رحمانی فضلی در صحن علنی:

دو میلیون و پانصدهزار اتباع افاغنه در کشور وجود دارند/ دولت افغانستان توانایی کنترل مرزهایش را ندارد

وزیر کشور گفت: حدود دو میلیون و پانصدهزار نفر اتباع افاغنه در کشور وجود دارند که یک میلیون نفر از آن‌ها در قالب طرح آمایش بوده و کارت حضور و اقامت دارند.

دو میلیون و پانصدهزار اتباع افاغنه در کشور وجود دارند/ دولت افغانستان توانایی کنترل مرزهایش را نداردبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات حسین آذین و زاهدی پیرامون موضوع اتباع بیگانه در کشور شد.

وزیر کشور در این راستا گفت: مسئله اتباع در کشور ما یک مسئله جدید نیست. ما بعد از تحولاتی که در افغانستان در دهه 50 و 60 اتفاق افتاد به دو دلیل همجواری، همسایگی و هم‌دینی با افغان‌ها داشتیم به عنوان یک مسئله اسلامی انسانی و مسائل بین‌المللی مجبور شدیم تعداد انبوهی از افاغنه را در کشورمان به عنوان مهمان بپذیریم.

رحمانی فضلی تأکید کرد: این روند ادامه داشت تا اینکه مجاهدین افغانی در سال 71 در افغانستان پیروز شدند و دولت را در اختیار گرفتند در آن مقطع حدود یک میلیون نفر مهمانان افغانی در ایران به افغانستان ارجاع شدند و متأسفانه پس از تسلط طالبان در این کشور ما با امر شدید مهاجرت افغان‌ها به کشورمان مواجه شدیم.

وزیر کشور ادامه داد: ادامه این روند با توجه به عدم ثبات و عدم وجود شرایط مناسب اقتصادی و اجتماعی و امنیتی و عدم فضای مناسب برای اشتغال بیشتر می‌شود ولی از همان زمان سیاست دولت‌ها در مجلس  و تمام دستگاه‌های متولی به این گونه بود که بتوانیم امر اتباع افاغنه را در کشور ساماندهی کنیم.

رحمانی فضلی افزود: آخرین آماری که از این افراد در کشور داریم حدود دومیلیون و پانصدهزار نفر هستند که یک میلیون نفر از آنها در قالب طرح آمایش بوده و کارت حضور و اقامت دارند و با یک محدودیتی شناسایی و به زندگی و کار خود تحت نظر مراقبت‌ها و قوانین جمهوری اسلامی ایران در کشورمان زندگی می‌کنند و 150 هزار نفر از این افراد نیز گذرنامه دارند.

وی تصریح کرد: متأسفانه تعداد یک میلیون نفر از این افاغنه در کشور به صورت غیرمجاز حضور دارند و از سال‌های قبل تاکنون تلاش‌هایی صورت گرفته تا مسئله آنان ساماندهی شود و مسئله آمایشی‌ها نیز نهایی گردد ما ظرف ده سال حدود 5 میلیون نفر از غیرمجازین از ایران به طرف افغانستان طرد شدند یعنی متوسط در سال 500 هزار نفر مسئولین و دستگاه‌های اجرایی مربوطه پیگیر این موضوع بودند و شورای امنیت همواره این مسئله را رصد کرده است.

وی با اشاره به تعداد افاغنه در سال گذشته اظهار داشت: حدود 600 هزار نفر از افاغنه به مرزها ارجاع داده شدند و به مرزها تحویل داده شدند اما متأسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم شرایط زندگی مناسب و عدم تسلط کافی دولت افغانستان نسبت به مرزهایش ما نتوانستیم به یک جمع بندی کلی برسیم چرا که این یک مسئله دو طرفه بوده و باید با آنها بتوانیم به یک توافق برسیم که آنها در داخل مرزهایشان کنترل و نظارت را داشته باشند.

وزیر کشور تأکید کرد: متأسفانه دولت افغانستان توانایی کنترل مرزها را نداشتند و مجددا شاهد بازگشت افاغنه به ایران بودیم در مرز خراسان رضوی و خراسان جنوبی و در حوزه شمالی سیستان و بلوچستان با اقداماتی که در این چند سال انجام شده الحمدالله تردد در این مناطق به حداقل رسیده ولی کماکان این افراد از پاکستان از طریق قاچاق وارد کشورمان می‌شوند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: ما با تشکیل 22 اردوگاه به صورت روزانه نیروی انتظامی از سراسر کشور آنها را جمع آوری می‌کند و با تقبل هزینه‌های بسیار زیاد این افراد را به مرز می‌بریم اما به دلیل عدم کنترل در مرز کماکان ورودشان به کشورمان ادامه داشته است. 

وزیر کشور با اشاره به جلسات اخیری که با رئیس جمهور افغانستان در کشورمان برگزار شد اظهار داشت: رئیس جمهور این کشور به عنوان رئیس مشترک کمیسیون اقتصادی مفصل در این باره با ایشان بحث و تبادل نظر کردیم همچنین جلسات مختلفی را خودم شخصا با سازمان ملل با تشکیل گروه کشورهای ایران و افغانستان این موضوع را در پروتکل سازمان ملل بررسی کردیم که چهارمین جلسه را در این مورد در تهران برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان ملل ایران و کشور افغانستان روی این موضوع که امر غیرمجاز که باید ساماندهی شوند و به تعهداتشان برسند به این مسئله رسیده‌ایم و تلاشمان این است که این امر را بتوانیم به کمک سازمان ملل و افغانستان انجام دهیم. 

وزیر کشور اضافه کرد: در همین راستا با کمیسیون مربوط به ساماندهی اتباع و شورای امنیت ملی آیین نامه و دستور العمل جدیدی را به تصویب رساندیم و تلاشمان این بوده که با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که قانون در اختیارمان قرار داده بتوانیم این کار را به انجام برسانیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما حدود 22 مرکز نگهداری تحت عنوان اردگاه داریم و در 19 استان برای این کار ممنوعیت ایجاد کردیم و در سایر استان‌ها به تناسب حضور غیرمجازین برخوردهای لازم را کرده‌ایم آنچه که در این راستا مهم است این است حجم تخلفات، ظلم و ناامنی‌ها که این افراد دچار می‌شوند واقعا آنگونه که در تبلیغات و احساس عمومی ناامنی است وجود ندارد ضمن اینکه نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، قوه قضاییه با این مسئله برخورد می‌کنند و کنترل دائمی بر روی این افراد وجود دارد و دفاتر کفالت در همه جا این موضوع را در دستور کار دارد اما با این حال ما همواره با برخی از تخلفات روبرو می‌شویم.

وزیر کشور تأکید کرد: زحماتی که جمهوری اسلامی برای مهاجرین اتباع افاغنه متقبل شده در حال حاضر حدود 150 هزار دانش آموز افاغنه در مدارسمان تحصیل می‌کنند و 11 هزار نفرشان در دانشگاه‌ها هستند و 17 هزار نفرشان از دانشگاه‌های ما فارغ‌التحصیل شده‌اند و بخشی از بازار اشتغال ما را ایجاد کردند اما این به این معنا نیست که فضا برای افراد دیگر برای اشتغال فراهم نشود و هر کس که در  بازار کار باشد می‌تواند شغلی را پیدا کند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در حال حاضر برخی از نمایندگان شهرستان‌ها هستند که از ما می‌خواهند مناطقی را که ممنوع اعلام کردیم می‌خواهند که آن منطقه را آزاد کنیم تا بتوانند از ظرفیت‌های موجود آن استفاده کنند در موضوع مجوزها و آمایش‌ها با مشکلات کمی مواجه هستیم اما در مسئله غیرمجازی در قالب یک کمیته ساماندهی مسئولین باید بر این امر تصمیم‌گیری درستی داشته باشند واین موضوع به شورای امنیت ملی بازمی‌گردد و با توجه به موضوع ناامنی، قاچاق و وجود اشرار در مرزهای شرقی مصوبه خوبی در جهت مدیریت و کنترل مرزها به وجود آمد و یک بازه زمانی دو ساله داده شد تا همه خلاءها و حفره‌های مرزهای شرقی کشور پوشش داده شود و بحث تردد را به کنترل نهایی برسانیم.

وزیر کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه سوال نماینده مردم کرمان مربوط به این استان بود در جلساتی که داشتیم برنامه‌های مدون را در این راستا به آقای زاهدی و آذین دادیم و  استان کرمان در کریدوری قرار گرفته که انتهایش به استان سیستان و بلوچستان و مرزهای شرقی منتهی می‌شود و با توجه به اینکه جنوب کرمان حوزه ممنوعه است بخش اعظمی از این افاغنه در شمال استان کرمان هستند ما دو جلسه شورای تأمین در استان کرمان داشتیم طرح ساماندهی افاغنه در این استان در این شورا تصویب شد.

وزیر کشور گفت: امسال 3 یا 4 استان منطقه شرقی یعنی سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و خراسان جنوبی هم در سیاست‌های کلان امنیتی و هم به صورت منطقه‌ای در اولویت قرار داده‌ایم یعنی این استان‌ها در اولویت نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، قوه قضاییه قرار دارد.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: اولویت اول ما هم بحث برخورد با قاچاق انسان، مسئله اشرار و موضوع مواد مخدر و سرقت است، امیدواریم با برنامه‌هایی که برای سال 94 تدارک دیده‌ایم بتوانیم اهدافی را که پیش‌بینی کرده‌ایم را محقق سازیم.

وی در صحن علنی مجلس تصریح کرد: در سال 93 از متوسط 500 هزار نفر در سال ترد به 600 هزار نفر رسیده‌ایم که امیدواریم امسال با توافقی که با دولت افغانستان در یک ماه آینده انجام خواهیم داد بتوانیم این مهم را محقق کنیم.

وزیر کشور هم چنین در مورد کرمان گفت: در سال 93، 58 هزار و 199 نفر از اتباع غیرمجاز را جمع آوری و ترد کردیم، هم چنین 877 خودروی حامل اتباع غیرقانونی با 8 هزار و 51 نفر دستگیر و بازداشت شده و در رابطه با آنان اقدام قانونی انجام شده است.

رحمانی‌فضلی افزود: واحدهای ویژه مبارزه با اتباع را در شهرهای حساس و مهم تشکیل دادیم که کار را با دقت انجام می دهند، هم چنین سامانه بیومتریک را با 2 هزار و 700 میلیون ریال در اردوگاه مراقبتی استان از خرداد ماه سال 93 راه اندازی کردیم که این‌ها را به طور دقیق شناسایی کنیم.

وی گفت: هم چنین تامین اعتبار به مبلغ هزار و 400 میلیون ریال به منظور تامین 14 شهرستان استان کرمان اختصاص دادیم، تلاش ما این است که بتوانیم از مجموعه 23 شهرستان استان کرمان که 16 شهر جنوبی و شرقی ان دارای مسائل و مشکلات است با تکیه بر اولویت‌بندی در سال 94، گام‌های بلندی را برداریم که البته برای این که بتوانیم اردوگاه‌ها را تقویت کنیم ودر نقل و انتقال و ساماندهی فعال باشیم به منابعی نیاز داریم که امیدواریم مجلس همکاری کند. 
 
وزیر کشور ادامه داد: در استان کرمان حدود 16 شهرستان منطقه ممنوع شده‌اند، 7 منطقه دیگر است که تقاضا داشتند منطقه ممنوع باشد، این مهم باید در کمیته ساماندهی بررسی شود در حالی که مسئول ساماندهی اتباع کمیته ساماندهی است و این کمیته طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور، مسئول هماهنگ کننده اصلی است.

رحمانی‌فضلی افزود: جلسات مستمری را با این کمیته داریم و امیدواریم بتوانیم ظرف 6، 7 ماه آیند طرح ساماندهی جدیدی را عملیاتی کنیم، قطعا کرمان و سیستان و بلوچستان در اولویت ما قرار دارد و تلاش می‌کنیم که این اتفاق انجام شود.

وی تصریح کرد: سازمان ملل همواره از ایران به عنوان کشور مناسب و مطلوب یاد می‌کند و این‌ها به خاطر همسایگی قوانین اسلام و انسانی است که انجام می‌دهیم، روابط ما با برادران افغانی روابط مسالمت آمیز و مناسب است، در مذاکره اخیری که با رئیس‌جمهوری افغانستان داشتم به ایشان مطرح کردم.

وزیر کشور در پایان خاطر نشان کرد: اخیرا دولت تازه مستقر افغانستان یک نفر را مسئول اتباع گذاشته است و ما نیز با آن‌ها به توافق رسیده‌ایم امیدواریم این مهمان‌های عزیزی که در کشور ما هستند بتوانند در امنیت و شرایط مطلوب زندگی کنند.

انتهای پیام/



 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Austria
ناشناس
۰۲:۰۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
من یه سوال از آقای وزیر دارم تکلیف نسل سوم افغانی های که ایران به دنیا آمدن چی میشه ؟ یعنی انها هم افغانی گفته میشن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
باید افغانی ها خودشون برن کشورشون چون دارن تو ایرا زاد و ولد میکنن . و نسل ایرانی رو کم کم تبدیل به نسل افغانی می کنند. مسئولین به فکر باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
اخراجشون مساوی با دو میلیون و پانصد هزار نفر مصرف کمتر در اب با توجه به کم ابی کشور / برق / گاز و تردد کمتر وسایل حمل ونقل عمومی با توجه به کمبود وسایل نقلیه و شلوغی انها و الودگی هوا . اشتغال بیشتر و افزایش حقوق و مزایا کارگر های ایرانی در نتیجه کاهش سود ساخت و ساز و نزدیک شدن سود آن به سود تولید و رونق تولید . کاهش مصرف در بودجه نیرو انتظامی و کاهش مشغله پلیس . افزایش سطح فرهنگ و بهداشت و ...
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
به دادگاهها مراجعه کنیدچقدر جنایت و قتل و بی ناموسی توسط مهاجران افغانی در شهر ها انجام ميشود. خواهشا یه فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
چرا ما مرزهایمان را کنترل نکنیم و تقصیر را گردن کشور مبداء بیاندازیم؟
Iran (Islamic Republic of)
hesam
۱۴:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
بیش از دو و نیم میلیون اتباع افغانی در کشور وجود داره...در استانهای جنوب شرق کشور به خصوص کرمان و سیستان و بلوچستان افاغنه ی بسیاری جا خوش کردنو تکون نمیخورن...خواهشا مسئولین کاری کنند..اگر صدای ما به گوششون میرسه...
آخرین اخبار