کمالوندی:

ایران آرمان‌های دفاع از مظلوم را سرلوحه خود قرار داده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که ایران آرمان‌های دفاع از مظلوم را سرلوحه خود قرار داده، گفت: بعد از انقلاب وظیفه عمده‌ای را به دوش می‌کشیم که باعث شد سیاست خارجی ما تحت تاثیر قرار گیرد زیرا ما از یک طرف به دنبال تقویت خودمان و از طرف دیگر به دنبال گسترش عدالت هستیم و نمی‌توانیم نسبت به ظلم بی‌تفاوت باشیم.

ایران آرمان‌های دفاع از مظلوم را سرلوحه خود قرار داده است
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "بهروز کمالوندی" در چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‌ای اظهارداشت: اگر کشوری و یا فردی علم نداشته باشد زیر سلطه قرار خواهد گرفت اما اگر کشوری علم داشته باشد به عنوان سلطان است و دیگران زیر سلطه آن هستند.

وی در ادامه افزود: علم و ایمان باعث حرکت هستند و اگر دانش وجود داشته باشد توانایی هم در تمامی عرصه‌ها به وجود می‌آید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که مسائل محیط زیست و تبعیض نژادی ناشی از نبود ایمان است گفت: در منطقه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که با امکانات روز نظامی انسان‌های بیشتری را می‌کشند.

کمالوندی تاکید کرد: در آموزه‌های قرآن قبل از تعلیم باید تزکیه وجود داشته باشد، مسئله امروز ما هم این است و اگر ایران به صورت ایدئولوژیک فکر نکند هیچ مشکلی در سطح جهانی نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که ایران آرمان‌های دفاع از مظلوم را سرلوحه خود قرار داده تصریح کرد: کل تاریخ روند بشر تسلط بر منابع و ثروت و تسلط بر دیگران است و علم از این جهت مهم است که امکان برتری و امکان افزایش قدرت را دارد.

وی تصریح کرد: ما بعد از انقلاب وظیفه عمده‌ای را به دوش می‌کشیم که باعث شد سیاست خارجی ما تحت تاثیر قرار گیرد زیرا ما از یک طرف به دنبال تقویت خودمان و از طرف دیگر به دنبال گسترش عدالت هستیم و نمی‌توانیم نسبت به ظلم بی‌تفاوت باشیم.

کمالوندی با اشاره به این که قبل از انقلاب عدم اعتماد به نفس موجب شد که ما نتوانیم پیشرفت کنیم اما پس از انقلاب این حصار شکسته شد و الان می‌توانیم به خودمان افتخار کنیم اظهار داشت: امروز دوست و دشمن اعتراف می‌کنند که ایران در جایگاه والایی قرار دارد و در حوزه‌های انرژی هسته‌ای جایگاهی را به دست آورده اما در صحنه بین‌الملل جا افتاده که ایران می‌خواهد از این طریق به سلاح هسته‌ای برسد.

وی با بیان اینکه NPT و معاهده عدم اشاعه هسته‌ای درست شده اما استفاده تبعیض آمیزی از آن می‌شود، گفت: ایران از این بابت مسئولیت سنگینی دارد که در جهان ثابت کند که استفاده از علم هسته‌ای متعلق به همه بشریت است و باید از حالت انحصار بیرون و در اختیار همگان قرار گیرد و سازوکارهای بین‌المللی در این رابطه باید به طور اساسی تغییر کند. 

کمالوندی در ادامه افزود: دعوای ما هم همین است با آنهایی که خودشان را به عنوان جامعه بین‌المللی معرفی می‌کنند و می‌‌ترسند این حصار شکسته شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه آنها معتقدند که اگر کشوری قادر است تولید سوخت هسته‌ای کند و... به مراتب راحت‌تر می‌تواند تولید بمب داشته باشد و همچنین کشوری که توانایی تولید سوخت 20 درصد دارد و وسیله پرتاب برایش محیاست پس بمب هم دارد از این‌رو آنها در رابطه با ایران چنین نگرشی را دارند، گفت: امروز موضوع هسته‌ای کشور به برکت دانشمندان ایران از اقتدار و پرستیژ بالایی برخوردار است و البته ایران با قدرت‌های بزرگ دنیا وارد مذاکره شده و ایران به دنبال این است که از طریق رسانه‌ها با جامعه بین‌المللی ارتباط برقرار کند .

وی اظهار داشت: موضوع اصلی در سیاست‌های ما حفظ دستاورد هسته‌ای و غنی‌سازی که مادر شاخه این صنعت است، می‌باشد. 


کمالوندی با تأکید براینکه حقوق مسلم ما نیاز به شناسایی ندارد گفت : آنچه که مهم است و این هم از دست نمی‌رود و مانع در مسیرش ایجاد نمی‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه توافق مشترکی در ژنو امضا شد و بر اساس آن قرار است ایران محدودیت دوره‌ای داشته باشد تا اعتمادسازی شود البته نگرانی‌های آنها بی‌پایه است و آنها رفع و مسیر اصلی طی می‌شود، بیان کرد: در طول مذاکره محکم شدن حق غنی‌سازی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از این‌رو قرار شد ذخایر کشور 300 کیلو باشد و مازاد آن تبدیل به سوخت شود و با استانداردهای بین‌المللی یکسان و به خارج از کشور صادر شود و در عوض از آنها مواد اولیه دریافت کنیم و هرگز ما سراغ راه سوم نخواهیم رفت.

وی در ادامه افزود: توزیع متوازن هسته‌ای و سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده و البته نطنز 4800 جایگاه برای سانتریفیوژها که جوابگوی نیروگاه بوشهر است دارد در این مسیر کار زیادی انجام شده و ما می‌ خواهیم بهینه سازی کنیم و انواع سوخت تولید کنیم و امیدوارم در حاشیه جنوب خلیج فارس نیروگاه‌های جدیدی ساخته شود.

کمالوندی با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی در 60 کشور دنیا در کشاورزی هسته‌ای فعالیت می‌کنند ودرست نیست هسته‌ای را فقط به عنوان سوخت و بمب هسته‌ای بشناسیم، تأکید کرد: در حوزه برق ما نیاز داریم نیروگاه‌های جدیدی ساخته شود و البته با روس‌ها دو قرارداد امضا کردیم اما بخاطر تنوع بخشی و عدم وابستگی از کشورهای غربی دعوت می‌کنیم براساس سه مدل شناخته شده که سازمان انرژی اتمی هم می‌شناسد در رابطه با نیاز جمهوری اسلامی ایران در حوزه برق جوابگو باشند زیرا ایران بین 12 درصد به برق اتمی نیاز دارد .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: براساس ملاحظات زیست محیطی نیروگاه بوشهر از وجود 7 میلیون آلاینده زیست محیطی در کشور جلوگیری می‌کند و ما استقبال می‌کنیم که کشورهای همسایه نیروگاه‌های بیشتری داشته باشند ترکیه 8 نیروگاه در حال ساخت دارد که 4 نیروگاه با ژاپنی‌ها و 4 نیروگاه با همکاری روس‌ها ساخته می شود و همچنین امارات هم نیروگاهی در دست ساخت دارد و همچنین عربستان اعلام کرده که نیازمند 20 نیروگاه است.

وی با تأکید بر اینکه به نفع بشریت است که علم هسته‌ای در اختیار همه قرار گیرد و همه انسان‌ها باید از این علم بهره ببرند، گفت: در حوزه علمی و آکادمیک و جامعه باید کارهای زیادی انجام شود و وزارت بهداشت و علوم و همچنین جهاد کشاورزی می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند و ما در حوزه معاونت سازمان انرژی اتمی آماده برای همکاری هستیم.

کمالوندی با بیان اینکه کریستال 16 سانتی در کشور ما تولید می‌شود و کشوری مانند چین توانایی تولید آن را ندارد، تصریح کرد: بخش خصوصی و وزارت بازرگانی و کشاورزی به همراه سازمان انرژی اتمی می‌توانند همکاری‌هایی داشته باشند اما باید زیرساخت‌های حقوقی آن تضمین شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه تاکنون فضای بسته‌ای برای همکاری‌ها وجود داشته اما در شرایط فعلی آمادگی همکاری با تمامی کشورهای دنیا را داریم، افزود: اما بعضی از کشورها را ترسانده و آنها می‌خواهند مطالبشان رسانه‌ای نشود و با توافق هسته‌ای این مشکل هم رفع خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم دهنده و گیرنده تکنولوژی باشیم تا با دادوستد کالا منافع خودمان را تأمین و به دیگران کمک کنیم امیدواریم با مذاکراتی که در پیش‌رو است اراده سیاسی طرف مقابل موجب نهایی شدن مذاکرات شود زیرا نگرانی آنها ساختگی است و ما یک دوره محدودیتی را پذیرفتیم و علیرغم آن چیزی که همه در جامعه منتقل می‌کنند به هیچ وجه بالندگی و نشاط هسته‌ای ما تحت تأثیر این محدودیت قرار نمی‌گیرد.

کمالوندی اظهار داشت: اگر آنها سوخت 20 درصد را به ما می‌دادند ما به سمت تولید این سوخت نمی‌رفتیم و ما مجبور شدیم با تلاش شبانه روزی کار بزرگی را انجام دهیم و از این سرمایه برای سوخت نیروگاه استفاده می‌شود و ایران یکی از کشورهای مطرح دنیا می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه ایران در جایگاه بالایی به لحاظ سیاسی در دنیا قرار دارد، گفت: ایران آنچه را که می‌خواهد انجام می‌دهد و هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع آن شود و با اتکا به توانایی‌ها و با سابقه، قدمت، ملیت و اسلامیت که خیلی کشورها فاقد آن هستند کشوری پایدار و با ثبات خواهد بود. 


انتهای پیام/


برچسب ها: کمالوندی ، ایران ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار