: پاکی ظاهری و باطنی دو مقوله مهم برای رسیدن به امام زمان(ع) است لذا کارنامه ای قابل قبول است که وظیفه هر مسلمان نسبت به استکبار جهانی و صهیونیست اول در قلب و بعد در زبان و عمل به مرحله ظهور به نمایش گذاشته شود.

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم بیان داشت: ملت هایی در صف منتظران قرار گرفته اند که استکبار ستیزی را از ارکان اصلی رسیدن به خورشید امامت قرار دادند و از ظلم های فردی، گناهان و کج روی دست برداشتد تا جامعه را از گناهان جمعی خارج کنند.

رضوی افزود: انسان وارسته خود را شب و روز در معرض دید امام زمان می بیند و از این که اعمالش به امام عرضه شود بیم دارد از این رو در جهت مسیر الهی گام بر میدارد.



** امام راحل از منتظران واقعی


رضوی با اشاره به اینکه امام راحل از منتظران حقیقی بودند، گفت: ایشان انتظار را در صحنه بین المللی به ظهور گذاشتند.

وی افزود: خودسازی را در انقلاب اسلامی می توان دید که نیروهای انقلابی در مسیر حق همصدا شده تا به گوش جهانیان برساند که زیر بار ظلم نمی روند و تا ظهور منجی عادل ایستادگی خواهند کرد.

*وظایف منتظران مهدوی(عج)

برای منتظران وظایفی است تا خود را برای آمدن و اطاعت پذیری از رهبر آماده سازند از جمله این وظایف عبادت و پارسایی، حصیل شناخت صفات و آداب و ویژگی های آن حضرت، دعا در زمان غیبت آن حضرت، شناختن علامت های ظهور آن حضرت، تسلیم بودن و عجله نکردن( در امر ظهور )، صدقه دادن به نیابت آن و صدقه دادن برای سلامتی حضرت، صمیم قلبی بر یاری کردن در زمان حضور و ظهور ایشان، تجدید بیعت با آن حضرت بعد از فرایض همه روزه و هر جمعه، حفظ زبان از یاد غیر خدا و تکذیب کردن مدعیان دروغین آن حضرت است.

او می آید تا جهان را از این تنش های ضد اسلامی بزدایید و مردمان مظلوم و منتظران را در سفره کرامت مهدوی(عج) غریق رحمت الهی کند... ک/
برچسب ها: حجت خدا ، عاشقانه ، انتظار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار