صادرات مزایای زیادی از جمله پایین آمدن هزینه تولید به سبب بهره گیری کامل از ظرفیت تولید، افزایش درآمد و سودآوری کشاورزان، ایجاد اشتغال، کسب اعتبار و درنهایت رشد اقتصادی آذربایجان شرقی را به دنبال دارد.

علیرضا آقابالایی در گفتگو با صادرات عاملی برای بهره گیری کامل از ظرفیت تولیدخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: به طور کلی مزیت‌هایی را که در صادرات کشاورزی می‌توان ایجاد نمود به کارگیری اصول استاندارد در تولید محصولات زراعی و باغی، ایجاد برندهای ملّی برای محصولات تولیدی بخش زراعت و باغبانی، جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و ضرورت نظارت بر صادرات، واردات و بازار محصولات کشاورزی است.

وی از عمده‌ترین چالش‌های موجود ر بخش کشاورزی گفت و تشریح کرد: چالش‌های عمده بخش کشاورزی را ساختار نیروی انسانی، رابطه مبادله بخش کشاورزی با سایر بخش‌های اقتصادی، واردات بی‌رویه و کاهش قدرت رقابت تولیدات داخلی، نارسایی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، شرایط اقلیمی و پایین بودن نرخ بهره‌وری دانست.

آقابالایی ادامه داد: دعوت، ترغیب و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تاسیس کارخانه‌های صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌ بندی محصولات کشاورزی (ایجاد صنایع تبدیلی باعث افزایش ماندگاری محصولات، عرضه مناسب ¬تر و افزایش ارزش افزوده محصول می¬ شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: صادرات یکی از مهم ترین عوامل و نیروی محرّکه توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی آذربایجان شرقی داشته باشد.

آقابالایی افزایش صادرات را در سایه به کار گیری اصول استاندارد امکانپذیر دانست و افزود: به کارگیری اصول استاندارد، ایجاد بِرَند و نظارت بر صادرات و واردات بخش کشاورزی به افزایش صادرات این بخش کمک بسیاری خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش آموزش ر افزایش مشتری پسندی محصولات کشاورزی تاکید کرد: نقش آموزش و ترویج در نحوه کاشت، داشت و برداشت، جلوگیری از آسیب و افزایش مشتری ‌پسندی محصولات کشاورزی موثر است، در محصولات باغی تفاوت موجود بین میانگین عملکرد و عملکرد تولیدی توسط کشاورزان به مراتب بیشتر است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.