کامبیز درمبخش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هر چه دارم از مطبوعات است

از چهارده سالگی در عرصه مطبوعات فعالیت کردم و هرچه دارم از مطبوعات است.

کامبیز درمبخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست، در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص کتاب و نمایشگاه های جدید خود گفت: حدود 4 نمایشگاه در پاییز دارم که شامل نمایشگاه عکس و کاریکاتور هایی با موضوع عکس و عکاسی هستند که جذابیت کارها هنگام دیدن آن است و تعریف کردنی نیست.

وی افزود: تا آخر امسال نیز 4 کتاب جدید از من منتشر می شود که یکی از آن ها با عنوان «داستان های دیدنی» ،مجموعه ی کاریکاتور هایی است که در روزنامه همشهری داستان چاپ می شد؛ کتاب دیگرم از مجموعه ی «دلقک ها» با عنوان «پانتومیم روی کاغذ» است که منتخبی از آثار 30 سال گذشته من است وحدود 200 صفحه رنگی است. 

درمبخش ادامه داد: کتاب دیگرم راجع به نقاشی،هنر و موسیقی است که آن هم مجموعه ای از کاریکاتورهایم باهمان موضوع است؛ و اما برای کار چهارم که آثار دیگری از من هست ،هنوز عنوانی انتخاب نکرده ام .همچنین باید یاد آوری کرد که کار های من توضیح یا نوشته ی خیلی کمی دارند و حدود 99 درصد از آن ها تصویری هستند.

این کاریکاتوریست با اشاره به لزوم پیام در خلق آثار، تصریح کرد: کار بدون پیام به درد نمی خورد و از نظر من کاری ارزشمند است که پیام و حرفی را به سادگی منتقل کند، چرا که بعضی از مردم  آثاری را می بینند اما متوجه منظور آن نمی شوند و من این اتفاق را با کشیدن افرادی کور در یک گالری نشان داده ام که این به معنای نفهیدن آن ها نیست بلکه منظور نبود پیام در آثار است.

وی افزود: این که آدم مقصود خود را با چند خط به مخاطب برساند ،کار سختی است و لازمه ی آن سال ها مرارت،تمرین و زحمت است؛ خود من سال ها در مطبوعات کار کردم ،از 14 سالگی آن جا بودم و پایه و اساس هر چه دارم از مطبوعات است و تازه الان حس می کنم که به یک هنر خاص،ناب و تأثیر گذار و جایی که باید ، رسیدم.

این هنرمند در خصوص جایگاه کاریکاتور در کشور گفت: جوانان زیادی به این رشته علاقه مند هستند،اما متأسفانه در مطبوعات ما جای بزرگ و مناسبی به آن داده نمی شود، چرا که کاریکاتور موضوع حساسی است و به علت همین حساسیت ها است که در مطبوعات خیلی کم آن را می بینیم و در نتیجه سعی می کنیم از طریق نمایشگاه ها ارتباطمان با مردم قطع نشود. 

وی در پایان با اشاره به نمایشگاه بزرگمهر حسین پور، خاطر نشان کرد: کار های حسین پور مردمی است و وی یکی از کاریکاتوریست های پر کار است که همه جا حضور دارد،از ویژگی های کاری او می توان به کشیدن خوب چهره و فعالیت همزمان در شاخه های مختلف این هنر مانند مطبوعاتی، اجتماعی و ... اشاره کرد.

 کامبیز درمبخش متولد 1321 در شیراز است، وی  که فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است از پیشکسوتان هنر کاریکاتور در ایران به‌شمار می‌رود و در کار خود صاحب سبک است.
این هنرمند بیش از ۳۲ نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده و در ۳۰ نمایشگاه جمعی داخلی و خارجی حضور داشته‌است.
 
گفتنی ست؛ این هنرمند برنده جایزه از بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل، یوگسلاوی و چندین جایزه بین‌المللی جنبی دیگر بوده و داور مدعو چند نمایشگاه بزرگ بین‌المللی کاریکاتور بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار