در نشست اختتامیه چهلمین اجلاس گروه کاری دریای خزر مطرح شد؛

رحیم‌پور: همکاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر/ اجلاس سران سال آینده در قزاقستان/ کسب دستاوردهای خوبی در زمینه تحدید حدود دریای خزر

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران با حمایت و ظرفیت‌های فراوان و جغرافیای منحصربفرد خود آمادگی دارد تا در زمینه تحقق ظرفیت‌های موجود با کشورهای ساحلی دریای خزر همکاری نماید.

رحیم‌پور: همکاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر/ اجلاس سران سال آینده در قزاقستان برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم اختتامیه چهلمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین رژیم حقوقی دریای خزر در سطح معاونان وزرای خارجه 5 کشور ساحلی این دریا (ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان) امروز دوشنبه 11 خردادماه در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.
 
در این نشست که به صورت دوره‌ای در پایتخت‌های کشورهای ساحلی دریای خزر برگزار می‌شود، مفاد پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مورد بحث و بررسی قرار داده می‌شود.
 
در این مراسم، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ضمن خیرمقدم‌ به مدعوین و معاونان وزرای خارجه این 5 کشور گفت: خوشبختانه اجلاسی در سطح کارشناسان برای بررسی مفاد مرتبط با کشتیرانی در دریای خزر صورت گرفت. اوج این فعالیت‌ها و اقدامات نمود خود را در چهارمین اجلاس سران در مهرماه سال گذشته نشان داد.
 
وی افزود: در این اجلاس موفق شدیم علاوه بر امضای سند موافقت‌نامه منابع آبی، همکاری در زمینه آب و هوا شناسی و پیشگیری از حوادث غیر مترقبه در یک بند بیانیه جمع کنیم که به توافقات مهمی دست یافتیم. همچنین در گذشته در اجلاس سران کشورهای دریای خزر به نقطه مشترکی دست یافتیم که اهم آن مشخص شدن حریم دریایی و توافق بر سر ممنوعیت حضور نیروهای نظامی کشورهای ساحلی در دریای خزر است. که این مسئله بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در دریای خزر را هموار نمود و امیدواری‌ها برای حل باقیمانده مسائل دریای خزر افزایش داده است.
 
رحیم‌پور اظهار داشت: گرچه اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته به ویژه یک سال گذشته قابل توجه است، اما برای رسیدن به این نقطه مطلوب و برای توافقات نهایی به تلاش بسیاری نیاز است. طی یک سال اخیر توافقات خوبی در زمینه تضمین پروتکل‌های الحاقی کنوانسیون تهران و حفظ منابع آبی دریای خزر صورت گرفته است و همین امروز که ما در حال برگزاری این اجلاس هستیم، نمایندگان کشورهای ساحلی دریای خزر در باکو در حال رایزنی برای آماده‌سازی اسناد نشست طرف‌های کنوانسیون تهران هستند.
 
وی همچنین گفت: چند روز پیش نیز کمیسیون منابع دریای خزر در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار گردید، این نشست نشانگر تلاش جدی دولت‌ها برای حل مشکلات دریای خزر است، با ایجاد این زیرساخت‌ها و فراهم کردن بسترهای حقوقی و اقدامات مشترک و عملی امیدواری برای نجات محیط زیست شکننده و منحصربفرد دریای خزر و حفظ منابع زنده آن بیشتر و بیشتر می‌شود.
 
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه افزود: امروز نیز روز نشست پایانی جوامع خزر در نوشهر برگزار شد، همچنین در دو هفته دیگر مانور امداد و نجات با حضور ناظرینی از کشورهای ساحلی را در بندر انزلی خواهیم داشت. نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی کشورها و استانهای ساحلی را نیز ماه گذشته شاهد بودیم. این دریا فرصت‌هایی بی‌شماری را برای توسعه اقتصاد ساحل‌نشینان فراهم می‌کند، لذا نباید با بهره‌برداری بی‌رویه و بی حد و حصر دریا به یک جنبه از امکانات اقتصادی دریای خزر اکتفا کنیم، بلکه با نگاهی بلندمدت و با ایجاد چارچوب‌های لازم زمینه‌های توسعه پایدار را در این دریا فراهم کنیم. ازجمله فرصت‌های پیش‌رو می‌توان به همکاری‌های چندجانبه در زمینه حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای ، حمل و نقل ترکیبی و همکاری‌های اقتصادی توجه نمود.
 
رحیم‌پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با حمایت و ظرفیت‌های فراوان و جغرافیای منحصربفرد خود آمادگی دارد تا در زمینه تحقق ظرفیت‌های موجود با کشورهای ساحلی دریای خزر همکاری نماید. امیدواریم تا با فضای مثبت که در زمینه همکاری‌ها ایجاد نموده‌ایم بتوانیم موانع پیش‌روی این همکاری‌ها را مرتفع کنیم.
 
وی افزود: در زمینه تحدیدحدود و تعیین منابع دریایی و رژیم‌های حاکم بر آن بهره آبی دریای خزر توافقات خوبی نائل شده‌ایم، تجربه ثابت کرده است که انجام مذاکرات، موثر و سازنده توام با حسن‌نیت توانسته از دیدگاه‌های کشورها را به هم نزدیک‌تر سازد، این در حالیست که سالها پیش کشورها حتی در مواردی درک و فهم صحیح از مواضع یکدیگر نداشته‌اند و چشم انداز روشنی از توافقات دیده نمی‌شد.خوشبختانه دیدگاه تغییر کرده است.در مهرماه سال گذشته توانستیم مرزهای دریایی را تعیین کنیم، امیدواریم با تشکیک مساعی و کار فشرده تا زمان اجلاس بعدی سران که سال آینده در قزاقستان برگزار خواهد شد، بتوانیم بسیاری از مسائلی را که تاکنون گشوده نشده و مورد اختلاف نظر هستند را حل و فصل کنیم. در حال حاضر علاوه بر سند پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی 6 سند دیگر نیز در دستور کار مذاکره داریم.

همچنین رحیم پور نماینده ایران در رژیم حقوقی دریای خزر در حاشیه نشست تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در تهران در جمع خبرنگاران درباره نتایج این نشست و اینکه فکر می کنید نتیجه ای خواهد داشت گفت: این چهلمین جلسه ای است که با این موضوع برگزار می شود و فکر می کنم پیش از این حدود ۸ یا ۹ جلسه در تهران برگزار شده است و نزدیک ۲۰ سال است که این مذاکرات ادامه دارد و سیر صعودی داشته است و تفاهماتی انجام شده بخصوص در دولت جدید در ایران تقریبا ۹ تا ۱۰ جلسه برگزار شده است.

وی ادامه داد: توافق و تفاهماتی که بین ۵ کشور شده است نسبت به گذشته بیشتر بوده است اما کار هنوز به پایان نرسیده و در مورد مسائل اساسی و حساس و مسائلی که درباره آنها نظرات یکسانی نیست هنوز مشکلات باقی مانده است از این نظر تلاش می کنیم تا جلسه بعدی که سال آینده در سطح سران در آستانه خواهد بود مسائل را تا حدودی حل کنیم. نشست آستانه پنجمین نشستی است که در سطح سران برگزار می شود که این نشست ها از ترکمنستان شروع شده و در ایران، آذربایجان و روسیه نیز برگزار شد و بعدی در قزاقستان خواهد بود و امیدواریم در طول یک سال و نیم آینده بتوانیم در ۴ و ۵ مورد اصلی که وجود دارد با احتساب برد- برد و اینکه کشورها از برخی از خواسته های خود تنازل کنند به تفاهم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست جمهوری اسلامی ایران است که در جلسات هم آنرا دنبال می کنیم و خوشبختانه قراردادهای خوبی غیر از کنوانسیون رژیم حقوقی که موضوع اصلی است به امضا رسیده و موافقت نامه هایی در همه زمینه ها داشته ایم.

وی درباره درصد های بهره وری از مرز آبی بیان کرد: موضوع ۵۰ درصد، ۲۰ درصد و غیره که مطرح می شود موضوعاتی است که فعلا نمی توانیم روی آن تمرکز کنیم. مهم این است که اصل انصاف در این دریاچه رعایت شود و حقوق ملت ها منظور شود. از این جهت نیز چانه زنی هایی وجود دارد و امیدواریم که این دریاچه دریاچه صلح و دوستی بوده و برای اقتصاد و ساحل نشینان دریاچه نیز مفید باشد.

در ادامه برات چیکوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور دریای خزر در حاشیه نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در جمع خبرنگاران درباره نتایج این اجلاس گفت: که نتایج را بعد از پایان اجلاس می توانیم بیان کنیم اما اجلاس کارشناسان را که روز گذشته برگزار شد خوب ارزیابی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس باکو توانستیم گام های خوبی برداریم تصریح کرد: البته براساس دستورالعمل اجلاس روسای جمهور در آستراخان وارد عمل شدیم و امیدواریم بتوانیم برای اجلاس سران در آستانه متن لازم را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار