حضرت امام خمینی(ره) مصداق بارز یک عالم بی نظیر در نوع خود از جهات مختلف بودند چرا که با گذشت بیش از 2 دهه از ارتحال ملکوتی ایشان، هنوز هم یاد ایشان در ذهن مردم و جوانان با طراوت مانده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ حضرت امام خمینی (ره)مصداق بارز یک عالم بی نظیردر نوع خود از جهات مختلف بود چرا که با گذشت بیش از 2 دهه از ارتحال ملکوتی ایشان ،هنوز هم یاد ایشان در ذهن مردم و جوانان با طراوت مانده است.

محمد رضا عرفانی دانش آموز مبارز انقلابی بود که بعد از جریان 15 خرداد سال 42، درسال 43 در مقطع پنجم دبیرستان ، مقاله ای را با موضوع تبعید حضرت امام در مدرسه علم ارائه داد که پس از ارائه این مقاله تاثیر گذار، به دستور علم بازداشت شد.

عنوان مقاله وی (آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست هرکجا هست خدایا به سلامت دارش)بود که به شدت در بین مردم پخش و خوانده می شد.

وی که اکنون 70 سال سن دارد می گوید:در دوران نوجوانی ام ،سه دفعه توسط ماموران رژیم شاه دستگیر شدم .

او که اکنون دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است می افزاید: زمانی که دانش آموز بودم در مناسبت های مختلف، مانند 13 رجب و نیمه شعبان در مجالس مذهبی مقاله می نوشتم ومی خواندم .

وی تصریح کرد: پدرم روحانی سیاسی و از افراد وابسته به تشکیلات آیت الله کاشانی در آن زمان بود ،ایشان مشوق اصلی من برای ارائه این مقاله ها بودند.

محمد رضا عرفانی گفت: در مسجد صاحب الزمانی خیرآباد نو بیرجند به مناسبت چهلم رحلت آیت الله تهامی مقاله ای خواندم که برای بار دوم توسط ماموران شاه بازداشت شدم.

وی افزود: چون شهربانی آن زمان بیرجند، از آیت الله آیتی می ترسید با واسته گری ایشان از زندان آزاد شدم .

وی اظهار کرد : در مجموع 3 دفعه بازداشت شدم اما در دفعه سوم در سال 57 به شدت شکنجه شدم که همزمان با شهید شریف نیا و شهید شهپر و شهید راستگو در یک زندان بودم که و قرار بود به زندان مشهد اعزام شویم ،اما باشکنجه های زیادی که انجام شد ،شهید راستگو در زندان شهید شد و این باعث شد تا مردم شهر به سمت زندان هجوم آورند و ماموران شاه مجبور به آزادی ما چند نفر شدند .

حالا این مجاهد انقلابی که پیش از وقوع انقلاب اسلامی راه اسلام و قرآن را پی گرفته بود و پس از آن نیز در سنگر معلمی یار و یاور امام بود، از خاطرات غم انگیزش بعد از رحلت جانگداز پدر مهربانش می گوید :در آن روز پراز غم و اندوه ، طبیعی است که مردم شرایط حزن انگیزی داشتند ،به دلیل علاقه های شخصی و عاطفی گسترده که در بین مردم نسبت به امام (ره) بود شرایط روحی مردم عادی و معمولی نبود و نمی شود به صورت کلامی بیان کرد اتفاقات آن روز را.

یادم است آن روز که از خانه آمدم بیرون تا در مراسم عزای از دست دادن ایشان شرکت کنم ،با یک احساسی که نمی توانستم آن را تحمل کنم در خیا بانهای شهر با صحنه ای سراسرسکوت و جمعیت زیادی که همه سیاه پوش و اشک آلود بودند مواجه شدم.

مردم شهراز شب قبل انتظار شنیدن چنین خبری را داشتند ،چون صدا وسیما لحظه به لحظه اعلام می کرد که وضعیت بحرانی است ، مردم برای سلامتی امام دعا کنید .

تقریبا مردم آمادگی ذهنی داشتند مثل کسانی که برای یک حرکت اجتماعی آماده باشند با شنیدن خبر رحلت امام ،همه ریختن داخل خیابان ها و یک حرکت خود جوش شکل گرفت .

آن روز در مسجد امام حسین بیرجند که در آن زمان نماز جمعه بیرجند در آنجا برگزار می شد ، اجتماع گسترده ای از مردم تشکیل شد و بعد ازظهر آن روز نیزدر حوزه علمیه معصومیه واقع در محله چهاردرخت ،هیئت ها یی به صورت سازمان یافته تشکیل شدند و برای ارتحال امام مراسمی را برگزار کردند،به طوری که صحن مدرسه پر از جمعیت انبوه مردم شده بود و همه در عزای از دست دادن امام سینه می زدند.

هرساله مراسم ترحیم امام در این حوزه علمیه در روز 14 خرداد ساعت 6 عصر تکرار می شود.

آنچه در روز ارتحال امام برای من وشاید خیلی از مردم آن زمان فراموش شدنی نیست ، لحظه اعلام اطلاعیه رحلت امام از زبان آقای حیاتی گوینده خبرصدا وسیما با عنوان اینکه (آیه انا....)،روح خدا به خدا پیوست بود که وی این اطلاعیه را با حزن و اندوهی خواند و دل همه را به لرزه آورد ،هنوز هم این اطلاعیه در سالگرد ارتحال ایشان تکرار می شود و این خاطره تاریخی دوباره در ذهن نسل آن زمان زنده می شود.

از آن زمان دوچیز ماندگار و تاریخی شده ، قرائت بیانیه رحلت امام (ره) و موسیقی رحلت امام (ره).

افرادی که اهل هنر موسیقی هستند می دانند که موسیقی با این تراکم اندوه ،هنوز آهنگ سازی نتوانسته است تا به امروز به مانند آن را تکرار کند.

این موسیقی نشان می دهد که کسی نمی تواند عمق فاجعه را درک کند مگر اینکه شرایط آن زمان را با چشم دیده باشد و با گوش شنیده باشد .در هر صورت این اتفاق در تاریخ اثتثناء بود .

تلویزیون آن زمان آن اعلام کرد که 10 تا 12 میلیون نفر که نسبت به جمعیت آن روز تهران واقعا جمعیت عظیمی بود ،از سراسر کشور به سمت تهران حرکت کردند تا در مراسم وداع و تشییع پیکر امام شضرکت کنند،که تعدادی هم در دست و پا له شدند .

شب رحلت امام که جنازه ایشان در مصلی تهران بود ،مردم برای وداع از سراسر تهران با شمع های در دست ، پیاده حرکت می کردند تا برای اقامه نماز صبح و تشییع پیکر امام به سمت مصلی نماز جمعه تهران حرکت می کردند.

علاقه مندان به امام و انقلاب در شهر لحظه به لحظه اخبار را دنبال می کردند ومردم شب وداع را اکثرا در بیرجند بیدار بودند و تلویزیون نگاه می کردند و هماهنگ با تلویزیون عزاداری می کردند.

یادم است در اولین جلسه ترحیم امام به شکل گسترده جمعیت ها در خیابان ها در حرکت بودند به طوری که بازار و همه ادارات تعطیل شدند.

امام خمینی (ره) نماد استقامت ، صفا، صمیمیت و بندگی خدا

مسئول ستاد اجرایی فرمان امام راحل در خراسان جنوبی با بیان اینکه بیرجند شهر دارالمتدینین است و باید به ولایی بودن مردم این شهر افتخار کرد گفت: روزی که امام رحلت فرمودند خیلی از کاروان ها به سمت تهران حرکت کردند تا بتوانند در تشییع پیکر پاک ایشان شرکت کنند .

حسن خسروی افزود: جوانان مانند کسی که پدر از دست داده باشند بلکه بیشتر از آن نیز عزادار از دست دادن امام بودند.

وی اظهار کرد: ما در حدیث معصوم داریم که می فرماید:وقتی یکی از علمای بزرگ از بین مردم می رود چیزی جای آن را پر نمی کند و رحلت امام یکی از این مصادیق بود در تمام ایران بلکه در جهان اسلام نیز عزایی به پا شد در حقیقت مانندی مثل خودش به جز معصومین ما نداشت .

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد گریه فراوان در عزای روح الله در شهر های مختلف کشور و به ویژه در بیرجند بودیم.

وی ادامه داد: در این ایام ، سراسر حال و هوای مردم ، ضجه و ناله بود و تنها چیزی که در آن ایام به قدری موجب تسکین آلام مردم در ارتحال پیشوا وبهترین پدرشان بود تعیین رهبری شایسته از طرف مجلس خبرگان رهبری بود که توانست آلام مردم را آرام کند.

خسروی گفت: با این حال 2اتفاق مقارن با هم شد، هم مردم شادان از انتخاب مقام معظم رهبری بودند و هم نالان بودن از ارتحال امام.که این خود برای مردم درس صفا و معنویت بود.

مسئول ستاد اجرایی فرمان امام راحل در خراسان جنوبی تصریح کرد: در آن زمان که جوان تر بودم وقتی تلویزیون تصاویر بستری شدن امام و آخرین لحظات زندگی با برکت ایشان را نشان می داد که آقا در حالی که مریض بودند و دستکش سفید در دست ایشان بود قرآن به دست داشتند و قرائت می فرمودند ،ایشان با این عملشان به ما جوانها می آموختند که در هیچ جای زندگی نباید از قرآن فاصله گرفت و راه ما راه قرآن است.

وی افزود: هنگامی که ایشان در شرایط بحرانی مریضی شان در بستر بیماری آخرین نمازشان را ایستاده قرائت می فرمودند به همه ما جوانان درس استقامت ،صفا و صمیمیت و بندی خدا می دادند.

وی اظهار کرد: همچنین در لحظات پایانی عمرشان فرموده بودند با قلبی آرام از محضر خواهران وبرادران به دیار باقی می شتابم که این پیام ایشان نیز به ما درس متانت و تسلیم خدا بودن را می داد.

وی افزود: با رحلت امام آنچه در سراسر جهان و ایران و شهر بیرجند در آن روز اتفاق افتاده بود ،مردم این شهر مانند کسی که انگار عزیز از دست داده باشند در مجالس ترحیم، یکدیگر را دلداری می دادند.

مسئول ستاد اجرایی فرمان امام راحل در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مجالس ترحیم امام تفاوتی که با سایر مجالس ترحیم دیگر داشت ،این بود که در این جلسه همه مصیبت دیده و صاحب جلسه بودند ،فرقی نمی کرد از کسبه بازاری ،دانشجو،پیر و جوان همه و همه صاحب جلسه ومصیبت دیده بودند و همه به هم تسلیت می گفتند .

وی افزود: جلسه ترحیم امام راحل و تشییع جنازه ایشان برای مردم یادآور ارتحال ملکوتی نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)بود ،چرا که با ارتحال امام همه مردم عزادارارتحال پیامبر گونه ایشان بودند.

مسئول ستاد اجرایی فرمان امام راحل در خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: حال و هوای جانشینی رهبر شایسته انقلاب اسلامی ایران ،آقا سید علی محبوب ،برترین جانشین امام (ره) که دوست و دشمن نیز به صحت آن اقرار می کنند و در جهان نیز به مانند ایشان پیشوایی نداریم ، حقیقت واقعی ولایت را می رساند و نشان می دهد که راه امام خمینی (ره) با صلابت باقی مانده و آوای دعوت ایشان در گوش جهانیان طنین افکن است .

رحلت امام خمینی غمی بسیار بزرگ را بر دل مردم ایران زمین گذاشت

مدرس دانشگاه بیرجند نیز گفت : حضرت امام خمینی بیانگذار جمهوری اسلامی در 14 خردادماه 1368 در تهران،در بیمارستان بقیه الله دار فانی را وداع نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهاب افزود: حضرت امام پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوتی برخواست و در قیام 15 خرداد دستگیر و روانه شد.

وی تصریح کرد: اما پس از مدتی آزادی ایشان به شهر مقدس قم رفتند وفعالیت های سیاسی خود را آغاز کردند ودر قضیه کاپتولاسیون در ایران با سخنرانی مهم و آتشینی که در مسجد اعظم قم داشتند مجددا امام دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید شد .

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) درسال های اقامت خود در عراق همچنان رهبری انقلابیون را برعهده داشت وافراد را از جنایت های پهلوی آگاه می کردند.

مدرس دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: اما در سال 57 با هماهنگی رژیم پهلوی با رژیم بعث عراق ایشان ناگزیر از خروج عراق شدند و به پاریس عزیمت کردند.

وی گفت: با اقامت حضرت امام در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی درضعف و انزوا قرار گرفته بود و لرزه های شکست را در رژیم خود می دید و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی به روزهای اوج خود نزدیک شد.

وی افزود: با انحلال رژیم سلطنتی و پایان حکومت 57 ساله و ستمکارانه پهلوی حضرت امام جمهوری اسلامی ایران را با آرای قاطع مردم بنیان نهاد و 22 بهمن 57 تا 14 خرداد 68 حضرت امام همچنان رهبری انقلاب را به دوش کشیده و انقلاب کشور را در حوادث خطرناکی و توطئه های گوناگون و جنگ هشت ساله عراق و تحریم ها به سلامت و خوبی رهبری نمودند.

وی ادامه داد: اما رحلت امام غمی بسیار بزرگ را بر دل مردم ایران زمین گذاشت که احساس مردم رانسبت به این شخصیت بزرگ ایران را می توان در تشییع امام و دو شب که جنازه امام هنوز دفن نشده بود دید وسیل جمعیت برای دیدار امام می رفتند که حالت بسیار عجیبی بود به گونه ای که بسیاری می گفتند تشیع امام اگر با شکوه تر از استقبال امام نبود کمتر هم از آن هم نیست.

وی گفت: حضور مرم در تشییع جنازه امام توصیف ناپذیر بود و مجبور شدند پیکر امام را با هلیکوپتر ببرند که اینها همه نشانگر اوج انس والفت امام با مردم و جامعه بود و مردم از دست دادن امام را به منزله از دست دادن پدر معنوی و انقلابی خود می دانستند.

وی ادامه داد: این حضور واکنش های وسیعی از سوی غربی ها داشت ، البته کشورهای غربی با ویژگی وشخصیت کاریزمایی که امام داشت تصور می کردند که با رحلت ایشان انقلاب اسلامی به پایان رسیده وکسی نخواهد توانست جامعه را هدایت کند و براحتی می توانند به اهداف و نقش های خود برسند و با برنامه های خود انسجامی که در جامعه ایران حاکم بود را از بین ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین دکترشهاب خاطرنشان کرد: اما جامعه ایران آگاهتر از آن بود که کشور های غربی فکر آن را می کردند وسریعا مسله انتخاب رهبری در جامعه مطرح شده بود و با سخنرانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی از قول امام در مجلس بیان کردند باعث انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری جدید در مجلس خبرگان شد که ایشان توانستند با این انتخاب شایسته جامعه ایران رابه حالت قبلی خود برگردانند ونگرانی مردم ومسولین را در این خصوص برطرف کنند.

خاطره شهاب در زمان رحلت امام خمینی:

وی گفت: در سال 68 که من دوران طلبگی خودرا در قم می گذراندم ،ساعت 7 صبح روز 14 خرداد خبر ارتحال امام را از رادیو شنیدم وقتی وارد حوزه شدم با موجی از روحانیون مواجه شدم که هرکدام گوشه ای ازحیات حوزه نشسته و می گریستند و با در دست داشتن یک رادیو کوچک اخبار ارتحال ومراسم را پی گیری می کردند.

وی افزود: همه خود را آماده شرکت در مراسم خاکسپاری می کردند که روز بسیار سخت واندوهبار و فراموش نشدنی برای تمام ملت ایران بود که حالت ماتم تمام فضای ایران را در برگرفته بود.

امام خمینی به عنوان اولین شخصیتی که در ایران توانست در مقابل رژیم پهلوی بایستد و سیاست های پهلوی و آمریکا در ایران به شدت مورد انتقاد قرار دهند.

مدرس دانشگاههای آزاد ، پیام نور و علمی و کاربردی بیرجند و دارای دکتری علوم سیاسی هم گفت: امام خمینی از سن 54 سالگی و از سال 1341 همزمان با قانون انقلاب سفید و شاه و مردم که نسبت به این امر واکنش شدیدی داشتند رسما فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود را آغاز کردند و در واقع با وقوع جریان 15 خرداد و دستگیری امام خمینی به وسیله رژیم از سوی مردم و مراجع به عنوان شخصیتی که می تواند هدایت و رهبری مردم را بر عهده بگیرد به عنوان رهبر جامعه معرفی شدند .

دکتر دهقان اظهار کرد: از همین زمان امام خمینی به عنوان اولین شخصیتی که در ایران توانست در مقابل رژیم پهلوی بایستد و سیاست های پهلوی و آمریکا در ایران به شدت مورد انتقاد قرار دهند.

وی افزود: با توجه به خصوصیات مذهبی و روحانی بودن امام ایشان به شدت مورد حمایت توده های مردم در ایران قرار گرفتند و حتی در طول 15 سال که به تبعید در خارج کشور به سر می بردند ،مردم عادی و روحانیون و روشنفکران همچنان ایشان را به عنوان رهبرشان تلقی می کردند .

وی درادامه اضافه کرد: تا اینکه مقاومت وآگاه سازی همه جانبه ایشان برای ساقط کردن حکومت پهلوی و بیرون راندن آمریکا از ایران منجر به انقلاب 57 شد ، بنابراین امام خمینی به عنوان رهبری ایدئولوژی و کاریزماتی از محوریت خاصی برخوردار بود .

دکتر دهقان تصریح کرد: از طرفی ایشان با توجه به موج انقلابی که در ایران ایجاد کرد و اهداف رژیم پهلوی و آمریکا در ایران و منطقه خاورمیانه از بین برد، به شدت مورد کینه غرب بود .

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از ارکان دوام و قوام ایران ،رهبری قاطع امام خمینی و روشنگری دائمی ایشان و متحد کردن حول محور مذهب بود ، به همین دلیل انقلاب 57 به سرنوشت نهضت ملی کردن صنعت نفت و انقلاب مشروطه که هر دو به دلیل نداشتن رهبر واحد علی رغم پیروزی اولیه ، شکست خوردند و دچار شکست شدند و نه تنها در داخل ایران موفقیت های عظیمی بدست آورد بلکه افکار و روح مبارزه طلبی امام در مقابل استکبار به سرعت در کشورهای خاورمیانه نفوذ کرد.

وی اظهار کرد: در ادامه همین رهبری امام و عشق و علاقه وافر ملت ایران به امام باعث شد علی رغم هجوم همه جانبه ارتش عراق به ایران که با حمایت قاطع آمریکا و غرب همراه بود با شکست مواجه شود .

وی گفت: در نهایت هم امام خمینی در روز 14 خرداد 68 بعد از 87 سال عمر با برکت و 27 سال رهبری ملت ایران ارتحال فرمودند.

دکتر دهقان افزود: رحلت امام که به عنوان یک رهبر بزرگ و منجی کشور ایران که باعث از بین رفتن استبداد سیاه پهلوی و استعمار سنگین استکبار جهانی از سر ملت ایران شده و برای ملت ایران بسیار سخت و ناراحت کننده بود، چراکه مردم ایران رهبر فقید خود را که دریچه هایی از نور و امید و زندگی مجدد برای ملت ایران در اوج تاریکی و خفقان رژیم پهلوی باز کرده بود، از دست دادند .

وی ادامه داد: لذا با فوت امام راحل ، آمریکا و غرب بر این قصد بودند که ستون فقرات ایران در هم شکسته و فرصت مناسبی برای نفوذ در ایران و ایجاد اختلاف گسترده بین سیاسیون و روحانیون بر سر موضوع رهبری فرصت مناسبی بدست آورند وملت ایران را به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار کنند اما باز هم آینده نگری امام خمینی در تشکیل مجلس خبرگان رهبری و نظر مثبت روی آیت الله خامنه ای این توطئه و نقشه شوم آمریکایی را خنثی و باز هم آمریکا را از اهداف خود برای از بین بردن انقلاب ایران ناکام گذاشت.

امام خمینی (ره) یک شخصیت کاریزماتیک بود ،زمانی که ایشان در حیات بودند همه گروهها و احزاب گوش به فرمان ایشان بودند .

کارشناس ارشد روابط بین الملل ومدرس دانشگاه بیرجند هم گفت: گروهی از کشورهای غربی رحلت امام را فرصتی برای پیاده کردن نقشه هایشان و براندازی نظام می دانستند ،چون تصور می کردند با رحلت امام یکی از پایه های اصلی نظام از بین رفته است.

هرمزی افزود:این مساله باعث می شود تا به مرور اسلام در بین مردم کشور سست شود و از این طریق بتوانند برنامه های براندازی و تضعیف نظام را پایه گذاری کنند، در حالی که این تصور غلطی بوده و با روی کار آمدن مقام معظم رهبری و اقدام هوشمندانه ی مجلس خبرگان رهبری نشان داد که جمهوری اسلامی ایران از ثبات بالایی برخوردار است .

وی ادامه داد: بعدها مشاهده شد که دشمنان درصدد بودند انقلاب اسلامی را با تحریم های اقتصادی و نظامی با شکست مواجه کنند که کل این تهدیدها آنها را به هدفهای شان نرسانده است .

وی خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام که ایران را مانعی برای رسیدن به اهدافشان در خلیج فارس می دانستند، با ارتحال امام تصور می کردند که خلعی برای جانشینی پیش آید و فرصتی شود برای غربی ها ، اما با تعیین جانشین تمام محاسبات آنها به هم ریخت.

هرمزی ادامه داد: با رحلت امام ، انحرافاتی در جریانات سیاسی کشور رخ می دهد که برخی از این جریانات از آرمانهای نظام فاصله می گیرند و ما شاهد این هستیم در زمان پیروزی خاتمی که جبهه دوم خرداد شکل گرفت ،بعضی از جریانات مانند جریان اصلاحات به دنبال سکولاریزه کردن نظام به طور مثال دنبال این بودند که این تفکر را القا کنند که دین باید از سیاست جدا شود و این اصلاح طلبان که مجلس ششم را نیز به دست داشتند به دنبال این بودند که ولایت فقیه را به چالش بکشند .

وی گفت: همچنین آنها عنوان کردند که نظام دارای حاکمیت دوگانه است و ولایت فقیه را نیز در مقابل جمهوریت نظام قرار دادند ،با تحصنی که در مجلس ششم انجام دادند تا فشاری را به حاکمیت نظام وارد کنند ، به طور مثال جریان 18 تیر 78 و فتنه سال 88که 10سال بعد از آن پی ریزی شده بود اتفاق افتاد که در راستای اقدامات براندازانه و جریانات اصلاح طلب بود.

کارشناس ارشد روابط بین الملل تصریح کرد: دشمنان به دنبال این هستند تا نظام را دچار چالش کنند ، آنان اهدافشان نه در چارچوب قانون اساسی و نه با اصول مبانی انقلاب سازگار بود و نه در راستای منافع سیاسی کشور بود که این مواضع بیشتر در جریان اصلاح طلب اتفاق افتاد وتا به امروز فقط شاهد حضور جریانات اصلاح طلب و اصول گرا در صحنه سیاست کشور هستیم.

وی افزود:بعد از رحلت امام(ره) در کشور ،جریان جدیدی شکل گرفت که جهان بینی آن این بود که ما باید خود را در حوزه سیاست خارجی پیش ببریم و با آمریکا رابطه داشته باشیم وشعار مرگ بر آمریکا را نیز در بین مردم حذف کنیم.

هرمزی یادآور شد: انحرافاتی که در جریان اصلاح طلب شکل گرفت که این جریان سکولار شد که دین نباید در سیاست دخالت کند و آنها با تصور اینکه مردم به خاتمی رای دادند فکر می کردند با پشتوانه مردم می توانند به اهداف خود در همه زمینه ها برسند ولی خوشبختانه موفق نشدند و برنامه های آنها پیش نرفت.

وی گفت: جالب اینجاست که اصلاح طلبان در زمان حیات امام، سینه چاک امام بودند اما بعد از رحلت ایشان کم کم دچار انحراف می شوند و شکافی در آنها ایجاد می شود و می توان گفت 180 درجه موضع گیری های آنها عوض شد.

هرمزی افزود: واکنش هایی که بعد از رحلت ایشان صورت گرفت همه ملت متاثر شد ،امام یک شخصیت کاریزماتیک بود ،زمانی که ایشان در حیات بودند همه گروهها و احزاب گوش به فرمان ایشان بودند .

وی ادامه داد: گروههایی مثل چپی ها به مرور دچار دوگانگی در مواضع خودشان شدند که خطشان را از انقلاب جداکردند ،به طوری که این گروههای سیاسی در مقابل نظام قرار گرفتند و حتی شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری را نیز زیر سوال بردند.

مدرس دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: کما اینکه رهبری هم در شورای انقلاب نقش داشتند ،8سال رئیس جمهور ایران بودند ،تجربه خوبی در مدیریت کلان کشور داشتند که در کنار آن ، انتخاب ایشان سبب کوری چشم دشمنان شد و مجموعه شرایطی که برای رهبری جامعه نیاز است در ایشان وجود داشت.

حضرت امام خمینی (ره)مصداق بارز یک عالم بی نظیر

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی نیزگفت: در آن زمان (رحلت امام 14 خرداد68) با شنیدن خبر ارتحال امام ،چهره سراسر شهر مشهد به طرز بی سابقه ای تغییر کرد.

رضوی افزود: مردم سراسیمه به سمت مرکزیت شهر حرم امام رضا (ع)حرکت می کردند.

وی اظهار کرد: من نوجوان بودم که روز ارتحال امام (ره) در حالی که سوار بر دوچرخه بودم از کوچه ها که رد می شدم با گریه همراه مردم به حرم مطهر رفتم .

وی ادامه داد: در حرم گروههای خود جوش مردم با ناله سینه می زدند و من نیزدر گروهی قرار گرفته بودم که به همراه آنان این شعار را سرمی دادم (رفتی و پشت من شکست خمینی ،داغ تو بر دلم نشست خمینی ).

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی تصریح کرد: این داغ آنقدر برای مردم آن زمان سنگین بود که رانندگان اتوبوس و تاکسی را می دیدم که در حین رانندگی نیز گریه می کردند.

وی افزود: ادعا می کنم که هیچ کس تا به حال چنین روزی را که همه مردم واقعا عزادار باشند در کشورندیده بود،اتفاقی که تمام زوایای زندگی کشور تا به این حد برای از دست دادن یک بزرگ تحت تاثیرقرار گرفت.

رضوی گفت: می توان با قاطعیت گفت که حضرت امام خمینی (ره)مصداق بارز یک عالم بی نظیردر نوع خود از جهات مختلف بود چرا که با گذشت بیش از 2 دهه از ارتحال ملکوتی ایشان هنوز هم یاد ایشان در ذهن مردم و جوانان آن زمان با طراوت مانده است.

وی ادامه داد: حال و هوای شهر تا روزهای متمادی حالت عادی نداشت ،در رفت و آمد های مردم و هرجا که به نام امام(ره) مجلسی تشکیل می شد ، دائم پراز جمعیت بود،در یک کلام شهر شدیدا تحت تاثیر رحلت امام قرار گرفته بود و این فقدان شدیدا بر شهرو مردم آن سنگینی می کرد.

رضوی اضافه کرد: با این همه سالی که گذشته است تجمع همه ساله مردم در سالگرد ارتحال امام باز هم قابل وصف نیست به طوری که در دیگر کشور ها نیز این تجمع وجود دارد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: این شعاری است که برخواسته از عمق دل مردم و ولایت است و در هیچ جای دنیا نمونه ای ندارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار