یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عاقبت مهره‌های سوخته رانده شده در منطقه از سوی آمریکا، برای خاندان آل‌سعود کاملا واضح و مبرهن است.

"احمد دستمالچی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با اختلافات اخیر عربستان و آمریکا اظهار داشت: بعد از خیزش اسلامی و به وجود آمدن یک خلاء سیاسی در منطقه، عربستان خود را تنها دید و از سیاست محافظه کارانه به سیاست تهاجمی روی آورد تا هم آثار و تبعات این خیزش اسلامی را از بین ببرد و از طرفی خلاء سیاسی و استراتژیک درونی خود را پرکند.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: عربستان با حمله به محورهای مقاومت و تلاش برای تثبیت ظاهری قدرت خود، خواهان پیاده‌سازی سیاست آمریکا در منطقه بود، ولی به دلیل نداشتن قدرت استراتژیک و سیاست‌های نفوذی، با جمع کردن تکفیری‌ها و جذب قدرت مالی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل کاملا به بن‌بست رسید. 

دستمالچی همچنین درباره ناتوانی عربستان در پیاده‌سازی اهداف آمریکا، افزود: از نظر آمریکا، عربستان به یک مهره سوخته تبدیل شده و آل‌سعود با فهمیدن این رویکرد آمریکا، وارد چالش‌هایی علیه ایالات‌متحده شده‌است؛ چرا که برای خاندان آل‌سعود عاقبت مهره‌های سوخته رانده شده در منطقه از سوی امریکا، کاملا واضح و مبرهن است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در جهت مصالح خود و واقعیات پیش می‌رود که این واقعیات چیزی جز برتری اسلامی با محوریت نیروهای مقاومت و سردمداری ایران اسلامی نیست. امروزه ایران هراسی شیوخ خلیج فارس، در منطقه موثر نبوده و عاقلانه‌ترین راه برای بقای عربستان فاصله گرفتن از سیاست جدید آمریکا نسبت به ایران است.  

این کارشناس سیاست خارجی گفت: موضع جدید آمریکا نسبت به عربستان فقط رویکرد اوباما نبوده و سیاست کلی آمریکا محسوب می‌شود.

دستمالچی در پایان تصریح کرد: دوره پادشاهی‌های سنتی و تصمیم‌گیری‌های فردی و موروثی به اتمام رسیده و نگاه آمریکا و تحلیل‌گران آن به این رژیم‌های پوشالی که؛ پادشاهانشان بدون ابزار استرات‍‍‍‍‍ژیکی براساس دلار نفتی و با خصومت مردم سرکار رفته‌اند، تغییر کرده‌است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار