دبیر انجمن وارد کنندگان برنج:

بدون ثبت سفارش برنج از سفره مردم می‌رود

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج اظهار داشت: عدم واردات برنج شاید در کوتاه مدت جواب دهد اما در دراز مدت باعث خواهد شد که برنج از سفره مردم حذف شود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کننده برنج در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،گفت:در حال حاضر یکی از مشکلات وارد کنندگان برنج با وزارت جهاد و وزارت صنعت این است که این دو وزارتخانه برآوردهایی انجام داده اند، نمایندگان این دو وزارتخانه به  انبارها سر زده و سطح عرضه را بررسی کرده‌اند و در نهایت گزارشی ارائه کرده اند مبنی بر اینکه نیازی به واردات برنج نیست. 

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی در بحث عرضه برنج ایرانی معتقد است که بر فرض مثال 2 میلیون تن برنج ایرانی وارد بازار شده و این میزان نیاز کشور را جواب می‌دهد.

کشاورز افزود: ولی واقعیت این است که ممکن است از سال گذشته حدود 200 تا 250 تن برای دوماهه اول سال موجود باشد ولی اتفاقی که بعد از پایان اردیبهشت ماه خواهد افتاد این است که با توجه به تعرفه 40 درصد و ارز ترجیحی که برابری می‌کند با ارز بازار آزاد و قاچاق، اگر محدودیتی ثبت سفارش داشته باشیم این کالا به  صورت  قاچاق وارد کشور خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ادامه بیان داشت: اگر بازار را رصد کنیم خواهیم دید که کسری نداریم و بازار مملوء از انواع برنج‌های خارجی است که قطعا به صورت قاچاق و ارز از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: اگر به صورت کارشناسی به این موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که در این میان هم حقوق دولتی از جمله گمرک از بین می‌رود و هم سلامت مردم به خطر می‌افتد.

کشاورز در این خصوص گفت: بحث استاندارد و بهداشت برنج‌های وارداتی از مبادی رسمی مورد اهمیت بوده و بدون صدور پروانه سلامت مجوز ورود و فروش نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال وحاضر وارد کنندگان رسمی، ثبت سفارش ندارند و اگر وارداتی صورت می‌گیرد با ثبت سفارش‌هایی است که از سال گذشته اعتبار دارند.

 کشاورز در خصوص عدم ثبت سفارش واردات برنج گفت: وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به استان گیلان مطرح کرده بود برای اینکه بتوانیم فاصله قیمتی برنج ایرانی و برنج وارداتی را کم کنیم، هم از حجم واردات کاسته و هم قیمت برنج ایرانی را تا جایی افزایش خواهیم داد که کشاورزان به سود مناسبی درست یابند.

وی ادامه داد: این موضوع شاید در کوتاه مدت جواب دهد اما در دراز مدت باعث خواهد شد که برنج  از سفره مردم حذف شود زیرا افزایش قیمت،کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد جامعه را در پی خواهد داشت.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که به جای محدود کردن واردات و افزایش قیمت برنج داخلی به دنبال کاهش هزینه‌های تمام شده تولید برنج با استفاده از تکنولوژی‌های روز باشیم و به مردم حق انتخاب دهیم.

انتهای  پیام/
برچسب ها: برنج ، کشت ، شالیز ، تولید ، قیمت ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار