روی دیگر پرده نقره ای سینما در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حمید سماواتی تهیه کننده و ابوالحسن داودی رئیس شورای صنفی نمایش بررسی شد.

داودی: در هر مناسبت شغلی رابطه رومیزی و زیرمیزی وجود دارد/ سماواتی: ضرورت صدور کارت زرد و قرمز برای اهالی حوزه سینما از سوی وزارت ارشادبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، روی دیگر پرده نقره ای سینمای در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 28 اردیبهشت با حضور امیر سماواتی تهیه کننده و ابوالحسن داودی رئیس شورای صنفی نمایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سماواتی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا آمار مطرح شده از سوی شما مبنی بر معتاد بودن 30 درصد از اهالی سینما صحت دارد گفت: در جامعه ما متأسفانه این بستر وجود دارد به طوری که وقتی در حوزه سینما به کسی که اعتیاد دارد بها می‌دهیم متأسفانه جامعه از آن شخص به عنوان الگو استفاده می‌کند.

این تهیه کننده با بیان این که تک تک کسانی که در این جامعه فعالیت می‌کنند نسبت به امور خود مسئولیت دارند افزود: برخی از دوستانمان باعث افتخار سینما هستند به طوری که در زمان حوزه سینما در مورد این گونه انسان‌های پخته صحبت می‌کنیم شاهد بروز مشکل نمی‌شویم.

وی با بیان این که ممکن است در مواجه با نسل جوان دچار مشکلاتی شویم افزود: باید از سرمایه های مملکت مراقبت کرد و به آن‌ها در صورت بروز مشکل کارت زرد داد.

ضرورت صدور کارت زرد و قرمز برای اهالی حوزه سینما

سماواتی با اشاره به این که وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌ها باید کارت زرد و قرمز به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بدهد ادامه داد: وقتی کسی در حوزه سینما فعالیت می‌کند باید نسبت به آن شخص شناخت لازم داشته باشیم.

با پدیده اعتیاد بازیگران مواجه نبوده‌ام

داودی در ادامه با اشاره به این که بنده از سال 66 به طور حرفه ای در حوزه سینما فعالیت می‌کنم گفت: بنده یک مورد هم نیز با پدیده اعتیاد بازیگران مواجه نبوده‌ام.

وی با اشاره به ویترین بودن خانه سینما خاطر نشان کرد: ممکن است هر خانواده ای با این پدیده شوم روبرو شود.

رئیس شورای صنفی نمایش افزود: در هر مناسبت شغلی رابطه رو میزی و زیر میزی وجود دارد.

سماواتی در پاسخ به این سؤال که چرا یک زمان فیلمی پروانه اکران می‌گیرد ولی به صورت ناگهانی اکران آن با مشکل مواجه می‌شود گفت: در این مواقع کمیسیون فرهنگی مجلس به فیلم اشکال می‌گیرد و نمی‌گذارد که یک فیلم اکران شود که این موضوع اشکال دارد لذا اتفاقی که می‌افتد این است که ما در این جا به مشکل بر می‌خوریم.

در کار اجرایی دخالت نمی‌کنیم

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب حجت الاسلام پژمان فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که معمولاً کمیسیون فرهنگی مجلس چه فیلم‌هایی را نمی‌پسندد گفت: این نسبت یک نسبت ناروایی است که ما بگوییم قانون گذار و ناظر نسبت به دستگاه در کار اجرایی دخالت کرده است.

وی با بیان این که ما شان مجلس را این نمی‌دانیم که وارد مصادیق شود و در حوزه اجرا دخالت کند گفت: همان طور که وظیفه وزارت ارشاد مشخص است و پروانه ساخت و اکران را می‌دهد وظیفه‌اش این است که نظارت کند و بر اساس آن قالبی که به عنوان قوانین حاکم بر آن جاست نسبت به این موضوع نظارت کند و طبیعتاً ممکن است برای برخی فیلم‌ها مجوز اکران صادر شود و یا داده نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اگر یک زمانی در این مسیر خطایی صورت گیرد و اگر این خطا، خطای فاحشی باشد در آن قسمت که دستگاه های نظارتی نسبت به تخلفات دستگاه‌ها ورود پیدا می‌کنند لذا به هیچ وجه مجلس خود ورود کننده به این موضوع و ممیز برای مسائل، نقش ایفا نکرده اما اگر یک زمان ورود کرده بر این  اساس بوده که دستگاه‌ها نتوانستند در تکالیفی که بر عهده دارند به خوبی انجام وظیفه کنند.

داودی در پاسخ به اظهارات پژمان فرد بنده گمان می‌کنم در مراحل قانونی، زمانی که یک اختیاری به جایی داده می‌شود و یک تخصصی را در اختیار جایی مانند وزارت ارشاد قرار می‌دهند سلسله مراتبی که در آن دستگاه‌ها وجود دارد تا نهایتاً یک فیلم پروانه اکران بگیرد رعایت می‌شود.

در ادامه این برنامه سماواتی اظهار داشت: وقتی ما یک فیلم را می‌سازیم مباحثی که مطرح می‌کنیم مباحث نظری است و طبیعتاً کارگردان و عوامل وقتی فیلمنامه را از قوه به بالفعل تبدیل می‌کنند تغییراتی در آن ایجاد می‌شود و در این جا طبیعتاً دچار مشکلاتی خواهند شد اما آن جایی که مجلس تصمیم می‌گیرد یک فیلم اکران نشود مشکل وجود دارد وگرنه معاونت سینمایی می‌تواند تذکر دهد و موضوع در حد کلان حل شود نه این که تبدیل به یک معضل گردد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه ساخت فیلم‌ها اغلب از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود گفت: زمانی که یک فیلم توقیف می‌شود سرمایه گذار نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

در ادامه اظهارات سماواتی و داودی پژمان فرد نیز تاکید کرد: مجلس دو وظیفه قانون گذاری و نظارت بر حسن عملکرد دستگاه‌ها را دارد.

وی ادامه داد: نظارت بر حسن عملکرد دستگاه‌ها به این معنی نیست که مجموعه دستگاه‌هایی که کار می‌کنند امین نیستند و یا متخصصین در آن جا حضور ندارند اما طبیعتاً ممکن است در رفتاری که انجام می‌دهند خطاهایی نیز صورت گیرد که بر اساس آن خطاهای صورت گرفته باید بر آن موضوع نظارت دقیق شکل گیرد لذا این جاست که وظیفه مجلس به عنوان یک مجموعه نظارتی این است که مسائل را دقیقاً واکاوی کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اگر مجلس در حوزه ای اظهار نظر می‌کند این گونه نیست که چند نفر نشسته باشند و اظهار نظر فردی کنند لذا بنده گمان می‌کنم ما در این حوزه اساساً هیچ دخالتی نکردیم و نگفتیم که ما باید ممیز فیلم باشیم اما وظیفه ای که داریم نظارت بر حسن عملکرد وزارت خانه‌هاست.

پژمان فرد یادآور شد: ما گاهی می‌بینیم که یک اراده ای شکل گرفته که یک فیلمی که دارای اشکالات فراوان است اکران شود لذا ما این جا ورود می‌کنیم و با تذکرات مشفقانه و برادرانه سعی می‌کنیم تا مشکل حل شود اما پس از آن  تکلیف قانون ما آن است که به موضوع ورود کنیم.

پس از پایان اظهارات پژمان فر سماواتی نیز اظهار داشت: ممکن است یک فیلم ممیزی‌هایی داشته و قضیه حل شود اما  وقتی یک موضوع تبدیل به یک موضوع رسانه ای می‌شود این به معنی دخالت مجلس است.

داودی اظهار داشت: بنده گمان می‌کنیم این تعضیع کامل حقوق یک حرفه است چرا که بنده به عنوان یک فیلم ساز مراحل قانونی را برای دریافت پروانه ساخت و پروانه اکران طی می‌کنم لذا وقتی یک فردی یا یک جمعی از بیرون اعمال نظر می‌کنند این موضوع مخالف قانون اساسی در مقابل حقوق مسلم یک حرفه‌ی آزاد و قانونی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، داودی ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار