در این نشست، سفرای کشورهای آفریقایی و نماینده وزارت خارجه ایران، بر اهتمام ملت ها برای ارتباط و تعامل فرهنگی بیشتر تاکید کردند. نقش سفارتخانه ها در این اتفاق مهم تر از همیشه عنوان شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، نشست تعاملات فرهنگی ایران و کشورهای آفریقایی عصر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سفیر کشور کومور در ایران، با اشاره به برخی ویژگی های جمعیتی و جغرافیایی کومور، گفت: چندی قبل کومور تصمیم گرفت تا ارتباط عمیقی را با کشورهای دیگر داشته باشد. 

وی افزود: در مورد ایران و کومور البته کانال های فرهنگی و تاریخی هر دو ملت را بیشتر به هم مرتبط می کند، چرا که روزگاری شیرازی های ایران، به منطقه کومور وارد شده اند. در همین راستا روسای جمهور دو کشور (در زمان آقای احمدی نژاد) با یکدیگر دیدار کردند و در مورد تعاملات فرهنگی دو کشور به تفاهم رسیدند.

سفیر کومور در ایران، اظهار داشت: در راستای همین هدف بود که ایران، پنج تشکل نیمه دولتی را به موکور فرستاد تا احتیاجات این کشور بر آورده شود. کومور از موقعیت استراتژیک در منطقه آفریقا برخوردار است.

وی در ادامه تصریح کرد: صید ماهی در منطقه کومور از جمله عواملی است که به رشد اقتصادی آن کمک می کند، اما مشکل اینجاست که صید ماهی در این منطقه با روش های سنتی انجام می شود، به همین خاطر ما از کشورهای دیگر می خواهیم که در جهت مدرنیزه کردن ماهیگیری به ما کمک کنند.

در ادامه این نشست، سفیر سنگال در ایران با تاکید بر مشترکات فرهنگی ایران و سنگال گفت: دو کشور ایران و سنگال از نظر فرهنگی اشتراکات زیادی با هم دارند، سنگال کشوری است که در منطقه غرب آفریقا نه تنها به دلایل فرهنگی بلکه به عنوان کشوری مسلمان نقش و اهمیت زیادی دارد. 

بامباکارا اضافه کرد: اولین نویسندگان سنگالی نه تنها برای استقلال سیاسی کشورشان که برای حرکات آزادی بخش قاره آفریقا تلاش کرده اند و در راه این آزادی نخبگان مذهبی بسیار نقش داشته اند.

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه کتاب تهران، گفت: آنچه من می بینم نشان از گرایش و ارتباط مردم ایران با کتاب و کتابخوانی دارد و من بسیار از ازدحام این جمعیت شگفت زده هستم .

سفیر سنگال در ایران، اضافه کرد: از همین روست که ما در تلاش برای مبادلات فرهنگی مکتوب بین ایران و سنگال هستیم، بسیار کتابهایی در سنگال منتشر می شود در موضوعات تاریخی و دینی که ایرانی ها از آن بی خبرند و بالعکس. ما می خواهیم که از این بی اطلاعی خارج شویم.
بامباکارا، تصریح کرد: از همین روست که تلاش کشور سنگال نه تنها تحکیم روابط سیاسی با ایران، بلکه گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی است. در همین رابطه در هفته های اخیر حضور فعال برخی نویسندگان سنگال را در دانشگاه های ایران و صحبت از فرهنگ مکتوب دو کشور داشته ایم.

در ادامه این نشست، رحیمی رئیس اداره سوم دیپلماسی عمومی وزارت خارجه، با تاکید بر ظرفیت های فرهنگی ایرانی و کشورهای آفریقایی، گفت: ملل آفریقایی و ایران نیاز به شناخت یکدیگر دارند، این امر مستلزم فعالیت هرچه بیشتر سفارتخانه های این کشورهاست.

رحیمی افزود: ظرفیت های اقتصادی در تمای کشورهای آفریقایی و ایران باید شناسایی شود تا روابط اقتصادی این کشورها بیش از قبل شکل گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: کشور ایران در حوزه ساخت فیلم های سینمایی از قدرت زیادی برخوردار است که کشورهای آفریقایی می توانند برای تهیه فیلم از این تجربه ها بهره مند شوند. 

رحیمی خاطر نشان کرد: روز جهانی آفریقا نزدیک است، من پیشنهاد می کنم که کشورهای آفریقایی امسال با همکاری انجمن های دوستی ایران و آفریقا، و تشکیل کمیته های مشترک، در برگزاری هرچه بهتر این مراسم کوشش کنند. 

لازم به ذکر است همچنین در این نشست، کاردار کشور گینه و روسای انجمن های دوستی ایران و کشورهای آفریقایی حضور داشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار