بیست‌ و دومین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی جهان از 22 تا 28 اردیبهشت ماه به میزبانی سالن تراکتور شهر "چلیابینسک" روسیه برگزار شد.

رکوردهای بجامانده تکواندو در جام 22به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ این رقابت‌ها با حضور 873 تکواندوکار از 139 کشور جهان برگزار شد و در نهایت با قهرمانی تیم ملی ایران در بخش مردان خاتمه یافت. 

ایران با کسب سه مدال طلای فرزان عاشورزاده در وزن دوم، مسعود حجی‌زواره در وزن پنجم، مهدی خدابخشی در وزن ششم و نیز تک مدال برنز ابوالفضل یعقوبی در وزن سوم و با 65 امتیاز عنوان قهرمانی جهان را برای دومین بار بدست آورد. بعد از ایران روسیه میزبان که هزینه زیادی برای مسابقات کرده بود با 2 مدال نقره، سه برنز، و 50 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت، ازبکستان با یک مدال طلا، 2 نقره و 43 امتیاز در مکان سوم ایستاد، کره مدعی با یک مدال طلا، یک برنز و 42 امتیاز در رده چهارم قرار گرفت و اسپانیا با یک مدال نقره، یک برنز و 34 امتیاز پنجم شد. 

در رقابت‌های جهانی رده‌بندی براساس امتیازات تیمی بدست می‌آید. 

*اولین مدال 

اما در بخش بانوان ایران برای اولین بار به مدال جهانی رسید. کیمیا علیزاده در وزن چهارم تنها مدال تیم پنج نقره بانوان را بدست آورد و موفق به کسب مدال برنز شد. 

در این بخش کره‌جنوبی با سه مدال طلا و 56 امتیاز قهرمان جهان شد، چین‌تایپه با یک مدال طلا، یک نقره، یک برنز و 41 امتیاز در جایگاه دوم ایستاد، ترکیه با یک مدال طلا، یک نقره، یک برنز و 40 امتیاز سوم شد، چین با 2 مدال نقره و 38 امتیاز در رده چهارم قرار گرفت و انگلیس با یک مدال طلا، یک برنز و 31 امتیاز در مکان پنجم ایستاد. 

*قهرمانی با اقتدار 

تیم ملی ایران یک بار نیز در بیستمین دوره مسابقات جهانی در سال 2011 و در "گیونگجو" کره‌جنوبی با پشت سرگذاشتن چشم بادامی ها جام قهرمانی جهان را بالای سر برده بود و به همین دلیل تنها قهرمان غیرکره‌ای مسابقات جهانی تکواندو محسوب می‌شود.
در آن دوره ایران و کره‌جنوبی تا روز پایانی مسابقات برای کسب عنوان قهرمانی جهان رقابت تنگاتنگی داشتند و در نهایت ایران با سه مدال طلا، یک نقره و 2 برنز قهرمان شد، با این حال قهرمانی در سال 2013 باز هم به کره‌ای‌ها واگذار شد اما این بار باز هم ایران بر قله جهان در روسیه ایستاد. قهرمانی ایران با اختلاف 15 امتیاز نسبت به تیم دوم زودهنگام اتفاق افتاد.

*بهترین‌های جام  

در پایان مسابقات جهانی روسیه، عنوان ارزشمندترین تکواندوکار به "ثروت تازه‌گل" ترکیه‌ای در وزن چهارم رسید، او قهرمانی المپیک لندن و قهرمانی جهان در سال 2011 را نیز در کارنامه خود دارد. در بخش بانوان هم "پیانکا واکدن" از انگلیس به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.
همچنین تیم ملی عراق عنوان بازی جوانمردانه را به خود اختصاص داد.

بیژن مقانلو از ایران و "ون کانگ" از کره جنوبی به عنوان بهترین مربیان در دو بخش مردان و زنان معرفی شدند.
 
در بخش بهترین داوران "ونیسکو پرادو رانو" از گوآتمالا، رضا ابریشمی از سوئد، "آندره‌ی کی گای" از روسیه، "مارسلو وینیسیویس کاستا رزنده" از برزیل و "کالیا سودی" از تایلند انتخاب شدند.
 
*پایان طلایی ایران

اما در روز پایانی مسابقات جهانی قهرمانان چهار وزن معرفی شدند که براساس آن در وزن 57 کیلوگرم بانوان، "مایا هامادا" از ژاپن مدال طلا گرفت، "اوا کالوو گومز" از اسپانیا نایب قهرمان شد، کیمیا علیزاده از ایران و "ادنیا کاتسینس" از مجارستان به طور مشترک به مدال برنز رسیدند.

در وزن 62 کیلوگرم "ایرم یامان" از ترکیه قهرمان شد، "مارتا کالوو گومز" از اسپانیا در مکان دوم ایستاد، "راشل بوت" از انگلیس و "ویکتوریا بلانکایا" از بلاروس به طور مشترک سوم شدند. 

در بخش مردان و در وزن 63 کیلوگرم "جواد ‌آچاب" از بلژیک و "جئول گونزاس بونیلا" از اسپانیا عناوین اول و دوم را به دست آوردند، ابوالفضل یعقوبی از  ایران و "سئول گوتیرز"‌از مکزیک به طور مشترک سوم شدند. 

همچنین در وزن 80 کیلوگرم مهدی خدابخشی از ایران قهرمان شد، "دامون سانسوم" از انگلیس عنوان دوم را بدست آ‌ورد، "آرون کوک"‌از مولداوی همراه با "طاهیر گولیگ" از آلمان به طور مشترک سوم شدند. 

*فروش کامل بلیت مسابقات 

سایت فدراسیون جهانی تکواندو در گزارشی به قهرمانی ایران و کره جنوبی در دو بخش مردان و زنان رقابت‌های جهانی 2015 روسیه اشاره کرده است. 

در این گزارش به هزینه بالای میزبانی روس‌ها و برگزاری بسیار خوب و با منظم مسابقات نیز اشاره شد.
همچنین برخلاف اینکه در برخی از کشورها از مسابقات تکواندو استقبالی نمی شود اما در رقابت‌های جهانی روسیه تمامی بلیت ها به فروش رسید. روز پایانی مسابقات نیز 7500 تماشاگر در سالن تراکتور حضور داشتند.

*اولین طلا با مهماندوست 

اما رضا مهماندوست سرمربی موفق و پیشین تیم ملی تکواندو ایران که در سال 2011 ایران را قهرمان جهان کرده بود، برای بازی‌های آسیایی اینچئون سرمربی تیم ملی چین تایپه انتخاب شد. این مربی برای رقابت‌های جهانی روسیه هدایت جمهوری آذربایجان را پذیرفت و موفق شد اولین مدال طلای جهانی آذری‌ها را در مسابقات این دوره بدست آورد. برای آذربایجان "رادیک عیسی اف" صاحب مدال طلا شد.

ضمن آنکه رضا نادریان به عنوان سرمربی تیم ملی عراق، کیارش بحری مدیرفنی و سرپرست عراق، حسین غفاری سرمربی تاجیکستان و مجتبی نظم ده نایب رئیس فدراسیون تاجیکستان، پیام خانلرخانی سرمربی گرجستان و علی تاجیک سرمربی تیم ملی عمان دیگر ایرانی‌های حاضر در مسابقات جهانی روسیه بودند. ضمن آنکه اتریش، هلند و آمریکا نیز در کادر تکواندو خود از ایرانی‌ها بهره مند هستند. 

گزارش از انسیه بحری

انتهای پیام/ 
برچسب ها: رقابت ، تکواندو ، مدال طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار