روزنامه گاردین چاپ انگلیس در مقاله ای نوشت، عربستان امیدی به آمریکا ندارد و به نظر می رسد اعراب به این نتیجه رسیدند که توافق غرب با ایران غیر قابل اجتناب است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه امروز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ملک سلمان پادشاه عربستان در مذاکراتی که قرار است در کاخ سفید و کمپ دیوید با هدف تضمین دادن به پادشاه عربستان درباره توافق هسته ای با ایران برگزار شود شرکت نخواهد کرد. اکنون تنها سرانی که در نشست این هفته شرکت می کنند امیران کویت و قطر خواهند بود. ملک سلمان در اقدامی محتاطانه اعلام کرد در نشستی هماهنگ شده با آمریکا که باراک اوباما رییس جمهور این کشور با هدف برطرف کردن نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره توافق هسته ای با ایران برگزار کند شرکت نخواهد کرد. پادشاه عربستان قرار بود به همراه دیگر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کاخ سفید و کمپ دیوید برگزار شود شرکت کنند. اکنون تنها سرانی که در این نشست حاضر خواهند شد سران قطر و کویت هستند. توافق با ایران، حمله عربستان به یمن و بحران در سوریه و عراق برنامه این نشست را بسیار دشوار و فشرده کرده بود. یمنی ها به شدت دچار فقدان مواد غذایی، برق و کمک های پزشکی هستند این درحالی است که درگیری ها در یمن ادامه دارد. این نشست قرار بود پس از چندین ماه تنش و دیپلماسی فشرده آمریکا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شود و طی آن واشنگتن به ریاض و همسایگانش اطمینان دهد که آمریکا قصد ندارد با عادی سازی مناسبات با تهران متحدان خود در خلیج فارس را تنها بگذارد.
سلمان در عوض محمد بن نایف ولیعهد خود را که به تازگی به این سمت منصوب کرده است به این نشست خواهد فرستاد. وی در بین کشورهای غربی محبوب و نخست فرد از نسل جدید خانواده پادشاهی عربستان به شمار می رود که به نظر می رسد به تاج و تخت می رسد. محمد بن سلمان پسر پادشاه و وزیر دفاع که عملیات نظامی عربستان در یمن را رهبری می کند نیز در این نشست حاضر خواهد بود.
اوباما انتظار می رفت در این نشست تلاشی تازه برای کمک به کشورهای شورای همکاری حفظ برای ایجاد یک سامانه دفاعی منطقه ای برای محافظت در برابر موشکهای ایران صورت دهد. سعودی ها و دیگران به نظر می رسد پذیرفته اند که توافق هسته ای غیرقابل اجتناب است با این حال مترصدند که تضمین هایی درباره وارد نشدن آسیب به منافعشان صورت دهند.
یک مسئول بلندپایه شورای همکاری خلیج فارس گفت ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم این مسئله شورای همکاری خلیج فارس را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، این مهمترین مسئله برای ما است. دیگران به لزوم سیاست مهار ایران به ویژه با توجه به لغو تحریم های اقتصادی اشاره می کنند. قطری ها و سعودی ها که اکنون به پس از یک دوره طولانی تنش به همکاری روی آورده اند اکنون در حال اعمال فشار برای افزایش حمایت از شورشیان ضد اسد در سوریه هستند.
سعودی ها و اماراتی ها به طور ویژه بر حمایت از حوثی ها تاکید دارند و عمیقا نگران نفوذ فزاینده در عراق، سوریه و لبنان هستند. جان کری وزیر خارجه آمریکا به مجموعه از تعهدات جدید میان آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان یک تفاهم جدید امنیتی و مجموعه ای جدید از ابتکارهای امنیتی خبر داد. با این حال نیویورک تایمز نوشته است امیدواری برای تضمین های رسمی امنیتی ناامید خواهد شد زیرا اوباما تنها آماده است که یک بیانیه صادر کند و اجرایی شدن آن نیازمند موافقت کنگره است و واقعیت این است که در حال حاضر دولت آمریکا متعهد به حفظ برتری استراتژیک اسراییل نسبت به هر کشور عربی است.
یک مسئول عربی که طی روزهای اخیر با مسئولان آمریکایی گفتگوهایی داشته است به وال استریت ژورنال گفت به نظر نمی رسد در نشست آتی در واشنگتن و کمپ دیوید هیچ موضوع خاصی برای مطرح شدن توافق وجود داشته باشد. یک مسئول بلندپایه دیگر گفت اینکه تنها در کنار هم بایستیم و عکس بگیریم کافی نیست.
مفسران عرب بر ماهیت نمادین این رویداد به ویژه محل برگزاری این نشست در کمپ دیوید تاکید کرده اند. با این حال همانطور که هشام ملحم تحلیلگر مسایل منطقه گفته است این مسئله به هیچ وجه نمادین نیست بلکه بسیار هم کابوس وار است که سران کشورهای عرب شاهد برهم خوردن نظم سیاسی یک سده اخیر و ویران شدن سرزمین های اطراف خود هستند و همزمان ایران در تلاش برای تضمین هژمونی و اعمال قدرت چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم است و آْمریکا قصد دارد به طور مبهم یک ساختار سیاسی بر روی ویرانه های یک نظم در حال مرگ ایجاد کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار