نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور گفت:‌ 800 هزار قطعه چاه در کشور از منابع آب زیرزمینی بهره‌برداری می‌کنند که میزان چاه‌های آب کشور نسبت به سال‌های گذشته 16 برابر افزایش و میزان برداشت نیز 5 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ عبدالله فاضلی افزود: در حال حاضر 110 میلیارد متر مکعب آب در سفره‌های زیر زمینی وجود دارد که نشان از کسری مخزن بوده و کشور ایران در کسری مخزن رتبه نخست دنیا را دارد که این امر نگران‌کننده است.

هدر رفت 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی

نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور با بیان اینکه 90 درصد آب در کشور در بخش کشاورزی به هدر می‌رود، گفت:‌ در این راستا اقدامات اساسی از جمله ایجاد طرح‌های آبیاری نوین انجام شده که امیدواریم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد.

فاضلی تصریح کرد:‌ راندمان آبیاری در ایران 33 درصد بوده که این امر نسبت به سایر کشورها بسیار پایین بوده و رویکرد وزارت نیرو افزایش راندمان آبیاری در سال 94 است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 130 میلیارد متر مکعب آب در کشور وجود دارد، گفت:‌ رویکرد جدید وزارت نیرو مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از این سرمایه ملی است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور در ادامه تصریح کرد:‌سهم استفاده از آب‌های زیرزمینی در کشور حدود دو برابر افزایش یافته که سفره‌های آب‌های زیرزمینی در کشور هم اکنون با بحران جدی مواجه شده‌اند که دولت تدبیر و امید در این راستا برنامه‌های اساسی دارد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، منابع ، آب ، زیرزمینی ، حفر ، چاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.