در مراسم تجدید میثاق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان با امام راحل جنتی از صفات و ویژگی‌های رهبر کبیر انقلاب سخن گفت.

سید حسن خمینی:هنر امام این بود که جامعه را واحد کرد/ جنتی: امام خمینی احیاگر کامل اسلام ناب محمدی استبه گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم تجدید میثاق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان کشور با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب در آستانه سالروز ارتحالی ملکوتی ایشان در حسینیه جماران برگزار شد.

در ابتدا جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان ضمن اشاره به توجه هنرمندان در زندگی هنری خود به سخنان امام خمینی(ره) گفت:‌ امام(ره) در اولین چیزی که تاثیر گذاشت هویت هنری بود.

وی با ابراز تاسف از فقدان روحیه مشارکت اجتماعی و حضور معنوی ایرانیان در سال‌های طاغوت گفت:‌در ادامه راه بزرگانی که حذف شدند مثل امیر کبیر حضور اجتماعی ایرانیان در صحنه جامع نیز همیشه محذوف بود تا اینکه امام خمینی (ره) با انقلاب خود مردم را به صحنه مشارکت در مسائل اجتماعی و سیاسی کشاند.

الماسی در ادامه بیان کرد: عامه مردم، مسئولان کشور را از بطن جامعه به جایگاهشان می‌رسانند. امام خمینی (ره) سلطنت را شکست و به عامه مردم جایگاهی داد که بتواند در تعیین رهبری و حکومت جامعه نقش موثری داشته باشند.

وی در پایان عنوان کرد:‌امیدوارم با توجه به این که مردم کوچه و بازاری باعث تداوم اقتدار ایران شدند، با عنایت رهبر معظم انقلاب و تکریم خانواده شهدا، این مردم جایگاهشان حفظ و به آن‌ها احترام گذاشته شود.

رسول نجفیان با تشکر از پیشکسوتان حاضر در این مراسم گفت:‌ آتش جهانی سوداگران، جنگ افروزان، بدخواهان و کینه توزان روشن شده و آن‌ها با برپا کردن آتش شیطانی علیه مسلمانان و شیعیان قد علم کردند.

وی در ادامه بیان کرد: باید برای بدست آوردن پیروزی و موفقیت تلاش کنیم چون موفقیت کسی را به او تقدیم نمی‌کنند. هرکسی که به پیروزی رسیده با تلاش و سختی بوده است.

نجفیان سخن خود را این گونه پایان داد: آه اهل فضل توده تمام شیطان صفتان که به سربریدن به عنوان نهایت ایدئولوژی شان لبخند می‌زنند را به خاک می‌مالد.

در ادامه مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شیفتگان امام برای عرض تسلیت به یادگار امام و شرف حضور در بیت نورانی ایشان در این جا جمع شده‌اند.

وی با بیان اینکه افتخار شاگردی امام خمینی را داشته است، گفت: امام خمینی (ره) احیاگر،  تبلور و تجسم کامل اسلام ناب محمدی بود که با نفس قدسی‌اش این ملت را نجات داد و زنده کرد، امام سالیان دراز به کسب علم و خودسازی تهذیب نفس پرداخت و با این روحیه عرفانی و خداجویی توانست این تحول عظیم را ایجاد کند.

جنتی با اشاره به دوره سلطنت طاغوت بیان  کرد: در دوره دیکتاتوری گذشته نفس‌ها در سینه حبس شده بود و کسی را یارای مقابله با آن وضعیت نبود در آن شرایط امام خمینی  فریاد کشید و ملت را از  خواب بیدار کرد ایشان زندان و تبعید را تحمل کرد تا این انقلاب را به اسلام واقعی برساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  ادامه عنوان کرد:‌امام اسوه و الگو و الهام بخش برای تمام مسلمانان دنیا است، وصیت نامه الهی سیاسی و صحیفه نور ایشان نورافشانی می‌کند و راه گشای همه ملت‌های مسلمان است. امروز عزت و عظمت ایران نتیجه انقلاب امام خمینی است  و بنابه فرموده رهبر انقلاب این انقلاب در هیچ جای دنیا بدون نام امام خمینی شناخته شده نیست.

جنتی اظهار داشت: جوانان رژیم طاغوت به دلیل اقدامات بیراه پهلوی به انحراف کشیده شدند با رهنمودهای امام به جایی رسیدند که در مبارزات انقلابی و دوران جنگ به شهادت رسیدند. عزت و عظمت و اقتدار کشور و روحیه شهادت و خودسازی ما در حال حاضر از روحیات امام سرچشمه می‌گیرد. امام خمینی از ما خواستند که به ضعیفان کمک کنیم و رهنمودهای پیامبر اسلام را توصیه می‌کردند.

وی با بیان اینکه امام درس آزادی و آزادگی به ملت داده است گفت: امام فقه حکومتی را تبیین می‌کرد و با همین نگاه جمهوری اسلامی را پایه گذاری کرد و چتر حمایتی خود را بر سر احزاب و گروه‌های سیاسی و همه ملت گستراند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفرقه افکنی‌ها و دشمنی‌های دشمنان اسلام بیان کرد: دشمنان شدید در پی تخریب ارتباطات امت اسلامی بودند ولی امام خمینی باعث وحدت و اتحاد شد و با پیگیری‌های رهبر انقلاب می‌بینیم که راه امام ادامه دارد و حضرت خامنه‌ای با همان روحیه مسیر بنیان گذار انقلاب را ادامه می‌دهد.

جنتی در پایان برای روح ارواح پاک شهدا و امام بزرگوار انقلاب دعا کرد و برای  کسانی که این انقلاب را زنده نگه داشتند آرزوی عزت و افتخار و طول عمر و برای بیت امام خمینی دعای عزت مندی و سربلندی کرد.

سید حسن خمینی پس از درخواست فاتحه برای روح امام خمینی (ره) بیان  کرد:‌ یکی از بزرگان در تمایز بین علم هنر تفاوت‌هایی را قائل شدند و آ‌ن‌ها را بیان کردند. من می‌گویم که تفاوت هنر و علم این است که در یک نقاشی اگر نقطه‌ها را ببنید هنرمند کار خود را انجام نداده است چون باید در یک اثر هنری وحدت و یکپارچگی دیده شود نه اجزا.

وی ادامه داد: لغت یک واژه است و وقتی با واژه‌های دیگر ترکیب شود می‌تواند یک بیت یا یک مثنوی را ایجاد  کند. اگر به این درجه رسید هنر است اگر به من یک ساز بدهید شاید بتوانم به صورت تک تک به صدا دربیاورم و این هنر نیست چون هنر صدای یکپارچگی ملودی‌ها است.

یادگار امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام خمینی از میان شاعران به سعدی علاقه زیادی داشته است گفت: ایشان همیشه می‌گفت که ایا کسی می‌تواند به سادگی سعدی شعر بگوید این سادگی هنر است.

در ادامه هنر جایی است که کثرت به وحدت برسد و هرچقدر تلاش برای رسیدن کثرت به وحدت بیشتر باشد هنر متعالی‌تر است وقتی واژه‌ها به شکل زیبا می‌گیرند تاثیر عمیق می‌گذارند. 

وی در ادامه تصریح کرد: امام سال 57 کثرت‌ها به وحدت رساند و یک تابلوی زیبای هنری شد اگر کثرت‌ها را بشکنیم  کاری نکرده‌ایم اما اگر وحدت را بشکنیم یک کار هنرمندانه ای را از بین برده‌ایم.هنر امام این بود که جامعه چند پاره را واحد کرد.

نوه امام خمینی با اشاره به لزوم تبدیل وحدت در عینی که وحدت به  کثرت و  وحدت به  کثرت اظهار داشت: جامعه‌ای که وحدت را در عین  کثرت و کثرت را در عین وحدت دارد هنرمند است در زمان ظهور اسلام نیز پیامبر(ص) جامعه متکثر فدوی جاهل عرب را  که دارای تمامی مسائل بود یکپارچه کرد و از آن یک تمدن به وجود آورد.

سید حسن خمینی جامعه واحد را تعریف کرد و گفت: اگر دیدیم که داریم چندپاره می‌شویم رو به معضل و نابودی هستیم اما وحدت به این معنا نیست که همه دارای یک عقیده باشند اما در عین اینکه نباید سکوت قبرستان بین ما  حاکم باشد باید جامعه مهربان و بی کینه و مودب باشیم و یکی از صفات تاریخی ایرانیان که غیر ایرانیان آن را ضعف می‌دانند این است که ایرانی‌ها قربان صدقه هم می‌روند این ویژگی  ادب ایرانیان را می‌رساند اما در برخی از حوزه‌ها به  تملق و چاپلوسی می‌رسد اما این هم بهتر از بی ادبی است.

وی در پایان با اشاره به فرهنگ متعالی به عنوان سرافرازی ملت گفت: اینجا منبر بی پاکتی است البته علی جنتی اگر پاکت ندهد خوب است که جیب ما را هم نزند ولی هر دو فرزندان روحانی هستیم و از پس هم برمی آییم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار