به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا ، فریدون سید مصطفوی با اشاره به وجود 1500 نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی بازمانده از تحصیل در استان اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری 800 نفر از دانش آموزان ابتدایی بازمانده از تحصیل در مدارس استان جذب شدهاند و اقدامات جذب برای باقی دانشآموزان با تاسیس مراکز استثنایی، توسعه و گسترش مراکز اختلالات یادگیری در سطح استان و بسیاری از اقدامات دیگر در حال انجام است.
وی به مهم ترین علل بازماندگی از تحصیل دانشآموزان دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: استفاده از کودکان با سن متعارف دوره ابتدایی در مشاغل محلی روستاها و مشاغل کاذب شهری در جهت مشارکت در تامین معاش خانوادهها، وجود تعصبات قومی در بعضی از مناطق نسبت به تحصیل دختران و ممانعت والدین به علت بد سرپرستی آنها از علل بازماندگی دانش آموزان از تحصیل است.
سیدمصطفوی ادامه داد: تخصیص نیافتن اعتبار لازم جهت شناسایی، جذب و نگهداشتن کودکان بازمانده از تحصیل، کمبود یا نبود مدارس استثنایی و مراکز بهبود اختلالات یادگیری در مناطق باعث خروج کودکان مذکور از چرخه آموزشی و در نهایت سبب ترک تحصیل آنها می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تحصیل نکردن دانش آموزانی که به علل مختلفی از تحصیل بازماندهاند چه تبعاتی به جامعه، اقتصاد و فرهنگ وارد می کند، گفت: افزایش نرخ بیسوادی در جامعه، تحمیل هزینههای اضافی به دولت در جهت بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزشی و گسترش فقر فرهنگی و اجتماعی در بین بازماندگان از تحصیل از جمله مهم ترین تبعاتی است که به جامعه وارد می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی به مهمترین اقدامات انجام شده در راستای حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: اجرای طرح زیر حد نصاب در مدارس کمتر از پنج نفر دانش آموز در مناطق محروم روستایی در چارچوب جبران کمبود نیروی آموزشی و همچنین رعایت عدالت آموزشی و ارتقاء پوشش تحصیلی و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل در قالب بستههای حمایتی از جمله اقدامات این سازمان است.
وی ادامه داد: از اقدامات دیگر اداره کل آموزش و پرورش استان تشکیل کمیته انسدادمبادی بیسوادی در سطح استان، ارسال تقویم اجرایی برنامه انسداد مبادی بیسوادی به مناطق آموزش استان در جهت تدوین برنامه عمل منطقه ای و هماهنگی و تلاش بیشتر در راستای حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل است.
انتهای پیام /