یک روانشناس گفت: کمال‌طلبی‌ها موجب ایجاد عقده حقارت در افراد می‌شود زیرا رسیدن به کمال سخت است.

ربابه غفار تبریزی، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  با اشاره به دلایل مختلف عقده حقارت در انسان، اظهار کرد: وجود احساس حقارت در کودکی والدین و استفاده از تحقیر و مقایسه به جای تشویق کودک دلایلی هستند که در ایجاد عقده‌ی حقارت در او تأثیرگذار هستند.
وی افزود: کمال‌طلبی‌ها موجب ایجاد عقده حقارت در افراد می‌شوند زیرا معمولاً رسیدن به کمال سخت است و فرد در اثر نرسیدن به آن دچار عقده‌ی حقارت می‌شود.

غفار تبریزی، با بیان اینکه حسادت نیز از عقده حقارت ناشی می‌شود، تصریح کرد: شخص حسود فکر می‌کند دیگری وضعیت بهتری نسبت به او دارد که او از آن برخوردار نیست بنابر این فرد آنچه را که خود دارد به چشم نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه مشاوره و روان‌درمانی در از بین بردن عقده حقارت مؤثر است، عنوان کرد: روش اول در از بین بردن عقده حقارت این است که والدین به کودک بیاموزند که به دارایی‌های خود افتخار کند و خود را آن‌گونه که هست بپذیرد.

غفار تبریزی ادامه داد: روش دوم برای از بین بردن عقده حقارت این است که به فرد یاد داده شود که پله‌های رشد و ترقی را درپیش بگیرد تا در مسیر درست تحصیلی و کاری قدم بگذارد، اوضاع مالی خود را بهبود ببخشد و روابط خود را با اطرافیان اصلاح سازد.

این روانشناس در پایان گفت: کسانی که عقده حقارت دارند باید با اشخاصی دوست شوند که در عین اینکه وقت برای آنها می‌گذرد این افراد را دچار احساس حقارت نکنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار