مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، از مهاجرت شش گونه پرنده کمياب به تالاب هاي بين المللي گندمان و چغاخور استان چهارمحال و بختياري خبر داد.

شهرام احمدی گفت: این گونه ها شامل اردک بلوطی، اردک سیاه کاکل، خروس کولی دم سفید، اگرت سیاه، کفچه نوک و لک لک سیاه است که از سیبری و استان های شمالی کشور به این تالاب ها کوچ کرده اند.

وی افزود: این پرندگان تا اواسط فصل تابستان در تالاب های استان چهارمحال و بختیاری به سر می برند.

تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۲۳۰۰ هکتار در نزدیکی شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 65 کیلومتری از شهرکرد، مرکز این استان قرار دارد.

فضای وسیع، هوای مطبوع، چشم‌انداز زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی همراه آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری و زيباترين و بزرگترين تالاب های استان چهارمحال بختیاری و حتی کشور قرار داده‌ است.

تالاب بین‌المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح آب در شهرستان بروجن، در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور قرار دارد.

این تالاب از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه های جانوری کشور برای تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن – 1352» به ثبت رسیده است./


انتهای پیام/گ

برچسب ها: مهاجرت ، پرنده ، کمیاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.