استادیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی:

پیوند کلیه اولین جایگاه پیوند عضو در خراسان رضوی

استادیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از بین نیازمندان برای پیوند اعضا در خراسان رضوی بیشترین آمار درخواست برای عمل جراحی پیوند کلیه است.

دکتر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: آمار ها نشان می دهد از هر یک میلیون نفر جمعیت در سال، 60 نفر نیازمند پیوند کلیه هستند.

وی با بیان اینکه پیوند کلیه یکی از مهم ترین اعمال جراحی پیوند اعضا در خراسان رضوی است اظهار داشت: حتی بعد از اینکه یک عمل جراحی پیوند موفق انجام شد ، نگه داری ومراقبت های بعد از عمل برای جلوگیری از باز پس زدن عضو پیوند زده شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهدوی در خصوص ویژگی یک پیوند کلیه موفق اظهار داشت: فردی که کلیه اش را اهدا می کند نباید مبتلا به بیماری مسری و یا دارای سن زیاد باشد.

استادیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بهتر است اهدای پیوند کلیه از فردی که زنده است انجام شود در غیر این صورت از فردی هم که دچار مرگ مغزی شده است امکان پیوند کلیه وجود دارد.

وی با اشاره به ترغیب مردم برای اهدا عضو گفت: برخی با وجود مرگ مغزی یکی از اقوام خود، به استفاده از اعضا او برای اهدا عضو و نجات جان یک انسان رضایت نمی دهند.

پیوند کبد دومین تقاضا برای پیوند عضو در استان

مهدوی با بیان اینکه بعد از پیوند کلیه، پیوند کبد بیشترین تقاضا برای پیوند عضو در استان خراسان رضوی است اظهار داشت: برای انجام پیوند کبد، زنده بودن فرد اهدا کننده مهم ترین اصل برای انجام عمل پیوند عضو است.

استادیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره دیگر عمل های پیوندی در استان افزود: عمل پیوند قرنیه چشم و عمل پیوند قلب نیز در استان انجام می شود که در خصوص پیوند قرنیه چشم اگر فرد اهدا کننده مرده باشد نیز پیوند امکان پذیر است.

وی در مورد پیوند قلب در استان افزود: البته پیوند قلب علاوه بر اینکه جزو عمل های جراحی بسیار حساس است حتی بعد از عمل جراحی مراقبت های ویژه ای نیاز دارد که نگه داری پیوند را بسیار مشکل می کند و آمار این پیوند در استان می تواند افزایش پیدا کند.

مسوول واحد فراهم اوری اعضا پیوندی بیمارستان منتصریه مشهد نیز با بیان توصیه ای به خانواده ها گفت: اگر فردی در یک خانواده نیازمند اهدای کلیه باشد، باید اقوام و خویشاوندان در این مسئله دخالت کنند و او را تنها نگذارند.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: هر فردی با داشتن گروه خونی یکسان با فرد نیازمند به پیوند کلیه، می تواند با انجام ازمایش های بعدی که در بیمارستان انجام می شود کلیه خود را اهدا کند.

وی با بیان اینکه در بیمارستان منتصریه هزینه انجام پیوند کلیه رایگان است اظهار داشت: کسانی که نیاز به پیوند کلیه دارند با عضویت در انجمن مربوط به امور بیماران کلیوی، می توانند برای دریافت کلیه اقدام و یا در لیست انتظار بمانند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۳۹ ۱۴ دی ۱۳۹۸
چقدر خوبه این اتفاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
كليه با گروه خوني o+
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
كليه با گروه خونی اُ مثبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
كليه با گروه خونی oمثبت