اين روزها هنرمندان تئاتر كشور نسبت به اداره سالن‌های نمايش سطح كشور و باندبازی‌های موجود در اختصاص اين سالن‌ها به گروه‌های نمايشی اعتراض دارند.

بی‌توجهی معاونت هنری به باند بازی‌ها / معاونت هنری پنبه در گوشش فرو کرده استبه گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛چند وقتی‌ است که هنرمندان عرصه تئاتر نسبت به عملکرد مدیران سالن‌های نمایش به اعتراض برخواستند تا جایی که بیانیه‌ صادر می‌کنند و از امپراطوری مدیران ناراضی هستند؛چرا که هنرمندان معتقدند معیار اجرا در برخی سالن‌ها، برندها و فروش به هر قیمتی شده است. اما وضعیت محتواي نمایش‌ها موضوع دیگری است که امروز دغدغه هنرمندان شده و هر نمایشی با هر محتوایی در سالن‌های  کشور به روی صحنه می‌رود ، درحالی که جوان‌ها و دانشجویان تئاتر مخاطبان این نمایش‌ها هستند.در این رابطه با چهارنفر از اهالی تئاتر کشورمان گفتگویی کردیم که ‌آن‌ را در ادامه می‌خوانید.

معاونت هنری پنبه در گوشش فرو کرده است

خیرالله تقیانی‌پور کارگردان و نمایشنامه نویس که پیش از این نمایش «بوقلمون» را در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه برد، در خصوص نگاه سلیقه‌ای مدیران سالن‌ها در انتخاب آثار برای اجرا اظهار داشت: نمایش «بوقلمون» اثری آیینی و ایرانی است، همچنین این کار در جشنواره تئاتر فجر مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفت و در اختتامیه جشنواره برگزیده شد، به همین خاطر من در پی اجرای عموم در سالن چهارسو تئاتر شهر بودم؛ اما مدیریت تئاتر شهر با ما همکاری نمی‌کند و این موضوع حاکی از نگاه سلیقه‌ای مدیران است.

وی ادامه داد: این نگاه علاوه بر اینکه بر مدیریت تئاتر شهر وجود دارد، در برخی سالن‌های دیگر نیز به چشم می‌خورد، متاسفانه مدیران به کار فرهنگی رغبت ندارند و تئاتر ما را به سمت‌ و سوی تجارت برده‌اند و این موضوع در حالی است که کشوري چون آذربایجان بارها به من پیشنهاد اجرا در کشورش را داده و من هم با آن‌ها قرارداد بسته‌ام تا برای اجرا به آذربایجان بروم.

تقیانی‌پور افزود: امروز تالار وحدت از هنرمندان بابت اجرا 60 میلیون تومان هزینه‌ می‌گیرد و به تازگی هم ایرانشهر برای هر اثر تهیه‌کننده مشخص می‌کند، به قول دژاکام اوضاع تئاتر دایره گرگ‌ها شده است.

وی اظهار داشت: تجاری شدن سالن‌ها باعث شده هر اثری با هر محتوایی به روی صحنه برود و نمایش‌های آیینی و سنتی به جای آنکه در کشور خودمان اجرا شود، مورد استقبال کشورهای همسایه قرار می‌گیرد و فضا را برای اجرا آماده می‌کند.

تقیانی‌پور با تاکید بر نگاه اشتباه مدیریت سالن‌های شهر تهران بیان کرد: تشکیل شورای هنری در تئاتر شهر یکی دیگر از نگاه‌های اشتباه و سلیقه‌ای است که اکنون 2 تن از اعضای آن‌ها با دلایل قابل تاملی استعفا داده‌اند، ما هم هر چه اعتراض می‌کنیم کسی گوش نمی‌دهد، مثل اینکه معاونت هنری پنبه در گوشش فرو کرده است.

وی در پایان گفت: اوضاع محتوایی آثار آنچنان نا مساعد شده که رهبر معظم انقلاب هم نسبت به این موضوع در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب به وزیر ارشاد تذکر داده‌اند، البته ما نمی‌خواهیم وضعیت تئاتر از این بدتر شود.

حل مشكلات سالن‌های نمایش با گرفتن درصد فروش 

سیامك صفری بازیگر تئاتر درخصوص تجارت سالن‌های تئاتر عنوان کرد: به اعتقاد من تئاتر سمت و سویی ندارد و عمده ترین مشکلات تئاتر این است که مدیران تصور می‌کنند تئاتر می‌تواند بر روی پای خودش بایستد در حالی که اینگونه نیست تئاتر از جهت بودجه نیازمند حمایت است. 

این بازیگر تئاتر ادامه داد: در همه دنیا تئاتر مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد؛ اما در کشور ما برای تولیدات نمایشی بودجه داده نمی‌شود و حتی سالن‌های نمایش با گرفتن درصدی از فروش اجراها گویا مشکلات خودشان را حل می‌کنند.
 
صفری خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت ، تولیدات خوب امکان اجرا ندارند ، چرا که تئاتر خودش احتیاج به حمایت مالی دارد ، اما باید درصدی از فروش را به سالن‌های نمایش بدهد.مسئولیت مدیران حمایت از فلان جشنواره نیست ، بلکه وظیفه‌شان سیاستگذاری کلان است.

بی‌توجهی معاونت هنری به باند بازی‌ها 

تینو صالحی کارگردان و نمایشنامه نویس و یکی دیگران از هنرمندان جوان عرصه تئاتر در خصوص اعتراضات اخیر هنرمندان نسبت به مدیریت سالن‌ها بخصوص یکی از بندهای بیانیه‌ خانه‌ تئاتر مبنی بر دست‌کشیدن بازرگانان دولتی از سالن‌های تهران عنوان کرد: اکنون هنرمندان نسبت به مدیران سالن‌های نمایش و باندبازی‌هایی که برای اجرای عموم به برخی‌ها داده میٍ‌شود معترض هستند؛ اما کسی به آن‌ها توجه‌ نمی‌کند و این بی‌توجهی معاونت هنری منجر به پیامدهایی همچون تجمع سال پیش خواهد شد.

وی ادامه داد: علی مرادخوانی انسان دانایی است ، به نظر من هرچه سریعتر باید جواب این اعتراض‌ها را بدهد و نسبت به سالن‌های تهران تغییراتی ایجاد کند.

صالحی افزود: متاسفانه سالن‌های نمایش خود مختار و تیمی شده‌اند و مدیران آن‌ها خودشان را پشت تیم‌هایشان مخفی ‌می‌کنند و پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند، در واقع هر جا که این پول کلان جا به جا شود ، فساد در آنجا رسوخ پیدا خواهد کرد.

کارگردان نمایش «مم و زین» افزود: تئاتر تجاری شده و به هر قیمتی نمایش‌های بی‌محتوا و شبه روشنفکری به روی صحنه می‌رود و این در حالی است که نمايش‌های آیینی مهجور واقع شده است.

وی حضور مافیا در سالن‌های تئاتر را بیش از پیش خواند و بیان کرد: برخی سالن‌ها به مافیای بزرگ تبدیل شده‌اند و در طول سال آثار خاصی را به روی صحنه می‌برند و شاید می‌توان گفت دوستان در سالن‌ها دور هم جمع شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.