95 درصد تولد نوزادان کم شنوا از والدین سالم می‌باشد که با تربیت کارشناسان مخصوص نوزادان کم شنوا می‌توان در درمان اختلالات گفتاری آنها مفید واقع شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، طبق تحقیقات، تشخیص کم شنوایی از آغاز تولد با استفاده از تکنولوژی‌های موجود قابل انجام است و اگر مداخله زود هنگام زیر سه ماه در کنار تجویز سمعک باشد، کودک از معلولیت دور می‌ماند و هزینه‌های درمان نیز کاهش می‌یابد.

با در نظر داشتن سن طلایی مداخله بهنگام و تجویز سمعک کودکان کم شنوا در پنج سالگی از لحاظ زبان و گفتار مشابه همسالان عادی خود هستند.

در همین راستا دکتر گیتا موللی عضو انجمن شنوایی شناسی ایران، روانشناس کودکان استثنایی می‌گوید: با مداخله توانبخشی بهنگام و آموزش مستمر والدین می‌توان به کودک کم شنوا زندگی بخشید.
تجویز سمعک را تنها به شنوایی شناس بسپارید
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه خاطر نشان می‌کند: دغدغه‌ خرید سمعک از مراکز فروش در سطح شهر تهران و توسط افراد نامعتبر هشدار جدی است و این موضوعی علمی-تخصصی و بر عهده شنوایی شناسان است و در صورت عدم توجه زنجیره درمان به نتیجه نخواهد رسید.

موللی در ادامه از شوک بزرگ کم شنوایی در خانواده‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: والدین وقتی با کم شنوایی نوزاد مواجه می‌شوند خود را درگیر پزشکان متعدد می‌کنند و با آگاهی از کم شنوایی نوزاد فرصت طلایی توانبخشی و تجویز سمعک را از دست می‌دهند و بعد از یک سال دوباره رجوع می‌کنند که هزینه‌ها بالا رفته و شانس درمان کمتر شده است.

وی در پایان می‌گوید: کم شنوایی شایعترین نقص مادرزادی است که به هزینه پایین قابل شناسایی و با تربیت کارشناسان مخصوص است که خانواده‌ها نیز باید ارزیابی و روند درمان را فعالانه در مراکز تخصصی پشت سر بگذرانند تا شاهد توانمندی فرزندشان باشند.

تشخیص و مداخله بهنگام را جدی بگیریم
با توجه به اینکه از 1000 نوزاد یک تا سه کم شنوایی عمیق دو طرفه در کشور داریم و 95 درصد موارد تولد نوزاد کم شنوا از پدر و مادر سالم است، باید سهم تشخیص و مداخله بموقع را  جدی بگیریم. با توجه به غربالگری کم شنوایی در اکثر مراکز درمانی هنوز بعضی‌ بیمارستان‌ها در تشخیص ورودنکرده‌اند و هنوز هم آموزش کافی به کارشناسان در زمینه تشخیص و مداخله کم شنوایی نوزادان دیده می‌شود که نیازمند توجه مسئولان است.



گزارش از فاطمه گلرخ 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.