مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ضمن اعلام اینکه شروط ایران در مذاکرات هسته‌ای غیرقابل چانه زنی است، تاکید کرد امنیت سوریه بخشی جدا نشدنی از امنیت ایران است.

به گزارش گروه بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان، " علی اکبر ولایتی" ،مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار در گفت: بشار اسد از نظر عقلانیت و شجاعت از پدرش حافظ اسد چیزی کم ندارد وی به تمام معنای کلمه، نماد پایداری و استقامت سوریه است. 

وی افزود: ملت سوریه، ارتش و نیروهای مردمی این کشور قدرتی از خود نشان دادند که دوست و دشمن را به حیرت و شگفتی وا داشته است .. بدون شک این ملت پیروز خواهد شد و جمهوری اسلامی نیز برای خود یک تصمیم و عزمی راهبردی و تزلزل ناپذیر در حمایت از دولت سوریه دارد و این عزم، «بیانگر وظیفه دینی و انسانی و همچنین منافع ماست».

ولایتی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: از نظر اصولی، جمهوری اسلامی با جدیت تلاش می کند که مذاکرات را به جلو ببرد و امیدواریم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم اما هنوز نمی دانیم كه غرب چه شروط جدیدی دارد؟

وی افزود: شروط ما، روشن، قطعی، نهایی و غیرقابل چانه زنی و معامله است و از ابتدا این گونه بوده است.. و آن سه شرط است؛ ما مطلقا بازرسی از تاسیسات نظامی و محوری و هرگونه تاسیسات خارج از برنامه هسته ای را نمی پذیریم. ما تحت هیچ شرایطی، اجازه سوال  و مصاحبه با دانشمندان و کادر فعال در زمینه هسته ای را نمی‌دهیم و نمی پذیریم كه ارتباطی بین توافق هسته ای ومسائل منطقه باشد.. نمی دانیم که آمریکایی‌ها عقب نشینی می کنند یا به سمت شرط های غیر قابل تحقق جدیدی می روند اما در هر صورت این شرایط ما است و هرگز از آنها كوتاه نخواهیم آمد.

ولایتی در این مصاحبه افزود: در مسائل منطقه ای، قرار گرفتن در کنار ملت های مظلوم و مقاوم و حمایت مان از آنها، در وهله نخست و قبل از هر چیز دیگر، برگرفته از جایگاه و اعتبار جمهوری اسلامی است و سپس این مساله به طور ریشه ای به منافع و مصالح امنیت ملی ایران مرتبط است.  

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع عراق تصریح کرد: اگر کمک های فوری و موثر ایران به کُردها نبود این گروه تروریستی، وارد اربیل می شد. در مقابل ائتلاف موسوم به ائتلاف بین المللی ضد داعش، کارایی ندارد؛ تازه اگر که این ائتلاف از اساس در مقابله با این تشکیلات تروریستی جدی باشد.

وی درباره اوضاع یمن نیزگفت: با وجود وحشیانه بودن تجاوزگری‌های عربستان علیه یمن؛ پیروزی از آن ملت یمن است 

ولایتی در پایان در پاسخ به تکرار سوال خبرنگار الاخبار درباره سوریه و حمایت ایران از این کشور در هر شرایط گفت:  امنیت سوریه و یکپارچگی و تمامیت سرزمینی این کشور، بخش جدا نشدنی از امنیت ایران است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار