رئیس دانشگاه پيام نور آمل: بسیاری از دانشگاه ها معيار علمي را برای جذب استاد رعايت نكردند و برخی صرف داشتن مدرک به جايگاه تدريس رسيدند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ؛ علی ابوالحسنی مهمترین عامل افت علمی در کشور را نا امیدی دانشجویان برای اشتغال پس از فراغت از تحصیل دانست و گفت: بسیاری از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه پایه علمی لازم را دارا نیستند و این ضعف به دبیرستان و ما قبل از دانشگاه بر می گردد که آسیب شناسی خاص خودش را دارد؛ به عبارت دیگر دانشجویان بار علمی لازم را برای ورود به دانشگاه ها را ندارند.

وی تعدد دانشگاه ها در کشور را عامل دیگری در افت علمی دانسجویان بیان کرد و افزود: تعدد دانشگاه ها موجب شد تا انگیزه لازم در دانش آموزان برای درس خواندن و قبولی در دانشگاه های مطرح کشور از بین برود؛ چرا که امروز جذب دانشجوی بیشتر، بر اساس نیاز جامعه نیست و متاسفانه هدف تنها بالا بردن در آمد دانشگاه ها است.

رئیس دانشگاه پیام نور آمل از کاهش رتبه علمی اساتید در دانشگاه ها گفت و تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه ها معیار علمی را برای جذب استاد رعایت نکردند و برخی صرف داشتن مدرک به جایگاه تدریس رسیدند.

وی لزوم تعامل بین وزارت آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش را ضرورت برنامه ریزی علمی دانست و اظهار کرد: وجود تعامل بین مسئولین، ایجاد انگیزه در دانشجویان و دانش آموزان و برنامه ریزی در مقطع دانشگاهی بر اساس نیاز کشور ضروری است؛ به عنوان مثال در برخی رشته ها مانند حقوق با وجود این همه فارغ التحصیل رشته حقوق، نیازی در جامعه به این رشته نیست اما در برخی رشته ها با کمبود مواجه هستیم که متاسفانه برنامه مدونی برای تحصیل در رشته های مختلف وجود ندارد.

ابوالحسنی علت فرار نخبه ها را نبود جایگاه مناسب برای آنها در کشور دانست و افت علمی موجود را نتیجه برنامه ریزی ۵ سال گذشته در کشور بیان کرد و افزود: افت علمی که در کشور شاهد آن هستیم به برنامه ریزی ۵ سال گذشته برمی گرد، این چنین نیست امسال یا در این مقطع شکل گرفته باشد؛ دانشجویان ما بر اساس برنامه حال حاضر تحصیل می کنند که ۵ سال آینده نتیجه آن را می بینیم.



انتهای پیام/ ا

برچسب ها: دانشجویان ، اشتغال ، علمی ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.