شهسوار خجسته گفت: اساس نظام مالیاتی ارزش افزوده دریافت مالیات از مصرف کننده نهایی است و فشاری به تولید کننده نباید وارد شود.

عیسی شهسوار خجسته رئیس کل اسبق سازمان امور مالیاتی کشور و عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: اساس نظام مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای دریافت مالیات از مصرف کننده نهایی می‌باشد و سعی بر آن است به هیچ عنوان فشاری به تولید کننده خدمات و کالا وارد نشود.

وی افزود: به همین دلیل یکی از نظام‌های مالیاتی قابل قبول نظام مالیات ارزش افزوده و کمترین تاثیر منفی در اقتصاد و جامعه دارد به همین دلیل است که در اغلب کشورها اجرا می‌شود.

شهسوار خجسته گفت: متاسفانه در کشور ما ارزش افزوده به علت وجود برخی ناملایمت‌ها در نظام اقتصادی و مناسبات تجاری باعث آسیب پذیری تولید کنندگان می‌شود.

وی بیان کرد:  یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان در رابطه با مالیات آن است که فروش تولیدکنندگان به صورت نقدی انجام نمی‌گیرد ولی آنها باید در یک بازه زمانی محدود حساب خود را با سازمان امور مالیاتی تسویه کنند که سبب فشار نقدینگی می‌شود.

عیسی شهسوار خجسته افزود: کلی فروشی، یکی دیگر از معضلات تولیدکنندگان می‌باشد که متاسفانه تا به امروز دستگاه‌های مالیاتی نتوانستند در این مورد موفق عمل کنند البته طراحی سیستم جامع مالیاتی راه را برای محدود کردن فعالیت کل فروشان و شناسایی به موقع مودیان آسان‌تر کرده است.
رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: در مجموع انتظار می‌رود با طراحی سیستم جامع مالیاتی فشار بر تولید کننده کاهش پیدا کند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۰:۳۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
با سلام ای کاش این کارشناس تفاوت تعاریف مالیات بر مصرف ومالیات بر ارزش افزوده را می دانست!؟مالیات بر مصرف اساسا" توسط مصرف کننده نهائی پرداخت می شود ولی مالیات بر ارزش افزوده اساسا" می بایست توسط تولید کنند گان پرداخت شود .مالیات بر فروش - مالیات بر سود - مالیات بر ارزش افزوده - مالیات بر مصرف و... هر کدام دارای تعاریف خاص ودرگاه های مشخصی هستند اما در کشوری که حوزه هر کدام از این تعاریف واین نوع مالیاتها دارای درگاه ومتولی مشخصی نیست . امکان تفکیک وتوضیح تعاریف ونوع واکنش وعمل متناظر با ان نیز برای سازمان وجود ندارد.
آخرین اخبار