حجت‌الاسلام رنجبر گفت: عده‌ای معتقدند حضرت رسول اصلا حکومت تشکیل نداده اما...

حجت‌السلام و‌المسلمین محمد علی رنجبر در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران ، در خصوص سیره‌ی نبوی در تشکیل حکومت اظهار داشت: در حوزه‌ی معارف اسلامی عده‌ای معتقدند که حضرت اصلا حکومت تشکیل نداده و شاْن حکومتی و ریاستی نداشت.

وی افزود: اما وقتی به سیره رفتار حضرت رسول(ص) شاهد آن هستیم که با یک استراتژی سنگر به سنگر و مرحله‌ای حکومت تشکیل داده است.

این کارشناس علوم سیاسی چهار عامل جمعیت، سرزمین، حکومت و حاکمیت را محورهای تشکیل در هر حکومت دانست و تصریح کرد: نبی مکرم‌اسلام در خصوص جمعیت سازی 13 سال به سپر سازی پرداخت چرا که هر انسان خردمندی متوجه است برای تشکیل یک دولت نیاز به جمعیت است.

وی ادامه داد: پس از آنکه جمعیت قابل توجهی از افراد قابل اتکا گردید دور حضرت جمع شدند، آن حضرت به دنبال یک سرزمین گشتند که پس از بیعت دو قبیله‌ی اوس و خزرج در مدینه نبی مکرم از مکه به این شهر حرکت کرد.

این استاد حوزه دانشگاه در خصوص حرکت حضرت رسول از مکه به مدینه گفت: نبی مکرم دو اقدام را همزمان با این هجرت انجام دادن به طوریکه از یک سو با تغییر نام شهر یثرب به مدینه رسول هویتی اسلامی برای جمعیت و امت خود ایجاد کرد و از دیگر سوی با این هجرت یک بنای تاریخی و هویت تاریخی را به‌وجود آورد.

حجهَ‌الاسلام و‌المسلمین رنجبر ادامه داد: پیامبر بعد از هجرت بلافاصله اولین کاری که انجام می دهد ایجاد نماد دولت و جامعه اسلامی است که همان ساخت مسجد است.

وی افزود: هر حکومتی نیازمند قانون است و حضرت رسول در شا‍ن قانونگذار منشور مدینه را تهیه و به امضاء سران قبایل رساند چرا که تا آن زمان هنوز آیات سیاسی قرآن نازل نشده بود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: نبی مکرم اسلام  علاوه بر قانونگذاری اجرای آن را نیز به عهده می‌گیرد و به گونه ای نبود که تنها در مسجد به مسائل عبادتی بپردازد.

وی با اشاره به ارسال نامه‌هایی از جانب حضرت رسول خطاب به کشورها و امپراطوری‌های همسایه چون ایران، رم و حبشه تصریح کرد: نبی مکرم اسلام پس از تشکیل جمعیت،‌ سرزمین، حکومت و اعمال حاکمیت ایشان تشکیل حکومت را اعلام رسمی می‌کند.

حجهَ‌الاسلام رنجبر گفت: وقتی رهبر معظم به جوانان اروپایی نامه می‌نویسد نه به سران این کشورها در حقیقت عنوان یک عالم برجسته این کار را انجام داده اما وقتی حضرت رسول خطاب به سران کشورها، امپراطوری‌ها نامه نگاری می‌کند در جایگاه یک حاکم این کار را انجام داده است.

وی گفت: حضرت رسول در یک قالب عقلانی به تدریج اقدام به تبعیت حکومت خود کرده و در راستای رفع مواضع به مبارزه با مشرکین مکه می‌پردازد چرا که تنها آن‌ها مانعی در تبلیغ اسلام هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه سه شاْن قانونگذار قضاوت و اجرای قانون در قالب سه قوه‌ی مقننه قضائیه و اجرائیه ظاهر شده که علاوه بر عهده گرفتن هر سه مورد حضرت رسول جنگ‌ها را نیز مدیریت می‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
دادن نامه به سران امپراتوری صرفا اعلام دین جدید بود خواستند مردم برای یکتا پرستی به کاملترین دین بگروند همه درسهای پیامبر در اجتماع منحصرا برای تربیت مردم پوشیدن جامه اخلاق بود چرا گوینده با توجه به تشکیلات سعی در شبیه سازی دوران پیامبر را جمهوری تشبیه می دهد
آخرین اخبار