وزیر ارشاد در آیین اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران:

تئاتر یکی از زنده ترین پویه های هنری روزگار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تئاتر یکی از زنده ترین پویه های هنری روزگار به شمار می رود. تقدیر از هنرمندانی که برای تولید تئاتر تلاش کردند

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، علی جنتی عصر پنج شنبه در آیین اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران در پردیس تئاتر ایران اظهار داشت: تئاتر آفرینشی است که شکلی بدیل و نمایه ای خردمندانه از جسم و جان آدمی را به نمایش می گذارد.

وی افزود: این هنر کهن همواره آموزگاری بوده که شکلی تازه از بودن و معنایی نوین از هستی را درس داده است.

جنتی گفت: همین بیان بدیل و رویه نشاط انگیز، دانایی بخشی اقبال عمومی را برای فرهیختگان این عرصه مقدس فراهم کرده است.

وی گفت: هنر نمایش بدیل، حوهره اش پویاتر و اثربخش تر از دیگر هنرها است، چون بازیگران آن به طور مستقیم و هم نفس با مخاطبان، نقش آفرینی می کنند و از همین رو در میان اهل هنر منزلتی والا دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ساختار شگفت انگیز هنر نمایش بر پایه گفت و گویی دو سویه استوار و به واقعیت قصه آدمی نزدیک تر است.

جنتی پس از پایان سخنرانی خود به همراه خسرو حکیم رابط (نمایشنامه‌نویس) از چند مسئول و هنرمند که حمایت‌ها و تلاش‌هایی را برای تولید و اجرای تئاتر انجام داده‌اند، تقدیر کرد.

تقدیرشدگان عبارتند از: میثم امرودی معاون فرهنگی هنری شهرداری، عبدالمحمد زاهدی استاندار کرمان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، امیر نوروزی رییس اداره و فرهنگ هنر گچساران، استاد ناصرزاده کرمانی (به دلیل شکسته شدن پایش در مراسم حضور نداشت) ، زنده‌یاد مصطفی عبدالهی (فرزندش هومن عبدالهی هدیه او را دریافت کرد) ، علیرضا سبحانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد گناوه (که به دلیل دادن نامه‌ای به وزیر با شوخی مجری مراسم که روی صحنه کارهای اداری انجام می‌شود روبرو شد) ، مصطفی شیرزادی، محمد علی لطفی مقدم و خیام وقارکاشانی.

در بخش دیگری از این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مرزبان از جمعی دیگری از تلاشگران عرصه تئاتر تقدیر کردند که در این بخش حمیدرضا نعیمی موسس گروه تئاتر «شایا» پس از دریافت هدیه‌اش با اشاره به اینکه شهرام کرمی نیز در تاسیس این گروه نقش داشته است خطاب به وزیر( که بعد متوجه شد سالن را ترک کرده) گفت: مسئولان هر چقدر هم خوب کار کنند من باز هم طلبکار هستم، چون وقت زیادی را تلف کرده‌ایم و فرصت‌های زیادی از اهالی تئاتر و ادب گرفته شده است.

کارگردان نمایش «سقراط» بیان کرد: در این 33 سال فقط سه سال در حوزه ادب و فرهنگ کار کرده‌ایم. همچنین در این چند سال گذشته کسانی مثل من و دیگر بزرگان فریاد زدند و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان حوزه تئاتر خواستند تا آن‌چه را که تئاتر ما را به امروز رسانده حفظ کنند که آن گروه‌های تئاتری است.

وی با بیان اینکه همه وقتی صحبت از هادی مرزبان ، قطب الدین صادقی یا گروه‌هایی همچون «لیو» می‌شود، همه می‌دانند از چه کسانی صحبت می‌شود و گفت: چرا دولت می‌ترسد از اینکه گروه‌های تئاتری ثبت قانونی شوند؟

حمیدرضا نعیمی تاکید کرد: به نظر من هنوز تئاتر ما زنده است آن هم به خاطر وجود گروه‌های تئاتری‌اش. پس خواهش می‌کنم آنها را ثبت کنید تا عده‌ای به شکل قانونی آن را طلب کنند نه اینکه در هر جایی هرکسی دستش را بلند کند و هرچه خواست بگوید.

در ادامه مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران هومن عبدالهی (فرزند مصطفی عبدالهی) که صبح امروز پدرش را از دست داد آخرین دست نوشته او را به بهانه اجرای عمومی نمایش «در اعماق» قرائت کرد.

مصطفی عبدالهی در این یادداشت با اشاره به اینکه «کوچه‌ای بنا نهادم از عشق طی چهل سال» مروری بر آثار خود در سالیان گذشته داشت.

وی همچنین در این یادداشت ابراز امیدواری کرده بود که اصالت فرهنگ با حمایت مسئولان پاک شود و جان دوباره بگیرد.

همچنین در ادامه بخش تقدیرها از فعالان و نیز خبرنگاران حوزه تئاتر تقدیر شد که در این میان از مدیر اداره فرهنگی و هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا بهرامی هم تجلیل به عمل آمد.

خلیل راحتی (مدیر شرکت توسعه فضاهای اجتماعی تهران)، مهدی صالحیان، فواد کریمی (شهردار مریوان)، جهانشیر یاراحمدی (مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر)، بابک احمدی (خبرنگار ایلنا)، علی اکبر عبدالعلی زاده (سردبیر روزنامه صبا)، جمال کامیاب (مدیرعامل زیباسازی شهردار تهران)، محراب محمدزاده، مرضیه برومند، مژگان خالدی، مهرانگیز قهرمانی (خبرنگار جام جم و ایران تئاتر)، آروین معظم زاده (خبرنگار خبرگزاری مهر)، مریم نراقی (دبیر سرویس روزنامه شهروند)، غزل نهانی (گزارشگر رادیو جوان)، اسماعیل زمانی (مدیرعامل منطقه آزاد اروند)، ایوب آقاخانی (سردبیر برنامه رادیویی دیالوگ)، ایازی (قائم مقام وزیر بهداشت)، خانواده زنده یاد بهرام ریحانی، محمد امروآبادی (مدیر سایت تیوال)، رضا آشفته (منتقد تئاتر)، فریبا چوپان نژاد (از استان گلستان)، احسان ملکی، حسین محب اهری و ساسان شکوریان (مدیر اداره تئاتر بهبان) .

ایازی، معاون وزیر بهداشت نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه هر چقدر در جامعه به سمت میانسالی می رویم بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان افزایش پیدا می کند، در حالی که در کشورهای توسعه یافته میانگین عددی سرطان نسبت به کشورهایی مانند ما بیشتر است.

وی افزود: ما می توانیم تاثیرگذار باشیم تا افراد کمتری مبتلا شوند، به شرط آنکه فرهنگ سازی انجام شود و اتفاقا جامعه هنری در این راستا می‌تواند ایفای نقش کند.

پردیس تئاتر ایران میزبان هنرمندانی همچون مرضیه برومند، شهرام کرمی، ایرج راد، داود رشیدی، وحید لک، هادی مرزبان، محمدرضا خاکی، محمد ساربان، فریده سپاه منصور، حسین پارسایی، اتابک نادری و ... بود.

آیین اختتامیه هشتمین دوره جشن اردیبهشت تئاتر ایران و بزرگداشت روز جهانی تئاتر در پردیس تئاتر ایران واقع در ضلع شمالی فرهنگسرای خاوران برگزار شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار