به بهانه برگزاري هجدهمين جشنواره تئاتر فتح؛

خرمشهر آرام با دغدغه هايي در سالن هاي نمايش نا آرام!

شهر خرمشهر با وجود زیرساختهای قوی اقتصادی از لحاظ فرهنگ و هنر از دیگر شهرها جدا افتاده و از اقتصادش بی بهره است.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، هجدهمین دوره از جشنواره ملی تئاتر خرمشهر در حالی در شهر خرمشهر برگزار می‌شود که این شهر با  کمبودهای بسیاری در عرصه هنر نمایش روبه رو است اما با وجود همه کاستی‌ها مردم و هنرمدان این شهر در جریان برگزاری جشنواره با علاقه و شور بسیاری به دیدن آثار نمایشی می‌آیند و این حاکی از آن است که هنر نمایش طرفداران زیادی در بین مردم خطه خرمشهر و آبادان دارد ، اما طی صحبتهایی که در طول برگزاری جشنواره با مردم و هنرمندان این عرصه داشتیم قریب به اتفاق آنها معتقدند که تئاتر در خرمشهر تعطیل شده و این موضوع دلایل مختلفی از جمله نبود سالن نمایش و محدودیت اجراهای عموم در طول سال است.

شهر خرمشهر با 200 هزار نفر جمعیت تنها دو سالن نمایش دارد که این دو سالن هم تقریباً نیمه تخریب شده است و مردم با این شرایط نامناسب سالن ها و عدم امنیت باز هم به دیدن نمایش می آیند ، اما آنچه که در خرمشهر از وضعیت سالن ها و تئاتر این شهر دیده شد ، قابل هضم نیست ، چرا که زیرساختهای اقتصادی این شهر بسیار بزرگ است.

در واقع غولهای اقتصادی همچون منطقه آزاد، اداره بندر و شرکت کشتی‌سازی در این شهر حضور دارند و موجب تعجب است با وجود اینها چرا فرهنگ شهر خرمشهر در سطح پایین قرار گرفته است.

تصور می‌شود خرمشهر از لحاظ فرهنگ و هنر از شهرهای دیگر کشور جدا افتاده و کسی به آنها توجه نمی‌کند ، در حالی که مردمانشان تشنه هنر بخصوص هنر نمایش هستند. در واقع امروز خرمشهر کنار کارون آرام نشسته ، اما فرهنگ و هنرش ناآرام و بیش از هر وقت دیگر نیازمند ساماندهی است و انتظار می‌رود این شهر با وجود ارگان های قوی اقتصادی حداقل بیش از دو سالن نمایش مناسب داشته باشد تا بتوانند ظرفیت‌های خود را نشان دهند.

جشنواره فتح خرمشهر رو به پایان است ، اما حداقل به ما فهماند که تئاتر این شهر تعطیل شده و مسئولان فرهنگی نسبت به این موضوع بی توجه هستند.انگار همه چیز در تهران و کلان شهرها متمرکز شده و شهرهای چون خرمشهر از مرکز دورند و نمی‌توانند از امکانات تئاتر کشور استفاده کنند.

حالا اما مرکز هنرهای نمایشی وعده‌هایی برای تئاتر شهر در شهرهای مختلف کشور داده و بودجه‌ای سه میلیاردی برای آن در نظر گرفته ، امیدواریم این وعده‌ها هر چه زودتر بویژه برای شهر خرمشهر تحقق یابد و جشنواره فتح خرمشهر در سال آینده با سالن های مجهز برگزار شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: نمایش ، هنر ، فرهنگ ، خرمشهر ، تهران ، کارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.