به گزارش
باشگاه شبانه، هفته گذشته اخباری مبنی بر ربوده شدن یک شناور صیادی با 14 سرنشین ایرانی در نزدیکی آب های سومالی و در اختیار قرار گرفتن این افراد توسط گروه تروریستی الشباب منتشر شد.
بر همین اساس و با توجه به اینکه این شناور صیادی از شهرستان کنارک عازم این سفر شده بود، پایگاه خبری تحلیلی طلوع کنارک وضعیت شناور ملوانان ربوده شده توسط تروریست های سومالی را پیگیری نموده است که جزئیات آن را در ذیل آمده است:
آرش ثنایی در گفتگو با خبرنگار طلوع کنارک اظهار داشت: این شناور صیادی تحت مالکیت حاجی صالح کرمزهی برای صید به آبهای دور شمال اقیانوس هند رفته بود که 25 اسفند با نقص فنی مواجهه میشود.
وی با بیان اینکه «این شناور فایبرگلاس و به طول 28 متر و حامل 14 تن از ملوانان و صیادان بومی منطقه بود»، افزود: پمپ موتور این شناور خراب شده بود که در پی آن مالک شناور با اعلام به ارگانهای مسؤول دریایی از جمله شیلات و نیروی دریایی درخواست کمک کردند؛ و گفتند: ناخدا و ملوانان لنج در تلاش برای رفع نقص شناور می باشند.
مدیر شیلات شهرستان کنارک با اشاره به رجوع دوباره مالک شناور و اعلام اینکه شناور تعمیر نشده است،افزود: روز 4 فروردین دفتر یگان این اداره حادثه را ثبت نموده است.
وی با بیان اینکه 10 فروردین، نقص فنی شناور را به سازمان بنادر اعلام کردیم، گفت: آنها بابیان اینکه فعلا در اقیانوس شناور ندارند،عنوان نمودند که از ناوگروه نیروی دریایی پیگیری می نماییم.
ثنایی ادامه داد: بدلیل اینکه ناوگروه نیروی دریایی از خلیج عدن برگشته بود،این اقدام به منوط به سفر دوباره ناوگروه به اقیانوس شد.
این مسئول ادامه داد: همچنین مختصات جغرافیایی که ناخدای شناور اعلام کرده بود،در نزدیکی خشکی بود که این کار را سخت نموده بود.
وی با بیان اینکه «در یک ماه گذشته برخی شناورهای نظامی خارجی به کمک شناور صیادی ایران آمده بودند»، توضیح داد: ابتدا یک ناو هلندی مقداری غذا در اختیار ملوانان و صیادان ایرانی گذاشت؛ بعد از آن یک ناو فرانسوی مدتی از پرسنل این شناور نگهداری کرد، اما از آنجا که امکان یدککشی و انتقال شناور را نداشت، و شناور در خشکی بود، بدلیل عمق کم آب در ساحل و امکان به گل نشستن، آنها را رها کرده بود.
ثنایی با بیان اینکه «به گفته مالک شناور، آخرین بار دو سه روز قبل یک ناو آلمانی به کمک شناور ایرانی آمده و به وضعیت آنها سرکشی کرده بود»، اعلام کرد: نهایتا این شناور هم برای تهیه سوخت شناور ایرانی را ترک کرد و ملوانان که بلاتکلیف در سواحل سومالی به سر میبردند، خبر بازداشت آنها توسط تروریستهای الشباب در چند روز گذشته منتشر شد.
وی با اشاره به اینکه اول اردیبهشت برای شناوری به مالکیت خالد نیازی برای یدک کشی مجوز تردد صادر نمودیم،تصریح کرد: متاسفانه بدلیل اتمام اعتبار دفترچه سالانه آنها دریابانی مانع تردد این شناور شد و تردد آن را منوط به تمدید اعتبار نمود.
مدیر شیلات کنارک ادامه داد: با توجه به تمدید اعتبار دوباره دفترچه و بخاطر اینکه شناور آقای نیازی برای یدک کشی به دریا می رفت و نه صیادی،شرکت نفت نیز سوخت آزاد را به آنها پیشنهاد کرده بود که این عوامل و همچنین وقفه ای که در این مدت بوجود آمد،باعث گرفتار شدن ملوانان دریایی شد.
وی در پایان با بیان اینکه ما در یک ماه گذشته نهایت تلاش خود را برای پیگیری وضعیت این شناور انجام دادیم،خاطرنشان کرد: این قضیه از طریق وزارت خارجه در حال پیگیری میباشد و رایزنی با مقامات محلی در حال انجام است.
مالک شناور صیادی: طی دو ماه گذشته برای نجات این ملوانان هر اقدامی انجام دادم، اما پاسخی از مراجع مسؤول نگرفته است
حاج محمد صالح کرم زهی روز (پنجشنبه) در گفتوگو با خبرنگار مارین تایمز توضیح داد: لنج ماهیگیری تحت مالکیت اینجانب 23 بهمن ماه سال گذشته به همراه 14 ملوان و صیاد برای صید راهی اقیانوس هند شد تا انکه در چهارم فروردین ماه سال جاری، ملوانان با تماس از طریق تلفن ماهوارهای به ما اعلام کردند موتور لنج از کار افتاده است.وی افزود: با آنکه شخصا در زاهدان سکونت دارم؛ بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، به چابهار آمدم و موضوع را به شکل شفاهی و کتبی به ارگانهای مختلف از جمله شیلات، اداره بندر، دریابانی، نیروی دریایی و… اطلاع دادیم و التماس کردیم برای نجات ملوانان و انتقال شناور به کشور سریعتر اقدامی صورت دهند.
مالک شناور صیادی با بیان اینکه «ارگانهای مسؤول در این مدت حدود دو ماه هیچ جوابی به ما ندادند و همکاری نکردند»، گفت: در این مدت که شناور و ملوانان در میان اقیانوس رها شده بودند، چند بار ناوهای کشورهای بیگانه به آنها غذا دادند؛ اما در نهایت مجبور شدند خود را به ساحل برسانند و ما هم خبری از اخرین وضعیت انها نداشتیم تا انکه دیشب از رسانهها خبردار شدیم اسیر تروریستهای الشباب شدهاند.
وی هرگونه تماس از سوی گروه الشباب با خود از زمان بازداشت ملوانان ایرانی را رد کرد و در مورد اظهار بیاطلاعی سازمان بنادر و دریانوردی از این موضوع، گفت: همه این مسؤولان از دو ماه قبل از همه چیز اطلاع دارند و گزارشهای کتبی و شفاهی ما را دریافت کردهاند و به تهران هم فرستادهاند؛ اما هیچ اقدامی انجام ندادند.
کرم زهی با بیان اینکه «از دیشب که لنج و ملوانان گرفتار شدند، مسؤولان ارگانهای مختلف با من تماس میگیرند و پیگیری قضیه هستند»، خطاب به آنها تصریح کرد: آقایان مسؤول! این دو ماه کجا بودید؟ چرا هیچ کاری نکردید؟ چرا حداقل مثل ناوهای بیگانه به این گرفتاران دریا غذا نرساندید؟ چرا یک بار حال ما را نپرسیدید؟
وی با بیان اینکه «من بیماری قلبی دارم و دو ماه است برای پیگیری وضعیت ملوانان خانه و زندگیام را در زاهدان رها کردهام»، گفت: من چطور باید پاسخگوی خانواده این ملوانان که بالغ بر 50 تا 60 نفر میشوند، باشم؟ آنها که نگران عزیزان خود هستند، از صبح امروز به خانهام ریختهاند و شیشهها را شکستهاند!
مالک شناور گرفتار در سواحل سومالی تصریح کرد: گناه من چه بوده جز آنکه با وام و جمع کردن برای خرید شناور و اشتغالزایی در منطقه محروم سیستان و بلوچستان سرمایهگذاری کردم؟
کرم زهی ارزش شناور خود را بیش از یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این شناور در سال 1385 خریداری شده و 300 میلیون تومان وام بانکی داشته است.
وی تصریح کرد: «با این وضعیت، دیگر رمقی برای زنده ماندن برایم نمانده است. دارم فلج میشوم. خانه و زندگی و شناورم همه بلاتکلیف است و حالا باید پاسخگوی خانواده این 14 ملوان و صیاد هم باشم».
این مالک شناور که با لرزش صدا و بریده بریده حرف میزد، ادامه داد: نزدیک 20 روز قبل وقتی از اقدام دستگاههای مسؤول ناامید شدم؛ خودم وارد عمل شدم و لنج توقیفی یکی از دوستان را که به حکم دادگاه تبرئه شده بود، قرض گرفتم تا راهی اقیانوس شود و ملوانان و صیادان را نجات دهد و شناور من را هم برگرداند؛ اما از آن زمان تا امروز برای فرستادن شناور و تهیه سوخت اسیر کاغذبازیهای شیلات، شرکت نفت، دریابانی، فرمانداری و… هستیم و حتی همین الآن که من با شما صحبت میکنم، پسرم در محل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی چابهار در حال چانهزنی برای تحویل سوخت شناور است!
وی با بیان اینکه «شرکت نفت میخواهد سوخت را به قیمت 1500 تومان به من بفروشد»، افزود: من به آقایان گفتم که مگر قرار است ما برای صید به دریا برویم؟ ما می خواهیم برویم و جان تعدادی انسان گرفتار در دریا را نجات دهیم؟ ایا جان انسان برای شما هیچ ارزشی ندارد؟!
کرم زهی ادامه داد: اداره دریابانی هم از تدیید مدارک دریانوردان ما خودداری کرد و وقتی مدارک را گرفتیم، بار دیگر در جهت اعزام شناور به دریا اخلال و کارشکنی کردند و نهایتا هم گفتهاند نصف سهمیه سوخت شناور را میدهندغ در حالیکه ما باید 1200 مایل دریایی را تا سواحل سومالی طی کنیم.
وی با بیان اینکه «از صبح امروز به استانداری و نمایندگی وزارت امور خارجه مراجعه کردهام»، گفت: به دلیل جلساتی که آقایان داشتند، امکان ملاقات پیدا نکردم.
این مالک شناور ادامه داد: من از اداره شیلات خواستم تا یک شناور صیادی فعال در کنارک و چابهار را برای نجات شناور خودم و ملوانان به سواحل سومالی اعزام کند و به محض اینکه شناور مرا با طناب بست و بکسل کرد، 50 میلیون تومان نقد به حساب مالک شناور بریزم؛ اما از میان 800 شناور صیادی فعال در منطقه که همه هم از موضوع خبر داشتند، هیچکس این کار را نکرد.
تایید خبر ربوده شدن ملوانان ایرانی از سوی وزارت خارجهاین درحالیست که یک منبع مطلع در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: پیگیری های وزارت خارجه ادامه دارد و رایزنی با مقامات محلی از طریق دسترسی های موجود در حال انجام است و چنانچه اطلاعات قطعی درباره قایق ماهیگیری به دست آوریم ارائه خواهد شد.بنابراین گزارش، هفته گذشته اخباری مبنی بر ربوده شدن یک قایق ماهیگیری با 14 سرنشین در نزدیکی آب های سومالی و در اختیار قرار گرفتن این افراد توسط گروه تروریستی الشباب منتشر شد.
حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، نیز ربوده شدن قایق و 14 ماهیگیر ایرانی را تایید کرد و گفت: لنج ماهیگیران ربوده شده در اقیانوس هند خراب می شود و در این هنگام کنترل و هدایت لنج از دست ماهیگیران خارج شده و آنها به مرزهای آبی سومالی وارد می شوند. لنج صیادان ربوده شده در قسمتی از مرزهای آبی سومالی مجبور به پهلوگیری می شود که به گروه تروریستی الشباب اختصاص داشته است و در نتیجه ماهیگیران ایرانی که حدود 14 نفر بوده اند، توسط این گروه تروریستی ربوده می شوند.
رییس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: در حال حاضر گزارش های لازم به دستگاه های ذ ی ربط ارائه شده و وزیر جهاد کشاورزی پس از اطلاع از این مساله دستور پیگیری هرچه سریع تر را برای رسیدن به نتیجه داده است.
صالحی گفت: اطلاعات دیگری از 14 ماهیگیر ربوده شده در اقیانوس هند نداریم و امیدواریم این مشکل از طریق دستگاه های ذیربط حل شود.
انتهای پیام/