عضو اتاق بازرگانی ايران تاكيد كرد: تراز تجاری مثبت ( فزونی صادرات غيرنفتی بر واردات در دوماه اخير) باتوجه به سهم اندك ايران از تجارت جهانی، كافی نيست و بايد تا چند برابر افزايش يابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مجيدرضا حريري، رئيس کميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: سهم ايران از تجارت جهاني کمتر از نيم درصد مي رسد درحاليكه يك درصد جمعيت جهان را داريم و بايد اين سهم افزايش يابد و باتوجه به مزيت‌هاي جغرافيايي و تجاري و بازرگاني منطقه‌اي بايد سهم ما از تجارت جهاني تا سه برابر و بيشتر هم برسد.

حريري تصريح كرد: بنابراين كاهش واردات و كاهش ورود كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي و مواد اوليه خيلي هم خوب و مثبت نيست و بايد تقويت شود.

حريري ابراز اميدواري کرد با ثمربخشي مذاکرات، بسترهاي لازم براي رونق صادرات کالاهاي داراي ارزش افزوده بالا و واردات کالاهاي واسطه‌اي، مواد اوليه و سرمايه‌اي فراهم شود.

وي افزود: هر اندازه ميزان واردات و صادرات بيشتر شود، پويايي اقتصادي در سطح بين‌المللي و
ثروت افريني هم زياد خواهد شد.

بنابراين گزارش؛ تراز بازرگاني ايران براي دومين ماه متوالي مثبت ماند و روند كاهشي واردات در ارديبهشت ماه نيز ادامه يافت.

واردات كشورمان در دو ماه نخست سال جاري به  6 ميليارد و 344 ميليون دلار رسيد كه  13 و 82 صدم درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

همچنين صادرات غيرنفتي کشورمان به 7 ميليارد و 861 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 2 و 66 صدم درصد كاهش داشت. 

آمار تجارت خارجي کشورمان نشان مي‌دهد كه در دو ماهه نخست امسال بيش از آنكه كالا وارد كشورمان شود،انواع كالا به ساير كشورها صادر شده است.

اقلام عمده صادرات غير نفتي در مدت ياد شده شامل پروپان ، قير نفت و پلي اتيلن بوده وعمده ترين خريداران كالاهاي صادراتي کشورمان هم به ترتيب چين، عراق ، امارات متحده عربي، هند و افغانستان بوده است.

عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به ذرت دامي با سهم 3 و 44 صدم درصدي از كل ارزش واردات ، برنج با 2و42 صدم درصد، كنجاله سويا با 2و24 صدم درصد ، ماشين آلات و دستگاه‌هاي شكل دادن يا قالب‌گيري محصولات معدني با 2و12 صدم درصد و گندم با 1و 77 صدم درصد اختصاص دارد و عمده كشورهاي صادركننده كالا به ايران هم در دو ماهه اول امسال به ترتيب شامل امارات متحده عربي، چين ، كره جنوبي، تركيه و هند بوده است.

حريري تصريح كرد: توليد داخلي با 30 تا 40 درصد ظرفيت فعال است و بيکاري به ويژه در 
مناطق مرزي سبب شده است واردات کالاي قاچاق افزايش يابد.

حريري افزود : تراز مثبت زماني ارزش دارد كه از حداكثر ظرفيت اقتصادي بين المللي خود و تجارت و صاردات و واردات ايران بهره برداري کنيم كه چندين برابر اين رقم است.

طبق آمار گمرک ايران از مجموع 51 ميليارد دلار واردات رسمي کالا در سال93 حدود 80 درصد مربوط به واردات مواد اوليه و واسطه‌اي و ماشين آلات مورد نياز صنعت بوده،‌10 تا 12 درصد کالاهاي اساسي گندم،‌جو برنج و روغن و کمتر از 10 درصد واردات مبادي رسمي يعني رقمي معادل 5 ميليارد دلار مربوط به کالاهاي لوکس بوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، تجاری ، مثبت ، سهم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار