یک کارشناس سیاست خارجی گفت: سران کشورهای عربی نگران این موضوع هستند که مبادا آمریکایی‌ها بخواهند شکل رابطه خود با آن‌ها را تغییر و تقلیل داده و به تهران نزدیک‌تر شوند.

"محمد ساجدی" در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری نشست کمپ دیوید میان رئیس جمهور آمریکا و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: این نشست از سه جهت قابل بحث و تبادل نظر است؛ اول اینکه از ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس، چهار تن از آن‌ها به بهانه بیماری از شرکت در این نشست امتناع ورزیدند که این موضوع نشان‌دهنده‌ی فاصله بین سران کشورهای عربی و آمریکاست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی  در ادامه افزود: نکته دوم، بیانیه پایانی است که جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه واکنش نشان داد و قسمت جالب توجه آن هم اظهارات اوباما در مورد کشورمان است که خطاب به رهبران عربی گفته که "شما با ایران مشکل دارید یا اینکه  مشکل، اختلاف و عدم توافق بین خودتان است؟"
 
وی تصریح کرد: این امر موجب نگرانی سران عربی شده که مبادا آمریکایی‌ها بخواهند شکل رابطه خود با آن‌ها را تغییر و تقلیل داده و به تهران نزدیک‌تر شوند از همین روست که آمریکایی‌ها در آستانه توافق ۱+۵ با ایران، با احتیاط حرکت می‌کنند.

ساجدی ادامه داد: نکته سوم و مهمتر هم این است که آمریکا در شرایطی میزبان این اجلاس شده که اوباما و دموکرات‌ها نیازمند حمایت اعراب برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. 
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر دموکرات‌ها بتوانند در مذاکرات آتی ایران با ۱+۵ به اجماع برسند، در دور آتی انتخابات ریاست جمهوری موفق‌تر خواهند بود اما این امر منوط به حمایت اعراب است پس آن‌ها برای رسیدن به این سطح نیازمند توافق رهبران عربی هستند که البته تاکنون موفقیتی چندانی کسب نکرده اند زیرا سران کشورهای عربی معتقدند که آمریکا پایگاه چندان امنی برایشان محسوب نمی‌شود و به همین‌دلیل پادشاه بحرین ترجیح داد به جای شرکت در ضیافت شام اوباما در شمال واشنگتن در میدان اسب سواری با ملکه انگلیس حضور داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج نشست اخیر کمپ دیوید موفقیت آمیز نبوده درحالیکه آمریکا امروز به شدت نیازمند یک استراتژی لازم در این زمینه است.

گفتنی است، نشست کمپ دیوید میان رئیس جمهوری آمریکا و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حالی پایان یافت که بیشتر منابع دیپلماتیک از عدم دستیابی به اهداف تعیین شده برای آن سخن می‌گویند.

در نشست اخیر کمپ دیوید، تنها رهبران دو کشور قطر و کویت شرکت کرده بودند و عربستان، بحرین، امارات و عمان ولیعهد و نمایندگان خود را به آمریکا اعزام کرده بودند. این نشست که به دعوت اوباما برگزار شده بود، نتوانست انتظارات واشنگتن را برآورده کند و با پاسخ سرد رهبران عرب، شکست آن پیش از برگزاری‌اش مشخص بود.
   

باراک اوباما با برگزاری این نشست تلاش داشت تا تمامی طرف‌های منطقه از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران را راضی نگه دارد ولی ظاهرا نتوانسته هیچ یک را به تلاش‌های خود امیدوار کند و بیشتر دلیل آن را نیز پایان دوره ریاست جمهوری وی و عدم پشتبانی کافی در محافل داخلی آمریکا اعلام شده است.

وی در پایان این نشست گفت: مذاکرات ما بر پرونده هسته‌ای ایران، بحران سوریه و مبارزه باداعش تمرکز داشت و دور جدیدی از روابط آمریکا با همپیمانان خود در حوزه خلیج فارس پس از این نشست آغاز شده است.

رئیس جمهور آمریکا بر عزم کشورش برای تقویت همکاری‌های نظامی خود با 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در رویارویی با "نفوذ روز افزون ایران در منطقه" تاکید و اعلام کرد که گسترش شراکت آمریکا در عرصه‌های مختلف با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به این کشور امکان اتخاذ تدابیر و راه‌های مناسب از جمله گزینه نظامی را می‌دهد.

اوباما که در نشست کمپ دیوید برخلاف انتظارات اعراب، هیچ توافقنامه یا معاهده رسمی درباره دفاع از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس امضا نکرد، تنها به شکل شفاهی وعده داد که "ایالات متحده به دفاع از شورای همکاری خلیج فارس در برابر هرگونه حمله خارجی متعهد است و برای تقویت‌ قدرت‌ دفاعی این کشورها می‌کوشد."

اوباما همچنین گفت: هدف از همکاری‌های امنیتی رویارویی طولانی مدت با ایران و یا به حاشیه کشاندن این کشور که با غرب برای امضای توافق نهایی درباره پرونده هسته‌ای تا پیش از ژوئن آتی مذاکره می‌کند، نیست.

در بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید که از سوی کاخ سفید صادر شد همچنین آمده است که آمریکا تسریع در انتقال سلاح‌ به شورای همکاری خلیج فارس و اعزام تیمی به منطقه ظرف چند هفته آتی برای بررسی ارتقای سطح همکاری‌های نظامی را در نظر دارد.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز پایبندی‌شان برای مذاکره با آمریکا قبل از هرگونه اقدام نظامی اعلام و بر آمادگی خود را برای استقرار سامانه‌های دفاعی موشکی و رادارهای هشدار سریع با کمک آمریکا، اعلام کردند.

در بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید آمده است: سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه کاملا واضح است و از تمامی ابزار قدرت خود از جمله نیروی نظامی برای دفاع از منافعش در منطقه خلیج فارس استفاده می‌کند و هرگونه تهدیدی را از همپیمانان خود در این منطقه دفع خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: آمریکا و همپیمانانش در خلیج فارس تاکید می‌کنند که هرگونه توافق با ایران که باعث کاهش نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای این کشور شود به نفع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آمریکا و تمام جهان است.


انتهای پیام/
برچسب ها: نشست ، کمپ ، دیوید ، محمد ، ساجدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار