کرمان؛

حشره های بالتوری به کمک کشاورزان سیرجانی آمدند

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان گفت: با رها سازی حشره بالتوری در سطح 500 هکتار در شهرستان سیرجان مبارزه بيولوژيكي با آفات درباغ های این شهرستان حال انجام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان،  به اعلام روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان ، مسعودی افزود: در راستای طرح بهینه سازی مصرف سم ، وزارت جهاد کشاورزی طرح مبارزه غیر شیمیایی علیه آفات را در اولویت کاری خود قرار داده كه یکی از روشهای غیرشیمیایی مبارزه با آفات مبارزه بیولوژیک است كه در آن با تولید انبوه حشرات مفید در آزمایشگاه ورها سازی آن در باغات ومزارع با آفات مضر کشاورزی که هر ساله خسارات زیادی به کشاورزان وارد می کنند مبارزه می شود.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان برای نخستین بار در سال 1389 در سطح ده هکتار به صورت آزمایشی مبارزه بیولوژیک را انجام داد به دلیل موفق بودن این روش در سالهای بعد با افزایش سطح مبارزه و رفع مشکلات موجود بر سر راه آن به انجام اين روش ادامه داده است.

مسعودی خاطرنشان کرد : امسال باعقد قرارداد با دو کلینیک از بخش خصوصی با اعتباری معادل 45 میلیون تومان درسطحی معادل 500 هکتار کار مبارزه را از اواسط فروردین ماه شروع شده است .

وي افزود:امسال با تولید حدود هفت کیلوگرم تخم بالتوری و رها سازی در سطح 500 هکتار از باغات وگلخانه ها آفات مضر مانند پسیل پسته ،پشه جالیز وانار را کنترل کرده اند.

در این روش مبارزه، تخم بالتوری سبز درآزمایشگاه تولید وپس از نصب روی کارت های مخصوص روی تاج درختان رهاسازی می شود تخم ها پس از رها سازی تفریغ ولاروهای بالتوری از آفات تغذیه می کنند اشتهای لارو کریزوپا برای خوردن آفت بسیار بالا است وبهترین جایگزینی به جای سمپاشی علیه پسیل پسته در باغات پسته محسوب می شود همچنین کاربرد این روش در گلخانه ها به منظور حذف سمپاشی های بی رویه وتولید محصول سالم وعاری از باقیمانده سموم بسیار موفق ولازم وضروری است./


انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.