صلاحی در همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی:

فرهنگ ما نیاز به برند‌سازی دارد/ هنرمندان واقعی مدافعان حرم هستند

ما پیشینه و تولیدات فرهنگی بسیار زیادی داریم اما فرهنگ ما برای پیشرفت و جهانی شدن نیاز به برند‌سازی دارد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، افتتاحیه‌ی سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار هنری صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حجت الاسلام و المسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

قبل از آیین افتتاحیه صلاحی و خاموشی نمایشگاه محصولات فرهنگی – هنری که در بخش جنبی برنامه بود را افتتاح کردند.

*فرهنگ ما به برند‌سازی نیاز دارد

محمود صلاحی در ابتدای این افتتاحیه گفت: اعیاد شعبانیه و سالروز آزاد‌سازی خرمشهر را به شما تبریک می‌گویم. ما فتوحات زیادی در دوران دفاع مقدس داشتیم اما عملیات فتح خرمشهر اوج پیروزی ما در آن دوران به حساب می‌آمد و امنیت، اقتصاد، فرهنگ و هنر و هر چیزی را که امروز داریم مدیون خون پاک شهدایی هستیم که جان خود را برای سرفرازی ایران تقدیم کردند.

او در ادامه افزود: انقلاب اسلامی در اصل فرهنگی بود، امروز در منطقه الهام‌بخشی‌های زیادی از انقلاب ما صورت می‌گیرد و با وجود اینکه سلاح غربی‌ها بسیار مجهز‌تر و قوی‌تر از ماست تأثیرات جمهوری اسلامی بر اذهان عمومی بیشتر است.

رییس سازمان فرهنگی – هنری شهرداری پیرامون این نمایشگاه اظهار داشت: 173 مقاله با کیفیت به دست ما رسیده که هر کدام قابلیت یک کتاب عالی شدن را دارد.

در جمهوری اسلامی کارها و دستگاه‌های فرهنگی زیادی راه‌اندازی شده است اما دو اشکال مهم بر آنها وارد است. متأسفانه ما برند‌سازی فرهنگی نداریم و همین موضوع سبب می شود با وجود تولیدات انبوه فرهنگی در جهان آن طور که باید و شاید مانور نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در جلسه اختتامیه نمایشگاه کتاب در خدمت آقایان جنتی و قالیباف بودم و آنها گفتند از اول انقلاب نزدیک به یک میلیون نسخه کتاب چاپ کردیم اما فروش مطلوب را نداشته‌ایم.
ما در شهرداری دلیل این حضور را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تعداد ناشران سه برابر فروشنده‌ها است و این رقم سبب پایین آمدن تیراژ می‌شود البته امروز دکتر مومنی به من گفت که یکی از کتابهای دفاع مقدس هفتصد هزار تیراژ و 2 میلیون خواننده در طول دو سال به خود اختصاص داده است.

این امر نشان می‌دهد که اگر اثری در هر زمینه فاخر باشد مخاطب خود را پیدا خواهد کرد.

صلاحی عنوان کرد: هدف اصلی این جشنواره این است که باید برای تولیدات آثار فاخر تلاش زیادی کرد و در کنار این تلاش سلیقه‌ی مخاطب را شناخت و بر اساس آن اثر هنری تولید و به بهترین شکل به بازار عرضه کرد.

وی افزود: چند روز پیش برای بازدید از یک مجموعه فرهنگی به یک کشور خارجی رفتم، در آن مجموعه از تمام کشورها غرفه زده شده بود اما غرفه ایران شامل کتابهای مربوط به 20 سال پیش و فرد دانشجویی که تنها سه ساعت در روز در آنجا بود می‌شد و من به حال ایران تأسف خوردم. در آن غرفه تنها سه کتاب ایرانی به زبان آن کشور وجود داشت با این وجود ما چگونه می‌توانیم فرهنگ غنی خود را به جهانیان نشان دهیم.

در این دوره از جشنواره هم مقالات خوبی آورده شده است که بعداً به کتاب تبدیل می‌شود اما کاربردی شدن مفاهیم آن کتاب مهم است و اگر این کتاب تنها برای تزئین قفسه به کار برود هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

سال گذشته یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره مقالاتی پیرامون چگونگی جذب افراد به مسجد نوشته بود که اتفاقاً بسیار مناسب و کارآمد به حساب می‌آمد اما اکنون تنها کتابی در گوشه‌ی قفسه شده است و فایده‌ای ندارد.

محمود صلاحی در پایان خاطر نشان کرد: از مقام معظم رهبری که همواره به فرهنگ و هنر توجه خاص دارند و نمایندگان ایشان در نهاد‌های مختلف همچنین تمام مسئولین برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم.


*دست ما در هنر اسلامی خالی است

حجت الاسلام و المسلمین غلامی، دبیر این همایش گفت: در ابتدا شایسته می دانم یاد شهدای یمن و مدافعان حرم را گرامی بدارم و از نظر من هنرمندان واقعی همین افراد هستند. فرهنگ اسلامی حقیقی فرهنگی است که در خدمت جبهه حق علیه باطل قرار گیرد و منتقل کننده‌ی پیام افراد به مستکبران باشد.

وی در ادامه افزود: امروزه آن فرهنگ و هنری ارزش دارد که مرز بین زندگی حیوانی غربی و طیبه اسلامی را روشن نگه دارد و پلکانی برای رشد فرد باشد. ما همواره در راه سخنان رهبر انقلاب اسلامی قدم بر‌می‌داریم و با هر چیزی که خلاف آن باشد مبارزه‌ی سرسختانه انجام می‌دهیم. طبق سخنان رهبر اگر اثر فرهنگی ماندگار است که قصد غربت و اخلاص در آن باشد و اگر در فعالیت‌های فرهنگی این موضوع را نادیده بگیریم به جایی نمی‌رسیم.

ممکن است جریان فرهنگی معارض انقلاب نیروها و نقشه‌های زیادی داشته باشد اما مثل آنها همانند کف روی آب است که  جولان دارد اما سرانجام نابودی و مرگ نصیب آن می‌شود.

غلامی عنوان کرد: رسالت دستگاه عظیم فرهنگی در جامعه آماده کردن آن برای تعالی است و تا زمانی که عناصر فرهنگی خودساخته نباشند نمی‌توانند جامعه را تحت تأثیر قرار بدهند.

وی افزود: در گفتمان انقلاب اسلامی همه مسئول کار یکدیگر هستند و مهمترین مسئولیتی که امروز بر دوش ماست سوق دادن جامعه به سمت و سوی معنوی است و لازمه‌ی آن معنوی شدن خودمان است.

در میدان هنری دو اصل مهم وجود دارد:

1- باید توجه شود که با کوتاه آمدن از اصول دینی راضی به جذب جوانان به مراکز هنری نشویم. هنر ما زمانی نمودار می‌شود که بتوانیم با اصولی که مفهوم منطقی دارد جوانان را به هنر جذب کنیم.

2- با فرهنگ بازی کردن و سیاست زده کردن عرصه فرهنگ برای دستیابی به مقاصد سیاسی، جناحی بدترین کاری است که می‌شودعلیه مردم کرد. اسلام یک دین سیاسی است اما با سیاست زده شدن فرهنگ نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم.
دبیر این همایش در پایان خاطر نشان کرد: این همایش شریف محصول زحمات دو سال افراد مختلف است. رهبر انقلاب اسلامی در دیداری که با جمعی از مسئولین فرهنگی در سال 87 داشتند توصیه به برگزاری چنین همایشهایی کردند و امیدوارم عملکرد ما به گونه‌ای باشد که اگر با ایشان برخوردی داشتیم پاسخ قابل قبولی برای ایشان داشته باشیم.

بنابر این گزارش پس از پخش قسمتهایی از سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از هنرمندان حجت الاسلام والمسلمین خاموشی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تولیدات فرهنگی ما برای قابل قبول واقع شدن باید به سه نکته توجه کند که شامل تولیدات کیفی محصولات فرهنگی، کیفیت تولید و کیفیت عرضه می شود که گاهی اوقات مورد اول و دوم را با هم اشتباه می‌گیریم. هر اثر هنری یک تعریف علمی دارد که باید به آن توجه شود. 

وی در ادامه افزود: در سال گذشته بومی‌سازی برند‌های نوشت‌افزار داخلی انجام شد که اتفاق بسیار مبارکی بود. من حدود یک روز کامل برای رسیدن به این موضوع که چرا فروشندگان از برند‌های خارجی استفاده می‌کنند در بازار گذراندم و پس از مذاکره با یکی از تولید‌کنندگان انبوه تصمیم گرفتیم که در کنار تبلیغات تلویزیونی برندهای داخلی آنها را وارد بازار کنیم و امروز 25 درصد بازار نوشت‌افزار را تولیدات داخلی تشکیل می‌دهند.

خاموشی افزود: مورد دوم بسته‌بندی محصولات است که حرف اول را در بازار این روزهای جهان می‌زند و باید جدی گرفته شود.
شایسته است که در زمینه‌ی فرهنگی ذائقه‌سازی صورت بگیرد و در زمینه‌ی کیفی‌سازی بازار مبادلات مخاطب و کیفیت محصول برای نخبگانی که اظهار نظر می‌کنند انجام شود. در کنار همه ی اینها عرضه مقبول هم موضوعی است که اهمیت زیادی دارد.
وی خاطر نشان کرد: فضای مجازی به عنوان یکی از وسایلی  که با سرعت بالا در حال پیشروی است می‌تواند به عرضه بهتر محصولات کمک زیادی کند.

از همه مهمتر توجه به نگاه مقام معظم رهبری به محصولات فرهنگی است زیرا هر بار که ایشان محصول فرهنگی را تأیید کردند مورد استقبال عموم واقع شده است که کتابهای «آن بیست و سه نفر» و «دا» از جمله آنهاست پس باید این نگاه را پاس بداریم و در همین راستا قدم برداریم.

در پایان این مراسم حامد زمانی قطعه‌ی «لبیک» خود را به صورت زنده اجرا کرد و چهار مقاله‌ی برتر ارسال شده به این جشنواره مورد بررسی قرار گرفت.


انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار