کسانی که تقلب می کنند با این ذهنیت که فقط نتیجه مهم است، تقلب می‌کنند. این رفتارها از نوجوانان بیشتر سر می زند.

خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: فصل، فصل امتحانات است و استرس یا فشار روحی نیز همراه امتحان.
انگار می‌خواهند سخت‌ترین ماراتون زندگی را بگذارند. امتحان مانند مسابقه دو میدانی می ماند که هر کسی سرعتش بیشتر باشد از بقیه رقیبان جلوتر می‌افتد و برنده است، امتحان نیز همین گونه است اگر بیشتر درس بخوانند و دقت بیشتری کنند موفق تر خواهند شد.
چه درس خوان باشی و چه نباشی استرس تمام وجودت را در برمی‌گیرد. اما امتحان از نظر دانش آموزان و دانشجو یک غول است، غول بی شاخ و دمی که وقتی اسمش می‌آید تمام تنت به لرزه می‌افتد .

*هر چه می‌خوانم در مخم نمی رود!

یک درس آسان و دیگری سخت است. مداد و خودکار و برگه امتحانی، تصورش هم وحشتاک است.
آری دیگر وقتش رسیده، آماده ای یا نه؟
9 ماه درس و کلاس و استاد و رفت و آمد گرما و سرما، خوشگذرانی و بگو و بخند دیگر تمام شده، وقت امتحان رسیده، نترس،‌اگر درس نخوانده ای ،‌لای کتابت را باز نکرده‌ای دوستانت هستند که کمکت کنند.

اصلا نگران نباش این کاغذهای ریز شده به دادت خواهند رسید و یا امروز که فناوری‌های جدید بوجود آمده می‌توانی از آنها هم کمک بگیری!!
بالاخره راههای زیادی است برای اینکه نمره ات را بگیری...
به این نمی‌گویند تقلب می‌گویند کمک گرفتن از دوست و کاغذهای نوشته شده که بخواهی مطالبش را در برگه امتحانی بیاوری.
همه اینها می‌تواند برایت بهترین نمره را در بیاورند!

حال فکرش را بکنید که دارید از این‌ها استفاده می‌کنید و در حال نوشتن هستید که به یکباره یک نفر بالای سرتان ظاهر می‌شود و همه زحمت هایتان به باد می‌رود.

تقلب کردن و یا تقلب رساندن خودش یک هنر است که از دست هر کسی بر نمی‌آید پس باید به خودت افتخار کنی!!


*عذاب وجدان هم می‌گیرند...!

بعضی اشخاص بعد از تقلب کردن عذاب وجدان می‌گیرند.
همسالانشان می‌گویند: دیگر تقلب کرده ای، کار از کار گذشته اسـت، یا باید انجام نمی دادی و حالا که انجام داده ای عذاب وجدان دیگر معنایی ندارد.

تقلب از نظر خود شخص نداشتن اعتماد به نفس و از دید معلمها و استادها داشتن اعتماد به‌نفس کاذب است.

برای اینگونه شخصیت ها تقلب کردن یک نوع ارزش است.
نداشتن اعتماد به نفس به نوعی است که شخص تصور می‌کند اگر آن نمره را نگیرد و یا نمره‌اش کم شود ممکن است مورد تمسخر و یا پایین آمدن رتبه‌ و مقامش بین همسالانش شود به این دلیل شاید به این کار دست بزند و از نظر او نوشته‌هایش شاید اشتباه و یا کم و کاستی داشته باشد و آن چیزی که نوسته است صحیح و درست باشد ولی مطمئن نیست به همین دلیل نگاهی به برگه دوستش می اندازد که این خود دلیلی برای نداشتن اعتماد به نفس است.

بعد از آزمونش با رضایت کامل از محل آزمون خارج می شود ولی این آغاز یک ناهنجاری اجتماعی است که تاثیرش حتما در زندگی آینده‌ خود و جامعه اش مشاهده خواهد شد.

دکتر ابراهیمی مقدم روانشناس در این رابطه می‌گوید:
افراد در بستر جامعه فکر و فعالیت می‌کنند و رفتارشان را براساس آن تنظیم می‌کنند.کسانی که تقلب می‌کنند با این ذهنیت که فقط نتیجه رفتارشان قابل اهمیت است دست به چنین کاری می‌زنند . این رفتارها در دوران نوجوانی بیشتر است، برای این که فرد خود را آدمی زرنگ فرض می‌کند و از دید گروه همسالان خود این رفتار بد نیست و مورد تشویق هم قرار می‌گیرد.این اشخاص دارای وجدان شخصی پایین‌تری هستند که به راحتی تن به این کار می‌دهند.زمانی که احساس کنند تفاوتی بین خود و کسی که تلاش کرده است وجود دارد به راهکارهایی دست می‌زنند که راحت‌تر است.

تقلب رفتاری بسیار ناپسند است که در سنجش و ارزشیابی تحصیلی به صورت کاذب تاثیر می گذارد.
این امر که در تمام دنیا مشاهده می شود، به نوع تربیت و پرورش فرد بستگی زیادی دارد.

رونویسی کردن از دیگری باعث می‌شود که او در زندگی هم تقلب کند.تقلب به نوعی بازتاب نوع تربیت خانوادگی است و رفتار یادگرفته شده از فضای خانواده باعث نهادینه شدن آن در فرزندان می‌شود.
در این میان نقش معلم و استاد ، در کاهش بروز تقلب از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان به شدت پر رنگ است.

گزارش : تینا همتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار