روستای شالان در 33 کیلومتری کرند غرب و 140 کیلومتری کرمانشاه واقع است و از شمال و شمال‌شرقی به ارتفاعات دالاهو از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه‏ریز و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان محدود می‏‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛روستای شالان دارای پیشینه کهن تاریخی است. وجود آثار و بقاع متبرکه همانند زیارتگاه مسجد عبدالله بن عمر، بابا یادگار،مقبره ابودجانه نشان‏گر قدمت و سابقه تاریخی این روستا است.

بسیاری از بناهای آرامگاهی این روستا در دوره صفویه و به دستور شاه عباس احداث گردیده و در دوره قاجاریه مرمت شده‌‏اند. مردم روستای شالان به زبان کردی با لهجه کلهر سخن می‏گویند.

دامداری، زراعت، پرورش زنبور عسل، جنگلداری و باغداری از اهم فعالیت‏های اقتصادی مردم این روستا است. تولید محصولات و فرآورده‏ های لبنی مانند کره محلی، کشک، روغن حیوانی و عسل در این روستا رواج دارد.

روستای کوهپایه‏‌ای شالان بافت مسکونی متراکم دارد. معماری خانه‏ های روستاییان به نحوه معیشت و نوع فعالیت آنان بستگی دارد.

در دو سوی بستر رودخانه الوند، که در جنوب روستا جریان دارد، تفرجگاه‏هایی با چشم ‏اندازهای زیبا پدید آمده که محل رویش انواع گیاهان دارویی، مرتعی و گل‏های وحشی رنگارنگ است و به زیستگاه پرندگان و جانوران آبزی تبدیل شده ‏اند.

باقی مانده بنای قصر یزد گرد متعلق به ساسانی در این روستا نشان از هویت تاریخی دیرینه این روستا است.


انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.