رئیس جمهور عراق با ممتاز توصیف کردن روابط این کشور با ایران بر حل و فصل سیاسی بحران در سوریه و کشورش تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران فواد معصوم در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در تهران در پاسخ به این پرسش که یک سال از اقدام گروهک داعش در اشغال غرب عراق می گذرد، امروز شما وضع مقابله با این گروهک چه می بینید و ابتکار عمل در اختیار چه طرفی است، گفت: امروز مقابله به سود عراق بوده و پیروزی های متعددی علیه داعش حاصل شده است به ویژه این که امروز شاهد وحدت موضع عراقی ها در تعامل با داعش هستیم. شاید در ابتدای امر مسئله مقابله با داعش برای بسیاری روشن نبود ولی امروز برای همه این قطعیت حاصل شده است که داعش تلاش می کند عراق را به کنترل خود درآورد و علیه آمال و آرزوهای ملت عراق و دموکراسی موجود در این کشور فعالیت می کند.
داعش ادعا می کند می خواهد منافع بخشی از مردم عراق را محقق کند ولی این ادعا درست نیست. داعش دشمن ملت عراق است. این ملت توانست به وحدت قابل ملاحظه و پیروزی های متعدد علیه داعش برسد.
وی در پاسخ به این پرسش که داعش همچنان حمله می کند و به نظر می رسد ابتکار عمل در بسیاری از منطقه در اختیار این گروهک است، شاهد حضور داعش در الرمادی و فلوجه هستیم، گفت:داعش از تاکتیک جنگ پارتیزانی استفاده می کند و این جنگ شامل حمله و گریز و پنهان شدن در مناطق است. به صورت کلی می توان گفت نیروهای بسیج مردمی عراق، نیروهای ارتش، پلیس و پیش مرگه همراه با یکدیگر متحد هستند و به پیروزی های بزرگی رسیده اند. تروریست های داعش در آستانه ورود به اربیل قرار داشتند ولی امروز این تروریست ها بسیار دور شده اند و نیروهای عراقی توانستند مناطق زیادی را آزاد کنند. این وضع برای استان های دیاله و صلاح الدین صادق است. اما این تروریست ها در برخی از مناطق با استفاده از جنگ پارتیزانی اقداماتی را مرتکب می شوند. داعش یک ارتش کامل نیست و تاسیسات و فرودگاه ندارد تا بتوان آن را هدف قرار دارد. داعش به صورت گروهی فعالیت می کند.
معصوم در پاسخ به این پرسش که ما هر از گاهی اتهاماتی را درباره فعالیت های بسیج مردمی می شنویم، گفت: ممکن است تخلفاتی رخ دهد ولی نمی توان همه نیروهای بسیج مردمی را متهم کرد. ممکن است این تخلفات در ارتش و پلیس عراق نیز رخ دهد و این تخلفات به صورت فردی است.
وی در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید چه زمانی درگیری با داعش پایان یابد و آیا امسال این درگیری به پایان می رسد و یا به مانند پیش بینی برخی از مقامات آمریکایی شاهد چند سال جنگ باشیم، گفت: مسئله از بین بردن داعش زمان بر است. مسئله مهم این است که به سیطره داعش بر شهرها و جاده های عراق پایان داده شود. داعش به صورت شبکه های سری و پنهانی فعالیت می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نبرد با داعش در موصل طولانی خواهد شد، گفت: باید تدابیر مختلفی اتخاذ شود و در آمادگی کامل قرار داشته باشیم. زمانی که به این آمادگی کامل برای آزاد سازی موصل رسیدیم، آزادسازی این شهر زمان بر نخواهد بود. وضع موصل با استان الانبار متفاوت است. این استان یک سوم خاک عراق را تشکیل می دهد.
معصوم در پاسخ به این پرسش که آیا عراق به نیروهای خارجی برای آزاد سازی موصل نیازمند است، گفت: ما به نیروی زمینی هیچ کشوری نیاز نداریم و نیروی زمینی ما از طریق نیروهای بسیج مردمی، ارتش و پیش مرگه و نیروهای داوطلب کافی است ولی به سلاح و تجهیزات پیشرفته و برنامه ریزی نظامی نیازمندیم. داعش مانند یک ارتش متعارف و همچنین به مانند شبیه یک باند چند نفره نیست. ما باید تلاش کنیم تا جان مردم حفظ شود. بنابراین ما به تسلیحات پیشرفته برای نابود کردن داعش نیازمندیم.
وی در پاسخ به این پرسش که عراق پول زیادی دارد و می توان سلاح مورد نیاز خود را خریداری کند،گفت: در سایه کاهش شدید بهای نفت، پول زیادی نداریم. عراقی ها می توانند این مصیبت ها را تحمل کنند ولی نمی توانند قطع روزی خود را تحمل کنند. بیشتر آنان از دولت حقوق می گیرند. این وضع برای نیروهای بسیج مردمی، ارتش و پیش مرگه صادق است. در صورتی که دولت عراق نتواند حقوق این افراد را پرداخت کند، این افراد برای حل مشکلات خانواده های خود دچار مشکل می شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که ایران نقش مهمی در تحولات عراق دارد، نظر شما به نقش ایران در عراق چیست و چرا اتهاماتی علیه ایران مبنی بر سیطره بر عراق از طریق تلاش مبارزه با تروریسم در این کشور مطرح می شود، گفت: روابط بسیار خوب و عالی با جمهوری اسلامی ایران داریم و ایران اولین کشوری بود که کمک های نظامی و بشردوستانه خود را در اختیار ما قرار داد. ممکن است برخی از مردم مسائلی را بگویند که به ما ارتباطی ندارد. همیشه افرادی هستند که علیه ایران، آمریکا و دولت عراق سخن بگویند. اجازه بدهید توجهی به این سخنان نداشته باشیم. ما به عنوان دولت و ملت عراق روابط بسیار خوبی با ایران داریم.
معصوم در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره نقش ایران در مبارزه با داعش در سال گذشته چگونه بوده و آیا با نقش دیگر کشورها متفاوت بوده است،گفت: همان طور که گفتم ایران اولین کشوری بود که کمک های تسلیحاتی و بشردوستانه خود را در اختیار ما قرار داد. ایران همیشه در کنار ما قرار دارد و با یکدیگر رایزنی می کنیم. ما از توان کارشناسی نظامی ایران استفاده می کنیم. این کشور هیچ ارتش و توان نظامی در عراق ندارد. همان طور که مستشاران نظامی از نیروهای ائتلاف در عراق حضور دارند این وضع برای مستشاران نظامی ایران نیز صادق است.
وی در پاسخ به این پرسش که از زمان سرنگونی رژیم صدام حسین در عراق، مسئله تجزیه این کشور مطرح است، نظر شما درباره این تلاش ها و درخواست ها چیست، گفت: پس از سرنگونی رژیم سابق عراق و نوشته شدن قانون اساسی این کشور، شمار زیادی از شخصیت های کرد در تدوین این قانون اساسی حضور داشتند و کردها با اکثریت آرا به این قانون رای مثبت دادند. ممکن است برخی از تصورات و اختلافات سیاسی در عراق مطرح باشد و همه در این کشور برای بیان نظرات خود آزاد هستند. هیچ طرحی برای تجزیه عراق وجود ندارد و تنها ایده و احتمال تجزیه و برخی از اظهارات درباره تجزیه مطرح است ولی نمی توان گفت یک طرح کاملی برای تجزیه عراق تدوین شده است. دیروز دولت اقلیم کردستان عراق به همراه وزرای کرد در دولت مرکزی این کشور هیئتی را تشکیل دادند که فردا وارد بغداد خواهد شد تا درباره برخی از مشکلات مالی موجود میان دو طرف بحث و گفتگو کند.
معصوم در پاسخ به این پرسش که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در آمریکا گفته است که به زودی خواهان برگزاری همه پرسی درباره استقلال منطقه کردستان خواهد شد، گفت: تا این لحظه هیچ طرحی وجود ندارد و مسعود بارزانی نگفته است برای تجزیه عراق همه پرسی برگزار می کند. در حال حاضر گفتگوهای مستمری میان دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق وجود دارد. تا این لحظه هیچ یک از شخصیت های کرد خواهان نبرد با دولت عراق نشده است و تلاش می کنیم با رضایت دو طرف توافق حاصل شود.
رئیس جمهور عراق در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره مطرح شدن طرح تجزیه عراق در کنگره آمریکا چیست،گفت: برخی از نمایندگان کنگره اظهاراتی در این زمینه داشتند ولی مقامات دولت آمریکا این اظهارات را رد کردند. تسلیحات آمریکایی نیز از طریق دولت مرکزی عراق در اختیار کردها و سنی های این کشور قرار می گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که در سایه ریاست جمهوری خود در عراق هیچ نگرانی درباره آینده این کشور ندارید، گفت: من هیچ نگرانی ندارم.
معصوم در پاسخ به این پرسش که چه زمانی امنیت به بغداد پایتخت عراق باز می گردد و چرا در هفته های گذشته شاهد ناامنی در بغداد هستیم، گفت: تروریست های داعش به صورت سری و پنهانی فعالیت می کنند و فعالیت این شبکه ها در بغداد و دیگر مناطق عراق علنی نیست. این روزها شاهد برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام موسی الکاظم (ع)هستیم و تروریست ها می خواهند از فرصت برگزاری این مراسم مشکل ایجاد کنند و اجازه ندهند مردم در این مناسبت ها شرکت کنند. بغداد یک شهر بسیار بزرگ است و ما به بازنگری در ساختار ارتش و سازمان های امنیتی نیازمندیم. بازنگری در این ساختارهای امنیتی زمان بر بوده و به میزان اتحاد میان گروه های عراقی و توافق آنان بر ضرورت مقابله با تروریست ها مرتبط است.
وی در پاسخ به این پرسش که در سالهای 2008 و 2009 توافق نامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن امضا شده است، آیا آمریکا به این توافق نامه به ویژه در قراردادهای تسلیحاتی عمل کرده است، گفت: نخست این که این توافق به زیان هیچ یک از کشورهای منطقه نیست. این توافق نامه از عراق در صورت مقابله با خطرات حمایت می کند و آمریکایی ها نیز از طریق تشکیل ائتلاف بین المللی به عراق کمک می کنند.
معصوم در پاسخ به این پرسش که اتهاماتی درباره عملکرد ضعیف ائتلاف بین المللی علیه داعش مطرح است، گفت: آمریکایی ها از طریق نیروی هوایی خود در جنگ علیه داعش وارد عراق شده اند و نیروی هوایی قادر به از بین بردن داعش نیست و ما به نیروی زمینی قوی برای از بین بردن داعش نیازمندیم. زمانی که اماکن تجمع داعش هدف قرار می گیرد باید نیروی زمینی جایگزین منطقه مورد نظر شود ولی درباره این وضع مشکل داریم. در حال حاضر نیروهای بسیج مردمی و نیروهای مسلح عراق مشغول آموزش هستند و از بین بردن داعش زمان بر است.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته بودید که اولویت مبارزه با تروریسم در سوریه است، مقصود شما از این اظهار نظر چیست، گفت: باید این مسئله اصلاح شود. من گفتم که اولویت جنگ با داعش در عراق است و سپس باید با داعش در سوریه مقابله کرد. در صورتی که داعش بتواند سوریه را اشغال کند این وضع به معنای خطرات مستمر علیه عراق است. به لحاظ امنیتی هیچ مانعی میان عراق و سوریه وجود ندارد. حضور تروریست های داعش در سوریه به این معناست که هر لحظه تهدید علیه عراق وجود دارد. بنابراین باید در درجه نخست به حضور تروریست های داعش در عراق پایان داده شود.
معصوم در پاسخ به این پرسش که تروریست های داعش میان عراق و سوریه در حرکت هستند، آیا این وضع ایجاب نمی کند دولت های عراق و سوریه هماهنگی جدی سیاسی، نظامی و امنیتی برای مقابله با داعش داشته باشند، گفت: ما هیچ هماهنگی با سوریه نداریم. در درجه نخست باید به حضور داعش در عراق پایان داده شود و سپس با سوریه و هر کشور دیگر هماهنگی می کنیم. سازمان های امنیتی دو کشور مسئول این هماهنگی ها هستند. منطقی نیست که عراق را رها کنیم و به سوریه برویم.
رئیس جمهور عراق درباره ارزیابی خود از آینده سوریه بیان داشت: ما مخالف سیطره هر گروه تروریستی بر سوریه هستیم. جایگزین کنونی دولت سوریه باید یک دولت دموکراتیک ناشی از توافق ملت این کشور باشد. نمی توان یک طرف تروریستی و دیکتاتوری را به عنوان حاکم در سوریه پذیرفت. امیدواریم گروه های مختلف سیاسی در سوریه بتوانند به توافق برسند. ملت سوریه ملت پویایی بوده و قادر است سرنوشت خود را مشخص کند. بسیار ضروری است که گروه های سیاسی از طریق گفتگو به مشکلات در سوریه پایان دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که در نشست سران عرب با مداخله نظامی در یمن مخالفت کردید، امروز بیش از چهل و پنج روز از حملات هوایی عربستان به یمن می گذرد، آیا عراق تلاشی برای پایان دادن به بحران یمن یا متقاعد کردن سعودی ها داشته است، گفت: هیچ تلاشی نداشتیم. موضع ما در شرم الشیخ این بود که حمله نظامی به یمن نمی تواند به نتیجه برسد و باعث تشدید اختلافات میان گروه ها یمنی می شود. بسیار ضروری است از طریق گفتگوها به بحران در یمن پایان دهیم. گفتگوهای پر اختلاف بهتر از نبرد و درگیری است. امیدواریم ملت یمن از طریق گفتگو به بحران این کشور پایان دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار