پیشینه این باغ به زمان سلطنت نادرشاه افشار باز می‌گردد باغ انگوري كه متعلق به مردم اصفهان بود به عنوان ماليات از آن‌ها گرفته شد و به تصرف دولت در آمد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار به تصرف مسول امور مالی حكومت اصفهان درآمد و بعدها فرزند اين شخص به نام حاج محمد ابراهيم خان كه لقب ملك التجار داشت بنای انگورستان را احداث كرد و به برگزاري مراسم عزاداری و تعزيه اختصاص داد. معمار سازنده اين بنا استاد حسين چی است .

در طول زمان قسمت‌های مختلفي از اين انگورستان تخريب شد و بخش‌هایی از آن در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در تعريض خيابان ملك از بين رفت.

آنچه از اين بنا باقی مانده است يك حياط وسيع و يك سفره خانه است كه مساحت تقريبی آن با حياط يكی است. اين سفره خانه تمامی جبهه حياط را در بر می‌گيرد.

فضای سفره خانه به وسيله يك ارسی هفت دهنه به حياط جنوبی باز می‌شود. بعدها حياط خانه نيز مسقف شده به طوری كه از ارسی‌های سفره خانه و حياط سرپوشيده و پشت بام و فضاهای سه جبهه ساختمان براي تعزيه استفاده می‌شده است.

مجموعه فضاهای حياط سرپوشيده، سفره خانه، اتاق مقبره و ديگر اتاق های اطراف حياط داراي تزئينات فراوان گچبری، آينه كاری و كاشيكاری هستند.

ستون‌هائی كه در وسط فضای سفره خانه و حياط هستند دارای روكش‌های چوبي می‌باشند؛ اما پايه و سرستون‌ها دارای تزئينات می‌باشند.

انگورستان ملك از بناهای بسيار زيبای دوران قاجاريه است که در سال 1341 هجری قمری وقف شد و در حال حاضر در اختيار سازمان اوقاف می‌باشد و محل است برای برگزاری مسابقات قرائت قرآن و تعزيه و عزاداري انگورستان ملك با زیبائی و جاذبه‌های خاص خود می‌تواند به صورت یكی از دیدنی‌های نفیس اصفهان مورد بازدید گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد.

وقتی پا به این بنا می‌گذاریم گویی دست روح انگیز خاطراتت گرفته می‌شود و می‌رود تا اوج هویت اسلامی ایرانیت به همین منظور باید به سراغ کسی می‌رفتیم که با جزء به جزء و خشت به خشت بنا آشنا باشد.

مسئول فرهنگی مجموعه انگورستان ملک کسی است که ما را با این تاکستان بزرگ انگور آشنا کرد .

قدرتی به پیشینه تاریخی این بنای شگفت انگیز اشاره کرد و گفت: این بنا قسمت‌های متعددی دارد که نظر همگان را به خود جلب می‌کند اما بهتر است قسمت به قسمت هر بنا و احوالاتش گفته شود تا مردم بیشتر با پیشینه ی این بنا آشنا شوند.

حیات مسقف اندرونی انگورستان برای اهالی خانه بسیار اهمیت داشته به دلیل آنکه آنها را از گزند سرما محفوظ می‌داشته است.

و اتاقک‌های گوشواره که بالای اتاقک‌های اروسی قرار گرفته اتاق شاه نشین قلمداد می‌شده اتاقی برای پذیرایی از مهمان‌ها در فصل‌های سرد سال و اما اتاقک‌های اروسی یک حسن بسیار جالبی که داشت کشابی بودن درب‌های آن است که وقتی این درب ها باز باشد باد عبور می‌کند و کورانی از سرما پدیدار می‌شود.

اتاق‌های ارسی بر خلاف اتاق‌های گوش واره برای خنک شدن در فصل گرما استفاده می‌شده است .

تزئینات این بنا نشان گر هنر گچ بری، آئینه کاری هنرمندان خلاق اصفهانی است

مسئول انگورستان تصریح کرد: این بنا جز اولین خانه هایی است که دارای لوله کشی آب و برق بوده است این بنا به حدی اعجاب انگیز که می‌توان گفت: نمونه‌ای ندارد شیشه‌های رنگی که در درون این بنا می‌بینید علاوه بر زیبایی‌های خاص خودش طیف نوری را به وجود می‌آورد قدرتی گفت : متاسفانه قسمت هایی از انگورستان ملک در دوره‌های مختلف از بین رفته است به طوری که مساحت بنا متواجز به 5/2 برابر مساحت فعلی بوده است که در ساماندهی خیابان ملک قسمت‌هایی از بنا از بین رفت است که این عامل همت مسوولان را می‌طلبد برای حفظ بنا‌های این چنینی برای آیندگان اما آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که این بنا در اواخر سال 1290وقف اعیاد مذهبی، برای اقشار مختلف مردم به ویژه مستضعفین شده است . 

انتهای پیام/ز
برچسب ها: انگورستان ، ملک ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.