رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی گفت: از 44 نوع قارچ خوراکی در جهان، فقط دو نوع آن در ایران به تولید انبوه می‌رسد که قارچ دکمه‌ای و صدفی است و 50 درصد کل قارچ کشور هم در تهران تولید می‌شود.

نیمی از قارچ کشور در تهران تولید می‌شود/ تولید سالانه 30 هزار تن قارچ مازادمحمد حسن افشار رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: تولید قارچ در کشور روند صعودی دارد و بر اساس آمار در سال 92 تولید قارچ خوراکی در حدود 105 هزار تن بود که این رقم در سال 93 با 20 درصد افزایش به رقمی در حدود 125 هزار تن رسید. 

افشار ادامه داد: در حال حاضر 440 واحد مجاز تولیدکننده قارچ خوراکی در کشور داریم و در حدود 600 واحد غیرمجاز نیز در کشور فعال است.
  
وی ادامه داد: متاسفانه واحدهای غیر مجاز مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد زیرا قارچ ها در محیط های غیر بهداشتی تهیه و تولید و پس از تولید با مشکل بازار عرضه مواجه می‌شوند.  

افشار تصریح کرد: معمولا قارچ کاران غیرمجاز قارچ های خود را به محلی به نام بورس ستارخان جهت عرضه می برند و وقتی قارچ کار محصولات خود را به این محل می‌اورند با تعدادی دلال مواجه میشوند. 

وی در این خصوص ادامه داد: این دلالان با توجه به شرایط این افراد از وضعیت موجود سوء استفاده کرده و با پایین ترین قیمت قارچ ها را خریداری کرده و باعث تغییر و کاهش قیمت در بورس میشود و از طرف دیگر همین دلالان کامپوست لازم جهت تولید قارچ را به تولیدکنندگان به بالاترین قیمت فروخته و باعث مشکلات زیادی از جمله واحدهای تولیدی میشوند.
  
افشار اظهار داشت: بر اساس مذاکرات انجمن و وزارت جهاد صندوقی ایجاد شده به نام صندوق تضمین بازار قارچ.
  
وی در خصوص جزئیات این صندوق گفت: 51 درصد پول آن را تولیدکنندگان قارچ پرداخته و 49 درصد مابقی را دولت تضمین میکند. 

افشار یکی از مهمترین مزایای ایجاد این صندوق را حمایت از تولیدکننده دانست و اظهار داشت: هر زمان که پیک تولید بالا است این صندوق قارچ را خریداری می‌کند تا کاهش قیمت نداشته باشیم و قارچ مازاد را به سمت صنایع تبدیلی هدایت می‌کنیم. 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی درخصوص صادرات گفت: با وجود اینکه سالانه 30 هزار تن تولید مازاد قارچ داریم اما در بحث صادرات با مشکلات مختلفی مواجه هستیم و بارها اعلام کرده ایم میتوانیم 10 هزار تن قارچ تازه و 20 هزار تن قارچ کنسروی را آماده و صادر کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر از 44 نوع قارچ خوراکی در جهان تنها دو نوع آن در ایران به تولید انبوه می‌رسد که قارچ دکمه ای و صدفی است و 50 درصد کل قارچ کشور در تهران تولید می‌شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، تولید ، قارچ ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
farid
۱۱:۱۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
اقا یه سوال داشتم105 تن بشه 125 هزارتن اون وقت 200 درصد رشد داشتهمن یه محاسبه ساده کردم دیدم حدود 1190 درصد افزایش داشته خواهش میکنم قبل گفتن یه چیز یکم فکر کنین
آخرین اخبار