رشد این روزهای بورس را می‌توان به امیدواری‌ها برای حمایت از بازار سرمایه توسط بانک‌ها و همچنین انتظار برای دستیابی به توافق هسته‌ای نسبت داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رشد بورس در روزهای پس از صدور بیانیه لوزان آغاز شد اما طولی نکشید که برخی ابهامات به نزول بورس منجر شد. در این شرایط، دوره جدید مذاکرات هسته‌ای که در روزهای گذشته آغاز شد و برخی اخبار از جلسه مشترک وزیر اقتصاد با مدیران بانکی حکایت دارد که بر اساس آن قرار است جهت حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه و به طور خاص دارایی این گروه، اقدامات لازم به کار گرفته شود.
 
به این ترتیب می‌توان رشد بورس را در روزهای اخیر به امیدواری‌ها برای حمایت از بازار سرمایه توسط بانک‌ها و همچنین انتظار برای دستیابی توافق هسته ای نسبت داد.
 
* آثار مذاکرات در بازار سرمایه
 
در بررسی روند یک سال اخیر بورس تهران به طور واضح می‌توان اثرات مذاکرات را مشاهده کرد در این بررسی واکنش مثبت بازار سرمایه را با شروع هر دوره مذاکرات و افزایش امیدواری‌ها برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در بازار شاهد بودیم در این میان می‌توان به رشد شاخص کل در اردیهشت ماه سال گذشته با انتظارات به وجود آمده برای نگارش متن توافق اشاره کرد.

به این ترتیب با نزدیک شدن  به مهلت چهار ماهه تعیین شده، بورس بار دیگر با انتظار برای رسیدن به توافق هسته‌ای با رشد مواجه شد.
 
لغو تحریم‌ها باعث آزاد سازی فضای کشور و در نتیجه ایجاد تحولی شگرف در اقتصاد می‌شود به این ترتیب انتظار بهبود روند بازار سرمایه نیز وجود دارد.
 
انتظار رشد حباب همراه با هیجانات کاذب از نگرانی‌های بازار سرمایه است که در این میان به نظر مدیر کارشناسان با تجزیه و تحلیل از روند تغییرات اقتصادی پس ار لغو تحریم‌ها و اثرات آن بر  صنایع متعلق بورسی مانع رفتار هیجانی در بازار سرمایه شود.
 
* کمک بانک‌ها به رشد بازار سرمایه
 
بعد از ریزش مداوم شاخص کل بورس تهران در سال گذشته، در جلسه‌ای که با حمایت بازار، میان وزیر اقتصاد و مدیرعامل بانک‌ها برگزار شد، بنا شد بانک‌ها نقدینگی 5 هزار میلیارد تومانی را با عاملیت صندوق مشارکت توسعه بازار به بورس تزریق کنند؛ گرچه با انتشار این خبر شاهد رشدهای کوتاه مدت بورس بودیم اما بازار سرمایه با واکنش منفی نسبت به دخالت خارجی، روند منفی پیشین خود را تشدید کند.
 
بر این اساس انتظار حمایت بانک‌ها از سرمایه خود در بازار سرمایه وجود دارد با این حال در چند ماه گذشته به کمبود نقدینگی بانک‌ها و نبود منابع  مورد نیاز برای حمایت از تولید اشاره شد.

به این ترتیب در شرایطی که انتظار فروش سرمایه‌ها و دارایی‌های بانک‌ها برای تامین منابع مورد نیاز آنها مطرح است حمایت آنها از بورس، هم از نظر دستوری شدن بازار و هم مشکلات موجود در بانک‌ها، به نظر مناسب نیست.
 
در جلسه‌ای که میان وزیر اقتصاد با مدیران عامل بانک‌های بزرگ کشور برای حمایت از بازار سرمایه برگزار شد، مقرر شد بانک‌ها اقدامات لازم را برای حمایت از بورس انجام دهند و دارایی‌های خود را در بازار سهام عرضه کنند.
 
همچنین در این جلسه مبلغ و سقف خاصی را برای تزریق بانک‌ها به بازار سرمایه مشخص نشد؛ اما از بانک‌ها در خواست شد از هر طریق می‌توانند با بازار سرمایه کمک کنند و بانکی‌ها در این جلسه موافقت کردند از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و همچنین شرکت‌های بانکی حاضر در بورس حمایت‌های لازم را انجام دهند.
 
به عقیده کارشناسان بانک‌ها در حوزه پولی دارای گرفتاری زیادی هستند و با وجود فعالیت در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها مشاهده می‌شود حتی ضررهایی را در حوزه بانکداری از محل سرمایه گذاری جبران کردند. 

گزارش:مونا عسکری
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، تالار ، شاخص ، رشد ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار