مراسم سنتی برات خراسان جنوبی، بهمن سال 91 به شماره 809 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: دامنه این رسم آنچنان گسترده است که به ماه شعبان در این منطقه ماه برات نیز می گویند.

برآبادی افزود: برات در خراسان جنوبی مصداقی بر اعتقاد به اصل معاد است که مردم این خطه با انجام اعمال مخصوص به استقبال آن می روند.

وی با بیان اینکه این مراسم به مدت سه روز و با عناوین مختلف برگزار می شود تصریح کرد:برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زنده ها و برات اموات از جمله این عناوین است که از این میان برات اموات در 14 شعبان و با شور و حال خاصی برگزار می شود.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: پخت انواع نان های سنتی همچون روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و همچنین حلوا و توزیع آن بین مردم از مراسم ایام برات در مناطق مختلف این استان است.

برآبادی همچنین گفت : در روز 14 شعبان که به برات اموات شهرت دارد مردم با حضور بر سر قبور خویشاوندانشان، خواندن فاتحه و پخش انواع شیرینی، شکلات، میوه و نانهای سنتی یاد و خاطره اهل قبور را گرامی می دارند.

مردم خراسان جنوبی در نیمه ماه شعبان هر سال روزهای دوازدهم تا چهاردهم شعبان با برگزاری مراسم مذهبی ویژه ای با عنوان برات، یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی می دارند و برای اموات خود خیرات می کنند.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.