رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت : فرش استان خراسان رضوی به دلیل تولیدات متنوعی که دارای جایگاه ممتاز و ویژه ای است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد هادی مخملی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ملی فرش ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به جنبه های مختلف تولید فرش های داری در استان افزود : فرش های ابریشمی و عشایری از رج های مختلف تجارتی گرفته تا بزرگ پارچه جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: بحث سفارش پذیری فرش در استان به صورت مستمر انجام می شود و فرش های بزرگ پارچهدر ابعاد 5 تا 6 هزار متری در استان بافته می شود هم چنین وجود کارگاه فرش دستباف آستان قدس رضوی با چند شعبه و فعالیت در چندین منطقه از جمله کنه بیس و کاشمر خود یکی از دلایل ممتاز بودن است .

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی قالیبافان فعال در استان را نود هزار نفر اعلام کرد و گفت : با توجه به شرایط بازار ممکن است این تعداد دارای نوسان باشد اما تولیدات فرش در غالب (تابلو فرش و فرش های عشایری و داری ) در منطقه نیشابور به طور مستمر انجام می شود.

مخملی افزود : میزان صادرات فرش دستباف نسبت به سال های قبل با توجه به بازاری که در چین ایجاد شده آمار نسبی خوبی دارد و البته ممکن است فصلی افزایش و یا کاهش داشته باشد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز با اشاره به وجود وقفه یکساله در برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران در مشهد گفت : ایجاد این وقفه، برگزاری نمایشگاه را با سختی‌هایی همراه کرد.

محمدجواد حمید افزود : معتقدم این نمایشگاه در شان صنعت فرش دستباف ایران و شهر مشهد نیست، که در صورت همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه مربوطه امیدواریم در سال آینده نمایشگاهی در شان شهر مشهد برگزار کنیم

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت : سال‌های گذشته در جهت ارتقای جایگاه فرش استان، دوره‌های آموزشی متعددی با هدف ارتقای صادرات فرش دستباف برگزار شده و دراین زمینه از ظرفیت بسیج سازندگی نیز استفاده شده است.

غفوری‌مقدم به جایگاه مطلوب استان در زمینه دانش‌آموختگی فرش دستباف اشاره و افزود: در مسابقات برگزار شده در زمینه فرش دستباف استان رتبه‌های اول و دوم را کسب کرده است، همچنین در این زمینه المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی با مساعدت مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

گفتنی است: بعد از نمایشگاه فرش تهران نمایشگاه مشهد دومین نمایشگاه تخصصی در ایران است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.