بیرجند؛

انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی در دستور کار دولت قرار گرفت

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون طرح انتقال آب از دریای عمان برای استان در دستور کار دولت قرار گرفته گفت: مطالعات فاز اول این طرح از محل اعتبارات ملی و توسط شرکت آب و فاضلاب کشور در حال انجام است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند امامی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان توسط وزارت نیرو برای ۱۶ استان کشور طراحی و قرار داد بسته شده که در این طرح انتقال آب استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و شرق استان کرمان در اولویت هستند.

وی تصریح کرد: سالانه یک ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیر‌زمینی استان برداشت می‌شود که از این مقدار چهار میلیون مترمکعب به صورت غیرمجاز است.

امامی اظهار کرد: در استان ۱۱ هزار و ۷۴۰ منبع آبی وجود دارد و سالانه یک ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیر‌زمینی استان برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه از این مقدار چهار میلیون مترمکعب به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود، افزود: برداشت‌های مازاد از منابع ذخایر آبی استان را با کسری ۱۸۵ میلیون مترمکعبی مواجه کرده است.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در حال حاضر ۴۰ محدوده مطالعاتی آب در سطح استان داریم که ۲۱ محدوده بحرانی و ۲۰ محدوده ممنوعه و در معرض خطر هستند.

امامی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۱۷ درصد مصرف مازاد آب داریم، خاطرنشان کرد: این در حالی است که باید ۲۵ درصد کاهش داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش دغدغه‌های مصرف آب باید مدیریت منابع را به خود مردم بدهیم تا برای منابع آبی‌شان برنامه ریزی کنند، افزود: در حال حاضر ۱۱ پروژه در این ارتباط در حال انجام است که سال گذشته بخاطر کمبود اعتبارات این پروژه ها متوقف شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به وجود هزار و ۹۵۰ حلقه چاه در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد هزار و ۴۷۵ چاه دارای کنتور هوشمند هستند.

امامی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۷۵۰ میلیون متر‌مکعب پروانه برداشت از چاه‌های کشاورزی در خراسان جنوبی داریم، گفت: متاسفانه ۱۶۰ میلیون متر‌مکعب مازاد بر پروانه ها از این چاهها برداشت می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی به طرح انتقال آب به استان اشاره کرد و افزود: برای پیگیری طرح انتقال آب استان با وزیر نیرو مذاکراتی صورت گرفته اما این گام‌ها در حد انتظار نبوده است.

امامی با بیان اینکه مطالعات فاز اول طرح انتقال آب به خراسان جنوبی ازسد دوستی مشهد به اتمام رسیده ، گفت: در سال های گذشته از سد دوستی مشهد برای خراسان جنوبی سهمیه‌ای تعیین شده بود اما به دلیل اینکه در حال حاضر سد دوستی مشهد با کمبود آب مواجه است انتقال آب از این سد فعلا امکان پذیر نیست.
 
انتهای پیام/س  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
مگه میشه آب تصفیه نشده را بیارند؟ البته در حد کشاورزی و یا صنعتی در مبدا تصفیه بشه و در مقصد بسته به نوع مصرف تصفیه نهایی صورت بگیره بهتره، وقتی آبی برای عرضه نباشه هرچقدرهم که گران باشه چاره ای جز آن نیست.!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
آب دريا رو تصفيه مي‌كنن يا همين جور شور باهاش كشاورزي مي‌كنن ؟

اگر تصفيه كنن اقتصادي نيست
و اگر هم همينطور با اون كشاورزي كنن بعد از چند سال همه زمين هاي كشاورزي تبديل به شوره زار ميشه و هيچ محصولي به عمل نمياد