معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی از لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی در آذر ماه خبر داد و گفت: چنانچه تحریم‌ها لغو شود ایران به مرکز ثقل پروژه‌های نفتی و گازی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی اظهار داشت: چنانچه تحریم‌ها لغو شود ایران به مرکز ثقل پروژه‌‌های گازی و نفتی تبدیل خواهد شد.

وی از مذاکرات با نمایندگان کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه، مالزی، بزریل، کره، چین و ونزوئلا در طی چهار ماه گذشته اشاره کرد و گفت: این مذاکرات در زمینه چگونگی سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران پس از تحریم‌ها بوده است.

زمانی‌نیا تصریح کرد: برنامه وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در طی شش سال آینده رقمی حدود 200 میلیارد دلار در پروژه‌های  نفت و گاز و پتروشیمی است و این رقم در شرایط جهانی برای شرکت‌های بزرگ و کوچک مطرح دنیا بسیار جذاب است.

وی در رابطه با اینکه قرار شد ایران به صورت بومی غنی‌سازی را انجام دهد و بتواند تحقیق و توسعه را روی سانتریفیوژهای نسل جدید انجام دهد گفت: 20 صفحه بعد از لوزان نوشته شد اما با اختلافاتی که وجود دارد هنوز 30 درصد جای بحث وجود دراد

وی ادامه داد: چهار زمینه باید نوشته شود که به دلیل اینکه جزئیات بسیاری دارد مشکل است اما 14 تیر ماه امکان دستیابی به توافق کامل وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت صنایع دریایی در کشور اظهار داشت: از سال 2006، حدود 89.6 درصد از نظر وزنی و 70 درصد از نظر ارزشی تجارت حمل و نقل دریایی بوده است در حالی که این رقم در سال جاری 90 درصد تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است.

زمانی‌نیا اضافه کرد: تحریم صنعت نفت، گاز و بانک مرکزی مهم‌ترین ضربه‌ای که آمریکا می‌خواست به اقتصاد ایران و قدرت ایران بزند تحریم کشتیرانی حمل‌ونقل بود که هدفش از این تحریم ابتدا تضعیف اقتدار ایران از نظر سیاسی و اقتصادی بوده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، نفت ، کشتیرانی ، حمل ونقل ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار