معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در جهت کاهش و حفظ تورم فعلی تنها اقدامات انجام شده کافی نمی‌باشد و نیازمند بسته سیاستی جدیدی است.

تلفنی** تغییرات تورمی بسته به بانک مرکزی نیست/ کاهش و حفظ تورم فعلی نیازمند بسته سیاستی جدیدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در خصوص تورم فعلی و حفظ آن اظهار داشت: تورم یک مسئله مزمن و طولانی مدت در ایران است و ما جزء معدود کشورهایی در دنیا هستیم که تورم دو رقمی داریم به همین جهت سعی شد طی دو سال گذشته تورم به میزان چشمگیری کاهش یابد و نسبت از دست رفته‌ای که برای کاهش تورم باید هزینه سنگینی در حوزه اقتصاد پرداخت کند و افزایش رشد اقتصادی از جمله مطالبی است که باید به آن توجه شود. اگر به تورم در دولت‌های گذشته توجه کنید به عنوان مثال تورم در سال 80، 11.4 درصد بهترین میزان نرخ تورم در سال‌های گذشته بوده است و سپس در سا‌ل‌های 84 و 85 نیز که تورم 10.4 و 11.9 را داشتند از جمله سال‌هایی است که تورم قابل قبول داشته‌ایم اما تا حدود زیادی نشأت گرفته از واردات و نرخ ارز بوده است.

وی افزود: در حال حاضر تورم به میزان چشمگیری کاهش یافته و تورم به هسته سخت خود رسیده است که برای استمرار آن باید اقدامات جدی و همکاری‌های تنگاتنگی با دستگاه‌های ذینفع در کشور صورت گیرد.

* ثبات تورم فعلی با بسته سیاستی جدید

قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه اقدامات فعلی به تنهایی برای حفظ و کاهش تورم کفایت نمی‌کند، گفت: جهت حفظ و کاهش تورم فعلی نیازمند یک بسته سیاستی جدید می‌باشیم زیرا با روند فعلی و اقداماتی که در حال حاضر صورت می‌گیرد به تنهایی کفایت نمی‌کند.

وی در ادامه با توجه به مباحث مطرح شده اظهار داشت: برای کاهش تورم توجه به استقلال بانک مرکزی و سیاست‌گذاری، ارتقا فنی و ساختار اقتصادی نظام بانکی از جمله مباحثی است که درخصوص کاهش آن تأثیر دارد اما تنها اکتفا به مباحث کلان کفایت نمی‌کند و باید به جزئیات نیز توجه بیشتری شود. علاوه بر این باید توجه داشت همه تغییرات تورم وابسته به بانک مرکزی نیست و تورم برآیند همه اتفاقات اقتصادی است.

قربانی در پایان درخصوص اصلاح قانون نظام بانکداری اظهار داشت: از یک دهه قبل مطالعات گسترده‌ای درخصوص قانون بانکداری در بانک مرکزی صورت گرفت و تمام توان کارشناسان بانکداری در جهت اصلاح قانون بانکداری یکی از اهداف مورد نظر ما است و علاوه بر آن باید در این زمینه از تجربیات مشترک سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: تورم ، بانک مرکزی ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار